Sony Ericsson: tabutéma a válás

A mobilkészülék-gyártók már az utolsó cseppig felhörpintették a feketelevest, s lassan megkezdik a visszakapaszkodást - állítják elemzők a növekvő alkatrész-megrendelések láttán. Persze ez nem mindenkire vonatkozik, a masszívan veszteséges Sony Ericssonnál például még a tűzoltás folyik, miután csaknem a felére zuhantak vissza a készülékeladások az első negyedévben.

Sokak számára rejtély, hogy miért nem válik el egymástól békében a japán Sony és a svéd Ericsson. Mobiltelefon-gyártó közös vállalatuk, a Sony Ericsson - az amerikai Motorolához hasonlatos - mélyrepülésbe kezdett, maga elé engedve a globális rangsorban a dél-koreai Samsungot és LG-t is. Most 475 és 543 millió dollár közötti negyedéves veszteséget jeleznek előre a svéd-japán cégnél, így egymás után a harmadik negyedévet zárják veszteséggel.

A mobiltávközlési hálózatépítésben világelső Ericsson és a szórakoztatóelektronikai piacon második Sony alaptevékenységüket magas színvonalon végzik, párba állva azonban csak szenvednek, s ez független a most uralkodó receszsziós körülményektől - mondja Nicolas von Stackelberg, a Sal. Oppenheim szakági elemzője, aki nem látja értelmét a további együttműködésnek, szerinte az Ericssonnak mielőbb ki kell szállnia a cégből, igaz, az 50 százalékos részesedéséért most csak aprópénzt kapna. Mindenesetre a Sony Ericssonnál viharos tempóban égetik a pénzt, az ősszel betett 377 millió dollárnyi készpénzt máris elfüstölték, s újabb tőkepótlásra lesz szükség - jegyezte meg.

A Sony Ericssonnál tabutéma a válás. A cég szóvivője megerősítette, hogy mindkét anyavállalat részt vesz a feltőkésítésben, amennyiben az időszerűvé válik. Az együttműködést stratégiai jelentőségűnek nevezte, s csak annyit ismert el, hogy minden házasságban vannak "nehéz napok". A cégnél sokat várnak a 408 millió dolláros költségcsökkentési programtól és a kétezer fős leépítéstől, amellyel az év második felében végeznek.

A profitfigyelmeztetés kiadásával 7,8 százalékkal sikerült lejjebb küldeni a Sony Ericsson árfolyamát, de a rossz hír a világelső Nokia kurzusát is 5,4 százalékkal leszorította, jelezve, hogy ágazati problémáról van szó. Az később derül ki, hogy a Nokiánál mekkora a negyedéves forgalomcsökkenés, ez a Sony Ericsson esetében 36,4 százalékos, ennyivel kevesebb - összesen 14 millió - készüléket tudtak eladni az utóbbi három hónapban.

A kereskedők kiárusították a készleteiket, emiatt nem rendeltek eleget az új modellekből - szól a magyarázat a csaknem megfeleződött forgalomra. A legpesszimistább elemzők is 15,5 milliós mobileladásra számítottak. Ben Wood, a CCS Insight kutatója szerint a Sony Ericssontól szegényes modellpalettája miatt fordulnak
el a vásárlók, s e cég szenvedi meg leginkább a válságot. A Sony Ericsson balszerencséjére a jó minőségű kamerákkal és zenelejátszókkal felszerelt modellek kereslete esett vissza a legdrasztikusabban, s a szolgáltatók inkább a felső kategóriás készülékek eladásait támogatják, nem mellékesen azért, mert azokkal több emelt szintű - fizetős - szolgáltatást lehet igénybe venni.

Ezt támasztja alá Jing Wang, a világ legnagyobb mobiltelefoncsip-gyártója, a Qualcomm alelnöke - írja a Reuters. A nagy tudású okos telefonok iránti igény egyre nő, elemzők a piac e szegmensében 10-20 százalékos idei növekedési potenciált látnak. Wang szerint a drót nélküli internet, a multimédiás és az értéknövelt szolgáltatások terjedése miatt egyre többen váltanak másodikról harmadik generációs (3G) telefonra. Az igények növekedése a csipgyártók forgalmán is meglátszik: az egyik legnagyobb beszállítójuknál, a TSMC-nél például annyi megrendelés futott be, hogy áprilistól visszaállnak a normális üzemmenetre. Mindez azt jelzi, hogy a hat hónappal ezelőtt lejtmenetbe kapcsolt iparág egyenesbe jött, s hamarosan megkezdi a visszakapaszkodást.

A Sony Ericsson standján a barcelonai mobilkiállításon
A Sony Ericsson standján a barcelonai mobilkiállításon
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.