Sztráda lesz az M0-sból
Kaotikus állapotokra kell felkészülniük a közlekedőknek a csonka M0-s körgyűrű déli szektorában a következő években. Megkezdődik a hatalmas forgalmat bonyolító fél autópálya új, bal pályájának az építése: a kétszer két forgalmi sávos autóútból első lépésben az M1-es és az M6-os között lesz irányonként három forgalmi és egy-egy leállósávos autópálya - előreláthatólag 2011. június 30-ra. A kivitelező kiválasztására kiírt közbeszerzési eljárás eredményét a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. tegnap hirdette ki.
A Colas Hungária Kft. építheti meg az M0-s 6,6 kilométeres új pályáját az M1-estől az M6-os autópályáig. A NIF közlése szerint a cég 10,9 milliárd forintos ajánlatával három versenytársát előzte meg. Pályázata kedvezőbb és olcsóbb volt, mint a szintén érvényes ajánlatot adó Porr Építési Kft., az M0 Diósd Konzorcium, illetve a MEW Autópálya Konzorcium ajánlata.
Az Európai Unió támogatásával, a Közlekedési operatív program (Közop) keretében megvalósuló beruházás nagy változást hoz majd a közlekedésben. Építése alatt azért, mert - bár a munkálatok ideje alatt a meglévő jobb pálya forgalmát folyamatosan fenntartják - az erre közlekedőknek a már most is szűkös sávokon osztozniuk kell majd az építkezéshez anyagot és munkagépeket szállító tehergépkocsikkal. Később pedig azért, mert ha az új burkolat elkészül, lényegében azonnal megkezdődik a régi átépítése.
Ha a bővítés befejeződik, az M0-son érezhetően csökken majd a zsúfoltság. Az autósok mindkét irányban három forgalmi sávot használhatnak, és egy leállósáv is rendelkezésükre áll majd. A jelenleg óránként 80 kilométeres sebességkorlátozásokat a fejlesztés után feloldják, a közlekedők akár száz kilométeres sebességgel is hajthatnak.
A NIF tenderéből győztesen kikerült kivitelezőnek mindehhez komoly munkát kell végeznie. Az autópálya két betonrétegű burkolatának kialakítása mellett három csomópontot és tíz műtárgyat kell megépítenie.