Váltás a szimpatikus vasút felé
Mint arról beszámoltunk, a Deutsche Bahn eddigi első számú vezetője, Hartmut Mehdorn március végén mondott le, miután az egymást követő adatkezelési ügyek miatt elfogyott minden politikai támogatottsága, és elvesztette Angela Merkel (CDU) kancellár bizalmát is. Mehdorn még 1999-ben, Gerhard Schröder (SPD) kancellársága alatt került a vállalat élére, s a céget Európa vezető logisztikai nagyvállalatává alakította át. Rabiátus stílusa miatt állandó konfliktusban volt a szakszervezetekkel. Majd kiderült, hogy a korrupció elleni harc jegyében magándetektívek szaglásztak a dolgozók és a beszállítók után, összehasonlítva lakcím- és banki adatokat, figyelve az elektronikus levelezést is.
Hartmut Mehdorn távozása nem ígérkezik zökkenőmentesnek: a 66 éves menedzser ugyanis igényt tart a 2011-ig szóló szerződése szerint neki járó jövedelemre. Ez több millió euró is lehet, sajtóértesülések szerint 2005-2008 között a fővasutas fizetése prémiumokkal együtt meghaladta a nyolcmillió eurót (2,3 milliárd forintot). Az óriási összegű lelépési pénzek manapság világszerte közfelháborodást keltenek, még akkor is, ha a távozó vezető cégét nem kellett állami pénzből megmenteni.
A hamburgi születésű, mérnöki végzettségű Grube a repülőgépiparban futott be komoly karriert. Az akkor még Daimler-Benz néven futó konszernhez 1996-ban került, s a konszernstratégia volt a területe. Feladatai közé tartozott a német óriás, valamint az amerikai Chrysler és a japán Mitsubishi összeolvasztása, amely akció aztán meghiúsult. Mehdornt jól ismeri, az Airbusnál korábban együtt dolgoztak.
- Egészséges, jó erőben lévő céget veszek át elődömtől, aki mindig is példaképem volt - hangoztatta Grube, aki a tavaly 33,5 milliárd eurós árbevételt és közel 2,5 milliárd eurós adózás előtti nyereséget produkáló társaság bizonytalan időre elhalasztott privatizációjával kapcsolatban annyit mondott: tőzsdei bevezetéséről csak a pénzpiacok lenyugvása után lehet beszélni. Most arra összpontosít, hogy a Németországban kőkemény politikai ügynek számító vasutat szimpatikussá tegye a Deutsche Bahnt előszeretettel ócsárló közvélemény szemében, illetve ellensúlyozza a gazdasági válság nyomán bekövetkezett drasztikus forgalom-visszaesést.