Mállik az állami úthálózat

Katasztrofális állapotban vannak az ország közútjai: 19 ezer kilométeren a burkolat állapota nem felel meg a műszaki előírásoknak. Mindez azután derült ki, hogy az útellenőrök "lepontozták" az autópályák nélkül harmincezer kilométeres állami kezelésű közúthálózatot. Jó osztályzatot kevesebb mint 2400 kilométer kapott, a több százezer hiba felszámolására az idén sem lesz pénz.

Legkevesebb 650 milliárd forintra becsülték a szakemberek 2006-ban az állami úthálózat rendbetételének költségét tíz évre előre. A Magyar Közút (MK) Kht. azonban már akkor is ennek az összegnek a töredékét kapta meg. Ez nem volt elég az úthálózat állapotának érzékelhető javításához. A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) illetékesei szerint a burkolat felületének épsége a magyar közúthálózat csupán nyolc százalékán, 2358 kilométeren nem kifogásolható, 1100 kilométer megfelelő, 6200 kilométeren pedig csak tűrhető. A nem megfelelő minősítést ezzel szemben 3611 kilométernyi útra akasztották, ám ennél is döbbenetesebb adat, hogy 16 ezer kilométernyit kifejezetten rossznak tartanak.

Miközben a magyar utakra évi 80 milliárd forintot is el lehetne költeni, a közútkezelők ennek kevesebb mint felét kapják. Ehhez a költségvetés 29 milliárd forinttal járult hozzá ugyan, de ezt az összeget síkosságmentesítésre, hókotrásra, rézsűkaszálásra és kátyúzásra kell költeni. A fenntartást ráadásul eleve megdrágítja, hogy az állami közutak burkolatai túlkorosak. A legfelső réteg átlagéletkora meghaladja a 25 évet, miközben a maximális élettartamot a szakértők 15 évre becsülik. A gépkocsiforgalom döntő hányadát kiszolgáló 6567 kilométernyi főút burkolata átlagosan 17 éves, de a 22,7 ezer kilométer mellékutakon ugyanez a szám már 28 év.

A Nyugat-Dunántúl egyik legforgalmasabb főútja, a 86-os Rédics közelében
A Nyugat-Dunántúl egyik legforgalmasabb főútja, a 86-os Rédics közelében
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.