Rekordbírság a dohánygyárnak
A Fővárosi Bíróság jóváhagyta a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) 2007-es határozatát, amelyben tiltott dohánytemrékreklámjai miatt 300 millió forint fogyasztóvédelmi bírsággal sújtotta a BAT Pécsi Dohánygyár Kft.-t (BAT). Az eljárást a Félix Péter vezette Füstirtók Egyesülete, illetve Szécsi László kezdeményezte a NFH-nál.
A civilek szerint a BAT gyakorlata súlyosan sértette a reklámtörvény előírásait: a dohánygyártó 2007-es téli kampánya során hetven Spar és ötven Tesco üzlet előtt felállított standjain azzal ösztökélte cigarettavásárlásra a fogyasztókat, hogy az üzletben megvásárolt cigarettásdobozhoz különféle ajándékokat - öngyújtót, kávésbögréket - osztogatott.
Az NFH a reklámoknak helyszínt adó Spar Magyarország Kft.-re 70 millió, a Tescóra 40 millió, az akciók lebonyolításával megbízott HPS Kft.-re pedig 100 millió forint bírságot rótt ki - a HPS ügyében később dönt a bíróság.
A BAT-nál megerősítették az ítélet tényét, de az indoklást még nem kapták kézhez, ezért egyelőre nem kívánták kommentálni a bíróság döntését. Korábban többször is elmondták: az ügy egy olyan promóciós tevékenység kapcsán pattant ki, amelyet álláspontjuk szerint jogszerűen folytattak.
Bár az idén március elejéig hatályban volt "régi", 2001-es reklámtörvény tiltotta a dohányreklámozást, az "eladás helyén történő árubemutatásra" és "árfeltüntetésre" felmentést adott - anélkül azonban, hogy pontosan meghatározta volna, mi értendő ezek alatt.
A dohányellenesek - elsősorban a Füstirtók - eljárások és perek tucatjait akasztották a törvény passzusait kiterjesztően értelmező dohánytársaságok nyakába. Ennek tetőpontja volt a félmilliárdnyi bírságot kiszabó 2007-es NFH-döntés, majd a bírósági jogorvoslati eljárás.
A dohánycégek már 2007-ben, az első elmarasztaló hatósági döntések után visszavonulót fújtak a hostessek közreműködésével végzett promócióknak, a nemrég hatályba lépett új gazdasági reklámtörvény pedig egyértelműen bezárta a kiskaput.