Zöld feketelista uniós beruházásokról

Ötvenöt uniós forrásból megvalósuló károsnak ítélt nagyberuházás - köztük hét magyarországi - került fel arra a térképre, amelyet a Föld Barátai Európa és a Közép-Kelet-Európai Bankfigyelő Hálózat a Magyar Természetvédők Szövetsége közreműködésével készített. A fekete foltokat mutató térkép 23 milliárd euró összköltségű beruházást tartalmaz, amelyet a közép-kelet-európai országokban terveznek, vagy már meg is valósítottak az Európai Unió támogatásából, illetve az Európai Beruházási Bank hiteléből.

A zöldek szerint az uniós közpénzeket megfontoltabban, hatékonyabban és átláthatóbban kellene felhasználni, mivel csak így lehet hosszú távon biztosítani az álláslehetőségeket és a hozzáadott környezeti értékeket a recesszió által fenyegetett, súlyosan energiapazarló régióban.

Az említett szervezetek már korábban is figyelmeztettek a kiemelt projektek problémáira. Hegyesi József, a Magyar Természetvédők Szövetségének munkatársa szerint felháborító, hogy az Európai Uniós környezetvédelmi és éghajlatváltozási célokkal teljes mértékben ellentétes óriási projektek egyáltalán támogatást kaphatnak.

A feketelistán van az M0 keleti szektora, amelynél a szervezetek szerint nem vették figyelembe a lakosság érdekeit, ráadásul kérdéses a szakasz szükségessége, hiszen a tervezett M31-es út ugyanezt a funkciót ellátná. Bírálják azt a brüszszeli jóváhagyásra váró projektet is, amely a Kis-Balaton vízszintjének növelésével javítaná a Balaton vízminőségét, de eközben egyedülálló és védett Natura 2000-es élőhelyeket veszélyeztet.

A listán szerepel a várpalotai hulladékégető. A lakosság és az önkormányzat ellenállása miatt lehetséges, hogy a Közép-Duna Vidéke Hulladékgazdálkodási Rendszeren belüli beruházást máshol építik meg. A tervezési fázisban lévő dunai fejlesztés is felkerült a listára, mert ahelyett, hogy a hajókat alakítanák a folyó adottságaihoz, 2,5 méteres mélységűre akarja kikotorni a Duna magyar szakaszát. Ezáltal elpusztítanák az ott található élőhelyeket. A budapesti négyes metró is listára került. A zöldek szerint az óriási beruházás hatalmas pénzt emészt fel és von el a többi sokkal olcsóbb, gazdaságosabb és gyorsabban megvalósítható tömegközlekedési projekttől.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.