Az EKB rugalmasabb szeretne lenni

Munkaanyagnak minősítették hétfőn a brit Financial Times által megszellőztetett IMF-tanulmányt Brüsszelben, s az Európai Bizottság az eddigi önnön tevékenységét méltatta. Egy konferencián azonban az EKB képviselője utalt rá, rugalmasabban is lehetne kezelni a válságot.

A kelet-európai egyoldalú euróbevezetést sürgető IMF-tanulmány már egy hónapos, s az utóbbi harminc napban számos fontos esemény történt. E szavakkal reagált az Európai Bizottság szóvivője a valutaalap anyagának kiszivárogtatására. Ám érdemi válasz helyett csupán arra utalt, hogy az Európai Unió megkétszerezte, 50 milliárd euróra növelte alapját a fizetésimérleg-gondokkal küzdő, az eurót még át nem vevő uniós tagországok számára. Ezenkívül a G20-ak csúcstalálkozóján 500 milliárd dollárral 750 milliárdra emelték az IMF finanszírozási képességét, s ebből százmilliárdot az EU ad majd.

Egy hétfői brüsszeli konferencián, melynek témája az EU külgazdasági politikája volt, a bizottsági szakértők munkaanyagnak minősítették az IMF elemzését, amely nem is képviseli a valutaalap hivatalos álláspontját. A probléma lényegére, hogy a bajbajutottak megsegítése drágább megoldás lehet, mint az euróbevezetés szabályainak lazítása, nem tértek ki. Ez érthető is, hiszen az ősz óta tartó válságkezelés során számtalanszor elhangzott: sem a bizottság, sem az euróövezet tagjai nem támogatják a módosításokat, a könynyítéseket, nem is sürgetik az euró mihamarabbi átvételét, fontosabbnak tartják a valóságos felzárkózás megvalósítását a zónán kívüli tagállamok részéről. A stabilitási paktumot is a 2005-ös reform szellemében igyekeztek rugalmasan alkalmazni, azaz a GDP három százalékát kicsit meghaladó költségvetési hiányt elnézték, ám egyébként megindították a túlzottdeficit-eljárásokat. Az IMF ötletének felkarolása a szerződések megváltoztatását igényelné, újabb, konszenzust követelő reformot kívánna meg.

Ám az említett konferencián az Európai Központi Bank (EKB) igazgatósági tagja, az olasz Lorenzo Bini Smaghi kérdésekre válaszolva sejteni engedte: a jegybank kész lenne rugalmasabb tevékenységre, ha a politika ezt engedné. Brüsszeli elemzők és bizottsági források lapunknak tegnap azt mondták: az eurózóna feltételrendszeréhez mereven ragaszkodni látszik minden európai döntéshozó, ám az EKB felvetése mindenképpen figyelmet érdemel. Az utóbbi fél évben ugyanis az európai jegybank nem volt hajlandó a zónán kívüli országok állampapírjait megvenni, s cserébe eurólikviditást adni. Ám egy ilyen döntés senkinek sem okozna semmilyen fájdalmat, miközben például Magyarország helyzetén nagyot könnyítene. Az állampapírok EKB általi vásárlása javítaná a nemzetközi megítélést, a nyomában csökkenő kamatteher pedig a költségvetésre nehezedő nyomást enyhíthetné.

Az elemzők szerint jelenleg csak a valutatanácsi árfolyamrendszert működtető balti országok és Bulgária élhetne esetleg a spontán euróbevezetéssel, illetve - használattal, bár számos technikai kérdés felmerülne, például honnan vennének elég készpénzt. A valutát lebegtető magyarok, lengyelek, csehek számára ez sem látszik lehetségesnek. Az euróövezethez akkor érdemes csatlakozni, ha a gazdaság felkészült a közös valuta befogadására és működtetésére.

S bár az utóbbi fél év uniós válságkezelését éles belső viták kísérték, a konferencián mind Joaquín Almunia pénzügyi biztos, mind Bini Smaghi arról beszélt, hogy az Európai Uniót az Európai Uniónak kellene képviselnie a nemzetközi szervezetekben, elsősorban az IMF-ben. Az olasz jegybankár szerint a valutaalapban az európai igazgatósági tagok egyáltalán nem egy nyelven szólalnak meg, s ez csökkenti a közös fellépés hatékonyságát. Almunia is a széttagolt európai képviselet hátrányait ecsetelte. Még a G20-ak találkozója előtt Manuel Barroso bizottsági elnök is hangot adott reményének, de realistán hozzátette: az érintett tagországok egyelőre nem készülnek feladni pozícióikat. Az állandó belső viták is arra késztetik a bizottságot, hogy a szerződések szigorú védelmezőjeként lépjen fel. A pénzügyminiszterek informális hétvégi találkozóján például az uniós elnökséget adó csehek vehemensen kikérték maguknak, hogy az IMF alapjának bővítését valamiféle kelet-európai csomag részének tekintse bárki. (A Financial Times vezércikke a regionális megközelítés mellett kardoskodik, miközben lényegében ezt a felvetést söpörték le az asztalról az állam- és kormányfők a márciusi rendkívüli EU-csúcson.)

Hasonlóan megosztó viták övezik máris a G20-ak - és korábban az uniós tagországok - elvi egyezségét a pénzügyi szabályozás és felügyelet erősítésére. A huszonhetek pénzügyminiszterei Prágában is megállapították, hogy a jól csengő céllal egyetértenek, de szinte minden részletben eltérnek a vélemények. A cseh elnökséget képviselő Alexandr Vondra is azt mondta: az ördög a részletekben van. Az unió a maga részéről létrehozná a nemzeti felügyeletek európai rendszerét, amely a nagy országok szerint túl ambiciózus terv, míg a kisebb tagállamok még egységesebb és szorosabb európai ellenőrzést sürgetnének a határon átnyúló tevékenységet folytató bankokkal szemben. De kérdés például, hogy a nemzeti felügyeletekből létrehozott kollégiumokban ki dönt, s az esetleges egyéb uniós szintű döntések következményeiért ki viseli a felelősséget, azaz mely ország adófizetői vállalják mondjuk valamely anyabank bedőlésének az árát. Abban viszont előreléptek, hogy az amerikai és az európai számviteli szabályokat össze kell hangolni, különösen, hogy a tengerentúli bankoknak nem kell az aktuális piaci értéken nyilvántartaniuk eszközeiket. Ha ezt Európa nem követi, hátrányba kerül.

Az EKB frankfurti központja
Az EKB frankfurti központja
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.