Veteránkincsek a garázsok mélyén
Maharadzsák és sejkek büszkén mutogatják, a britek kastélyaik mellé épített üvegházakban állítják ki bárki által látogatható veteránautó gyűjteményeiket, így van ez a szomszédos Ausztriában is. Magyarországon inkább titkolják a mobil műtárgyakat, mert jellegzetes nemzeti tulajdonságunk az irigység, és nem utolsósorban az ismertség nagyobb betörési kockázatot jelent. Becslések szerint legalább kéttucatnyi magánkollekcióban ezernél több old timer található, ám többségükön nincs rendszám, nincsenek regisztrálva, így csak tulajdonosaikat vagyonát, olykor áhítatát gazdagítják, a többnyire mobil, ám nem mindig könnyen mobilizálható műkincsek.
A különlegesség mindig jó befektetés, igaz, ezek is csak négy-öt év alatt hoznak jelentős hasznot, és nem mindig a reméltet: a Bonhams aukción a közelmúltban elkelt Bugatti 57 S modellt hatmillió fontra tartották, de aztán "csak" 3,4 millióért kelt elé, ami nagyjából egymilliárd forintnak felel meg.
A nyilvános árveréseseken felbukkannak valódi ritkaságok horribilis összegekért kelnek el, majd ideiglenesen vagy örökre eltűnnek a nyilvánosság elől. Némelyikben olykor azért a nagyközönség is gyönyörködhet, ám a Classic túrákon és versenyeken inkább azonos márkák, vagy hasonló korú autók vesznek részt.
A magyar oldtimer autópiacot évek óta túlkínálat jellemzi, miközben Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban virágzik, de hosszabb távon a műtárgyakhoz hasonló felértékelődésre lehet számítani, hiszen itthon is nő a magángyűjtemények száma. - Nem érzik a válságot a magyar járműrestaurátorok, mert jól és nemzetközileg is elismerten dolgoznak - állítja Simon László, a Magyar Veteránautós és Motoros Szövetség (MAVAMSZ) muzeális minősítő bizottságának tagja. Napjainkban ötven cég foglakozik régi autók és motorok helyreállításával. Egy év alatt hatszázzal bővült a minősített állomány, eddig 2600 autó és motorkerékpár kapott OT, vagyis oldtimer betűjelzéses forgalmi rendszámot. Egy jármű veteránná minősítésének feltétele, hogy harminc évesnél öregebb és 75 százaléknál nagyobb arányban eredeti legyen. A sikeres veteránvizsgázott jármű mentesül a regisztrációs adótól, a gépjárműadótól, nem kell hozzá környezetvédelmi zöld kártya és az OT betűjelű rendszámára kedvezőbb kötelező biztosítás, valamint félárú casco is köthető. A korábbi években a magyarok leginkább a Mercedest kedvelték, mert minden évjárathoz jó az alkatrészellátás, és elérhető volt az ár is. Most megindult a kelet-európai áradat, mert felismerték a veteránosok az értéküket, ezért egyre több Volga M21-est hoznak Ukrajnából és Skodát meg Tatrát Csehországból.
A válság hatására némileg lassult a gyűjtők beszerzési tempója, pedig az autók könynyen behozhatóak. 2006. januárja óta már nem terheli regisztrációs adó az old timer járműveket, ennek hatására évente hatszázat minősítenek. Ocskay Zoltán, a Veterán magazin főszerkesztője szerint a teljes állomány meghaladja az ötezret. Veteránnak számít a harmincévesnél öregebb, eredeti és korhű állapotban lévő, kifogástalan műszaki állapotú jármű. Ocskay szerint a veteránautó nagyon jó, de kétségtelenül hosszú távú befektetés, aki üzletben gondolkodik, csak különlegességeket vegyen. A magyar gyártmányú versenymotorokért és prototípusok még hiányosan is egymillió forintnál többet, és jelentős felárat adnak. A közelmúltban kelt el közel másfélmillió forintért egy 1967-es T9-es, 22 lóerős Pannónia exportmodellt, melyet féléve még félmillióért szerzett meg gazdája, igaz, ebből csak ötven darab készült.
