A mobilpiac már érzi a spórolást
Számítottunk arra, hogy a piac zsugorodni fog - mondta lapunknak Beck György, a Vodafone vezérigazgatója. Szerinte az iparág csak követi a gazdaság visszaesését, vagyis ha öt-hat százalékos GDP-csökkenéssel kalkulálunk, akkor 2-3 százalékos szűkülés a mobilpiacon sem kirívó. A hazai mobilpiacon még nem fordult elő, hogy három hónapon keresztül csökkenjen az előfizetők száma. Igaz, februárban csak stagnált a mutató, és éves összehasonlításban még növekedés mutatható ki. Az első negyedévben a mobilszolgáltatók forgalmat hozó ügyfeleinek száma 195 ezerrel (csak márciusban 123 ezerrel) csökkent.
A Nokia profitja a tizedére olvadt, s 33 százalékkal csökkent az eladott készülékek darabszáma, ezen belül Európában 35,7 százalékkal estek viszsza az eladások. A Sony Ericsson még rosszabb helyzetben van: az első negyedévet 370 millió eurós veszteséggel zárták. - A megrázó hazai adatok összefüggésben vannak a készülékeladásokkal, hisz sokan csak új telefon miatt kötöttek új szerződést - mondta Márton György, az NHH szóvivője. Ehhez Majorosi Emese, a Pannon sajtó- és információs igazgatója pedig azt teszi hozzá, hogy a hagyományosan erős karácsonyi időszak után mindig az első negyedévben derül ki: az előfizetők valóban használják-e a megvásárolt előfizetést. Cégénél reménykednek abban, hogy a trend hamarosan megfordul.
Beck György szerint a mostani nagyarányú elbocsátási hullám mindenképpen az ügyfélszám csökkenésével jár. - Sok vállalati ügyfelünk jelzi, hogy leépítésre kényszerül, s kéri, hogy csökkentsük a SIM kártyáik számát. A cégek a költségcsökkentés érdekében is visszamondanak előfizetéseket: kevesebb dolgozó kap céges telefont, és akinek megmarad, csökkentik a limitjét. Az egyéni előfizetők száma is csökken, de azt Beck is a lelassult készülékcseréknek tulajdonítja. Szerinte nagyobb probléma, hogy észrevehetően romlott a fizetési fegyelem, a feltöltőkártyás ügyfelek pedig kevesebbet költenek.
Más szakértők szerint a csökkenés azért is ilyen látványos, mert tavaly decemberben a szolgáltatók más termékek vásárlásakor adott promóciós - 500 vagy 1000 forintos kredittel feltöltött - SIM kártyákkal pörgették meg a számokat. - Ezeknél nem alakult ki a várt kötődés, azok jelentős részének felhasználása rövid távúnak bizonyult - mondták a T-Mobile-nál. Ezek a kártyák a karácsonyi szezonban nagy tömegben kerültek a piacra, s most tömegével hullanak ki a statisztikákból. Ezért a T-Mobile olyan akciókra vált, amelyek a jelenlegi előfizetések megtartására ösztönzik az ügyfeleket. A másodlagos előfizetések között az internetezésre használt SIM-ek száma továbbra is növekszik.
A szektor nem várhat gyors áttörést, már csak azért sem, mert a válság miatt a szektorban visszafogottabban költenek marketingre is.