Kiszállás menet közben
Ellensége bőven akadt a politikusok és a szakszervezeti vezetők között. Hiába "krampácsolta át" a német vasutat nyereséges logisztikai konszernné, nyers stílusával nem lopta bele magát a Deutsche Bahnt (DB) amúgy is szívesen ócsárló közvélemény szívébe. Legnagyobb álmát, az állami tulajdonú zárt részvénytársaság részleges tőzsdei privatizációját Hartmut Mehdorn már "körön kívülről" fogja szemlélni. A nagy hatalmú elnök-vezérigazgatónak távoznia kell, miután Angela Merkel kancellár bizalmát is végleg elveszítette.
A 66 éves Mehdorn hétfőn azt követően ajánlotta fel lemondását, hogy a Deutsche Bahnnál kirobbant újabb adatkezelési botrány nyomán a nagykoalícióban kormányzó kereszténypártok és szociáldemokraták vezető politikusainál is betelt a pohár. A minap derült ki, hogy a vasút informatikarészlege hosszú időn át figyelte az alkalmazottak, köztük az érdekvédelmi képviselők internetes forgalmát. Mehdorn szerint semmilyen törvénytelenséget nem vétettek, csak azon szerződést követték, amely lehetővé tette, hogy a munkatársak korlátozott mértékben magáncélra is használják a vállalati számítógépes rendszeren keresztül elérhető internetet. A "fürkészés" során elsősorban azt figyelték, hogy valaki kijuttat-e a sajtónak a céget érintő bizalmas vagy érzékeny információkat.
Két hónap alatt ez már a második nagy adatkezelési, éppenséggel visszaélési botrány, amely kínos magyarázkodásra kényszeríti a német vasúttársaságot. Mint arról beszámoltunk, januárban nyilvánosságra került, hogy a cég megbízásából eljáró magándetektívek leellenőrizték, illetve összehasonlították az alkalmazottak és a beszállítók adatait, így a lakcímeket és a bankszámlákat is. A jogilag szürkezónába eső "fürkészést" Mehdorn a korrupció elleni küzdelemmel indokolta.
A kompromisszumot nem ismerő, arrogáns stílusáról ismert elnök-vezérigazgató változatlanul ártatlannak tekinti magát. Sőt úgy gondolja, hogy egy jól szervezet kampány áldozata, a manőver célja a gazdasági válság miatt amúgy is mellékvágányra terelt részleges privatizáció és tőzsdei bevezetés végleges kisiklatása.
A gépészmérnök végzettségű, korábban az Airbusnál dolgozó Mehdornt 1999-ben az akkori szociáldemokrata kancellár, Gerhard Schröder nevezte ki. A DB nyereségességének ára több tízezer munkahely leépítése volt. A sajtó és egyes politikusok már több botrányos ügy kapcsán követelték a távozását, a menedzser eddig mindig a helyén tudott maradni. Azt is elnézték neki, hogy a vasúton deportált holokausztáldozatok előtt tisztelgő emlékvonatokat tavaly csak sínhasználati díj ellenében engedte be a berlini pályaudvarokra. Úgy gondolta, a Bundestag-választás évében nem fogják meneszteni a politikailag érzékeny posztról: ebben ugyanúgy elszámította magát, mint az adatkezelési ügyekben.
Mehdorn hétfőn még ismertette a DB 2008-as eredményeit. A világszerte közel 240 ezer embert foglalkoztató cég tavalyi árbevétele elérte a 33,5 milliárd eurót, az adózás előtti nyereség a 2,48 milliárd eurót.