Kamionnal előzni tilos 118 km autópályán

Megtiltja az előzést a kamionoknak 118 kilométer autópályán a közlekedési tárca. A rendelkezés, a tiltótáblák április elejére ígért felszerelése után minden 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsira vonatkozik majd. További kiterjesztésének lehetőségét vizsgálják.

Egy sávba szorítja a kamionokat az autópályák egyes szakaszain Molnár Csaba. A közlekedési tárca vezetője lapunk értesülése szerint elrendelte, hogy az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. összesen 118 kilométer sztrádán táblákkal tiltsa meg az előzést a tehergépkocsiknak. A személyautóval közlekedők számára kedvező intézkedés ellen a fuvarozók egyelőre nem tiltakoznak.

Az előzési tilalom várhatóan április elején lép életbe hat autópálya- szakaszon. A 3,5 tonnát meghaladó tömegű tehergépkocsik vezetőinek le kell mondaniuk a forgalmat gyakran percekig feltartó, veszélyes előzésekről az M1-es, összesen 67, az M3-as 33 és az M7-es mintegy 18 kilométerén.

Az Ausztriában alkalmazott szigorú előzési tilalom magyar változata a kamionosok számára aligha lesz újdonság. Az ÁAK ugyanis az M1-en, a Tatabánya-Óváros és az M0-s között három szakaszon, valamint az M3-on Gödöllőtől a sztráda Budapest Szentmihályi úti kereszteződéséig egy éve rajtuk próbálgatja: milyen hatása van az autópályák forgalmára, ha a tehergépkocsik egy sávban közlekednek.

A 2008 márciusa óta tartó kísérletezésnek azonban vége. Úgy tudjuk: a tapasztalatok kedvezőek. Annyiban legalábbis, hogy az M1-es és az M3-as főváros felé vezető előzési tilalom alá eső szakaszain egyenletesebbé vált a forgalom áramlása.

Lecsökkent a sávjukból kivágó kamionok miatt máshol gyakori váratlan fékezések száma. Az egymás mellett lassan haladó tehergépkocsik mögött nem alakulnak ki a gyakran kilométeres kocsisorok. A mérési eredmények pedig azt mutatják, hogy miközben a járművek nem hajtanak gyorsabban a szokásosnál, a haladási sebesség három százalékkal növekedett a haladó sávban.

Az ÁAK két héten belül befejezi az új tiltótáblák felszerelését. Ezzel az előzési tilalmat kiterjesztik az M1-es és az M3-as eddig tiltás alatt lévő szakaszaival párhuzamos Budapestről kivezető kilométereire is. De a kamionok nem előzhetnek majd az M7-es Budapestről kivezető szakaszán, az M1-es és az M7-es elválásától a Pusztazámor-Sóskút csomópontig, valamint a balatoni sztráda Székesfehérvárt elkerülő hét kilométerén.

Az általános, tehát valamennyi gyorsforgalmi útra kiterjedő tilalom elrendelésére egyelőre várniuk kell az autósoknak. A közlekedési tárca azonban már vizsgálja a korlátozás kiterjesztésének lehetőségét. Emellett a kalapban benne van az is, hogy a jövőben egyes útszakaszokon csak a kiemelkedően nagy forgalmú időszakokban, így a reggeli és délutáni órákban rendelnek majd el előzési tilalmat.

A vizsgálódáshoz segítséget adhat, hogy az M0-s déli szektorának néhány kilométerén az ÁAK korábban megtiltotta az előzést a kamionoknak. Mindez annyi eredményt máris hozott, hogy kiderült: a fővárost elkerülő gyűrűn a teljes előzési tilalom elrendelése nem lenne célszerű. Különösen, mert az egymást szolgaian egy sávban követő tehergépkocsik miatt felgyorsulna az útburkolat nyomvályúsodása, azaz tönkremenetele.

Az előzési korlátozások kiterjesztése a fuvarozók szakmai érdekvédelmi szervezeteinél nem verte ki a biztosítékot. Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára lapunknak kifejtette: egy ésszerű tilalmi rendszer bevezetését támogatnák. Egyértelmű ugyanis, hogy veszélyes, ha egy óránként nyolcvan kilométeres sebességgel haladó tehergépkocsi, egy-két kilométeres sebességkülönbség miatt előzni kezd. Megfontolandónak tartanák például az előzési tilalom bevezetését az M0-s déli szektorának kritikus szakaszain, valamint az autópályák nagyobb emelkedőin. A jobbára sík vidéken futó sztrádákon, így az M5-ösön viszont a főtitkár szerint nem lenne indokolt hasonló intézkedés.

A korlátozásban érintett autópálya-szakaszok

Forrás: Népszabadság-gyűjtés

Autópálya Kilométerszelvény Irány
M1 53,5 km - 41,25 km között mindkét irányban
M1 39,9 km - 35,45 km között mindkét irányban
M1 34,1 km - 17,20 km között mindkét irányban
M3 26,6 km - 10,20 km között mindkét irányban
M7 (M1-M7 csomópont és Pusztazámor-Sóskút csomópont között) 12,2 km - 23,00 km között Budapest felől
M7 (Székesfehérvárt elkerülő szakasz) 57 km - 64 km között Budapest felől
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.