Főútvonal magyar módra: sebességkorlátozás szinte végig
Sümegi Péter, a Magyar Közút Kht. regionális főmérnöke nem vitatja, hogy katasztrofálisak itt az állapotok, ám megjegyezte: a napokban már tartósabb, melegaszfaltozási eljárással kezdik kijavítani az úthibákat. A végleges megoldást persze csak az út teljes rekonstrukciója jelentheti. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-től kapott tájékoztatás szerint már tart a főút felújításának előkészítése, a munkálatok pedig a nyáron kezdődnek.
Az úthibák kijavításában nem jeleskedik a Magyar Közút Kht., de legalább precízen nyomon követi az úthálózat pusztulását. A hazai közútkezelő 1991 óta majd minden évben kibérli a svéd Ramböll cég útfelületmérő, Road Surface Tester kocsiját, amely a legkorszerűbb berendezésekkel vizsgálja az utak burkolatát. A speciális jármű lézerkamerái menet közben pásztázzák az utat, az így gyűjtött adatokat pedig a rakterében elhelyezett számítógépek dolgozzák fel. A kocsi elsősorban az utak kereszt- és hosszirányú egyenetlenségeit - vagyis a kátyúkat, nyomvályúkat - vizsgálja, de méri a burkolat érdességét is. A svéd mérőkocsi legutóbb tavaly év végén járta a hazai utakat, legközelebb pedig március végén áll munkába Magyarországon.
A precíz felmérés nem olcsó: a vizsgálat kilométerenként nettó tízezer forintba kerül. Mivel tavaly a Magyar Közút Kht. - a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ megbízásából, az Útpénztár költségén - 13 ezer kilométer útszakasz felmérését rendelte meg, 2008-ban nettó 130 millió forintba került a fő- és mellékutak kátyúinak, nyomvályúinak regisztrálása. Ez azonban a Magyar Közút Kht. szerint megéri, mert - miként a társaság lapunkhoz eljuttatott közleményében olvasható - a mérés révén megfelelő kép kapható az úthálózat leromlásáról.