A versenybírságon biztosan nem szépít a ránckrém
Összesen 180 millió forint versenyfelügyeleti bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) két multinacionális kozmetikai vállalkozás hazai érdekeltségére. A Johnson & Johnson Kft.-nek 70, a Beiersdorf Kft.-nek 110 millió forintot kell harminc napon belül átutalnia a GVH számlájára. A Johnson & Johnson által közzétett, RoC CompleteLift termékcsaládot népszerűsítő reklámokban például az szerepelt, hogy a termék használatával a fogyasztó szemhéjai és arckontúrjai "akár 2 mm-rel is feszesebbé" válhatnak, a Retin-Ox+ termékcsalád használata esetén akár 10 évet is fiatalodhat a bőr. A GVH vizsgálata azonban megállapította, hogy a beígért kedvező hatást még a cég által 25 fő bevonásával lefolytatott vizsgálat eredményei sem igazolták. Hasonlóan problémás volt, hogy a társaság babaápolási termékeinek reklámjában azt is állította: a magyarországi újszülöttosztályok orvosainak 89 százaléka ajánlja a Johnson's Baby termékeket, amit egy több mint tízéves és nem reprezentatív vizsgálatra alapozott.
A Beiersdorf Kft. sem tudta az eljáró Versenytanács előtt igazolni a reklámban tett állításait. A Nivea Visage Q10 Plus ránctalanító termékcsalád hirdetésében azt ígérte, hogy a készítmény folyamatos energiaellátást biztosít a bőrsejteknek, és megelőzi a ráncképződést, ám a GVH által felkért szakértők szerint a sejtek energiaellátottsága és a ráncképződés között nincs közvetlen összefüggés. Arról sem tudta a cég meggyőzni a GVH-t, hogy a Nivea Visage DNAge nappali és éjszakai krém termékcsaládból is álló bőröregedés-gátló arcápoló program "bizonyíthatóan megfiatalítja az arcbőrt". Az Eucerin termékcsaládnak ugyanakkor kifejezetten gyógyhatást tulajdonított - így azok használata bőrszárazsággal, hámlással, viszketéssel járó bőrbetegségek kezelésére is ajánlott - ami a hazai jogszabályok szerint kifejezetten tilos kozmetikai termékek esetén.
A GVH a bírság összegének megállapításakor - aminek a plafonja a versenytörvény szerint a cég éves nettó árbevételének tíz százaléka - mindkét vállalkozásnál súlyosbító körülményként értékelte, hogy a kozmetikai piac jelentős szereplői és reklámjaik széles fogyasztói réteget érintettek. Az ellenben enyhítő körülmény volt, hogy a vizsgálat időtartama alatt mindkét vállalkozás felhagyott a jogsértő reklámozási gyakorlatával. A Johnson & Johnson lapunkkal csak annyit közölt, hogy még tanulmányozzák a GVH döntését. Gerhard Hierath, a Beiersdorf Kft. ügyvezető igazgatója ellenben meglepetését és egyben csalódottságát fejezte ki a versenyhivatali döntés kapcsán. Bár egyelőre még ők sem olvasták végig a GHV-döntés terjedelmes indoklását, azt az ügyvezető leszögezte: világszerte ugyanezekkel a szlogenekkel népszerűsítik termékeiket, ám szerinte soha sehol nem büntették meg a céget ezekkel az indokokkal.