Nehéz értékesíteni a kommersz darabokat, különösen a Trabantokat és Wartburgokat, bár ezek között is lehet különlegeset találni. Ilyen például az angol exportra gyártott jobb-kormányos Wartburg Knight, melyből eleve kevés készült, ezért még roncs állapotban is vagyonokat ér. Az eisenachi gyárnak is csak mostanság sikerült beszereznie egy erősen felújításra váró modellt, melynek párja még Magyarországon van. Igazi kuriózum a most kiállított együléses Trabant Formula Eastern versenyautó, melyet ötezer euróért árulnak.
Drága, de könnyű restaurálni a régi Mercedeseket és MG modelleket, mert mindenük pótolható. Nagyon elkoptak viszont az egykori szocialista modellek, melyekhez már nem lehet eredeti alkatrészt kapni, az utángyártottak pedig siralmas minőségűek.
Berdó Attila beleszületett a jóba, mert már édesapja is mániákusan gyűjtötte a régi autókat, különösen az egykori szocialista modelleket. A családnak száznál több autóból álló gyűjteményét hamarosan bárki megnézheti, persze ha végleg elkészül múzeumuk, melynek építése most lelassult. A költségeket nem könnyű előteremteni, pedig az autók sokat járnak forgatásra: hibátlan és korhű modelljeik több filmben szerepeltek. A gyűjtemény álommodelljei is besegítenek a múzeumi és restaurálási források megteremtésében: a negyvenéves Cadillacet például esküvőkre szokták kölcsönadni, óránként 19 ezer forintért, minimum három órára.
Sínre tett oldtimerek
A budapesti Vasúttörténeti Parkban immár harmadszor megrendezett, és vasárnap estig látogatható Old Timer Expón száz év kétszázötven autója és motorkerékpárja látható a hétvégén. Lesz autó-összerakás és katasztrófa elhárítás. Szakemberek korabeli mentős egyenruhában, 55 éves eszközökkel és korabeli mentési módszerekkel számolnak fel balesetet. Az Országos Mentőszolgálat 1954. márciusában a világon elsőként megszervezte és elindította a rohamkocsi-szolgálatot, a budapesti Markó utcai Központi Mentőállomáson.
A Citroën Automobile Club standján egy Kacsát szednek szét, meg raknak össze, és bemutatják, hogy a legendás kocsi három keréken is biztosan tipeg. A nézők előtt élesztenek fel tizenhat óra alatt egy ritka Cooper S Minit: ronda okker színe miatt csak 540 készült a Fiesta Yellow modellből. A Mini Club Hungary standján az osztrák Michael Hwezda vezetette nemzetközi nyolctagú szerelőbrigád 5362 darabból rakja össze az 1964-es kocsit. Hasonló reanimációban részesül egy 1966-os évjáratú Jaguar is a Classicautomobile Warvasovszky standon. A motort, váltót, futóművet, műszerfalat, erőátvitelt a helyszínen építik be, és várhatóan vasárnap délelőtt felbőg majd a motor. A szakemberek csak gyári alkatrészeket használnak az eredetiség megőrzéséhez.
Az MGTSZ standon álló Pannóniák régi ismerősök, igazi ritkaság viszont az olasz Loschan Motor Múzeum kollekciójában az 1924-es Brough Superior.
Közel félmillió kilométeres futásteljesítményű Ladáját naponta használja Smiglag Péter, akinek egy Volán matricás taxija és egy rendőrségi dekorációs kocka Ladája is van, egyik sem hagyta soha cserben, igaz, a jó minőség és megbízhatóság magyarázata lehet, hogy utóbbi például Belgiumból származik.