Flottahadműveletek, kifulladásig

Ésszerű takarékosság vagy gazdasági kényszer? Az autópiac szempontjából mindegy. Az biztos, hogy mindenki ritkábban cserél autót - a vállalkozások is.

Emelkedő törlesztőrészletek, zuhanó tarifák és dráguló útdíjak. Ezek mind sújtják a fuvarozókat, akár van megrendelésük, akár nincs - márpedig a lízingelt járműveket akkor is törleszteni kell, ha egyre kevesebb a megrendelés, és gyilkosabb az árverseny. Fél év alatt közel felére csökkentek a közúti fuvardíjak: tavaly ősszel még 0,8 és 1 euró között volt a kamionok egy kilométerre eső tarifája, idén már fél euróért is elviszik ugyanazt a mennyiséget.

Közben drágulnak a teherautók, mert az újak már 300 forintos euró áron érkeznek, de egyre kevesebben cserélnek. A haszonjárműveknél nincsenek jelentős eladatlan készletek, mert a személyautókkal ellentétben ezek többségét nem raktárról veszik. A flották üzemeltetői a feladathoz megfelelő járműveket rendelnek: például hosszabb tengelytáv, erősített alváz, légrugós futómű, magasított vagy polcozott és hűthető-fűthető raktér. A látszólag egyforma Ducato, Transit, Traffic és Movano esetében is több száz féle változatot kínálnak a márkák, de ezeket csak rendelésre gyártják. Ebből pedig egyre kevesebb van, mert a személyautókhoz hasonlóan zuhantak az eladások az európai piacon. Az ACEA adatai szerint tavalyhoz képest az idei év első két hónapjában személyautókból 22 százalékkal, 3,5 tonna össztömeg alatti teherkocsikból 36,6 százalékkal, 16 tonna feletti nehézteherjárművekből 34,7 százalékkal, buszokból 15,8 százalékkal kevesebb kelt el. A JATO adatai alapján a magyar piacon a személygépkocsi-eladások felére estek az első tizenegy hétben, kisteherkocsikból 32 százalékkal, nehéz-teherautókból 53 százalékkal kevesebb kelt el. Pedig az erős versenyben olykor még egyetlen autó vásárlása esetén is flottás ügyfélkedvezményt adnak a forgalmazók.

Jelenleg azonban mindenki elodázza a cserét, és nemcsak anyagi okokból, hanem azért is, mert kevesebbet futnak a kocsik. Ez megtakarítás üzemanyagban, szervizben és amortizációs költségekben, de a hiteleket így is fizetni kell, márpedig egy kamionszerelvény akkor is 15 euróba kerül óránként, ha egy métert sem mennek vele.

Minden második új autó céges vásárlás keretében kel el: a KSH adatai szerint a vállalkozások magáncélra is használt céges kocsijainak száma napjainkban elérte a négyszázezret. A céges beszerzések a 2004-es 26,6 százalékról 2008-ban 44,7 százalékra emelkedtek, és az idei év első két hónapjában már közelítenek a 50 százalékhoz. Ez azonban csak a piaci részesedést, és nem a forgalmat növeli, bár az akcióknak, a változatlan áraknak és persze néhány nagyobb flottaátadásnak köszönhetően két néhány márka növelni tudta forgalomba helyezési adatait. A többség azonban jelentősen visszaesett.

A már elbírált és megnyert tenderek megrendelései is csúsznak, mert az üzemeltetők újraszámolják a költségtényezőket, ami érezhető a megrendeléseken. Széles modellpalettájának is köszönhetően immár a negyedik hónapja piacvezető Ford Hungária kommunikációs igazgatója, Varga Zsombor szerint az optimális három év, és 120 ezer kilométeres futásteljesítmény helyett egyre hosszabb ideig használják autóikat a vállalkozások, pedig évi 35 ezer kilométernél már gazdaságosabb lenne cserélni, mert növekednek az üzemeltetési költségek.

Egy dolog az elmélet, és más dolog a gyakorlat, mely szerint hiába a piaci verseny, a drágább euró hatásait hosszabb távon a kereskedők nem tudják hatástalanítani. Aki most vesz autót, azt már biztosan drágábban kapja meg, tájékoztatta lapunkat az Opeleket és Chevrolet-ket forgalmazó GM Hungary flotta- és haszonjármű-értékesítési igazgatója. Fülöp Györgyi szerint nem teljes mértékben érvényesül a drágább árfolyam, mert több tényezőtől is függ az importőr árképzése. Az erős verseny miatt a vállalkozások is költségcsökkentésre kényszerülnek, márpedig az autó és annak üzemeltetési és karbantartási költségei jelentős tételei a működésnek. Az optimalizálás jegyében idén sok cég elhalasztja járműbeszerzését, megváltoztatják az alkalmazottak utazási feltételeit, egy évvel meghosszabbítja az autóhasználatot.

Sok vállalkozás a készpénzes vásárlás helyett operatív lízingre vált, hogy a könyveléséből kikerüljenek az autók, és a finanszírozási költségeket könnyebben el tudja számolni. Egyre több cég a szükségesnél kevesebb autót vesz, elbocsát embereket és átcsoportosítással oldja meg szállítási feladatait, de az is jellemző, hogy kisebb és olcsóbb modellekre vált. Egyre nagyobb szerephez jutnak a jó ár-érték arányú autók.

Esésből zuhanásba ment át az autópiac, természetesen fogytak a flották, leginkább a nagyobbak vásárlásai. A Renault Hungária ügyvezető igazgatója Maróti Miklós úgy látja, hogy nem csökkentek jelentősen a kis- és középvállalkozók beszerzései, mert ezek már korábban sem működtek nagy tartalékokkal, a munkaeszközt pedig meg kell venni. Korábban három-négy hónapig a feltételezett középárfolyammal dolgoztak, a mostani napi árfolyamváltozásokat már nehéz lereagálni, ennek ellenére alig változtak árlistáik, emiatt viszont már megszűnt a korábban realizálható árfolyamnyereség.

A Toyotákat is ritkábban cserélik, és ahogy a cég flottamenedzsere elmondta, tervezett beszerzéseiket is egyre jobban kitolják a kisvállalkozások, és nem ritkák a 3-4 éves és 150 ezer kilométert futott autók, de Dura László szerint ezt kockázat nélkül megtehetik, hiszen minden típus egyre tartósabb, a Hi Ace mentők többsége már túl van a félmillió kilométeren.

A kisvállalkozásoknál 2007-ben még 72 hónapos futamidő volt jellemző, 2008-ban már 120 hónaposra vásárolnak haszongépjárművet. A költségmegszorítások mellett a másik spórolási módszer, hogy kisebb, kevésbé kényelmes és biztonságos, tehát olcsóbb modellre váltanak, esetleg használtat vesznek vagy bérelnek, akadnak 10-15 éves kocsival dolgozó vállalkozások.

A magyar haszonjárműpiacon harmadik Fiat Professional üzletág-igazgatója, Rémi Gábor úgy látja, hogy a magyar piacon különösen a kisebb 3-10 darabos flották eladásai estek jelentősen, ezek közül többen még a tavaly megkötött és 2009-re szóló éves szállítási szerződéseiket is visszavonják, pedig ezek adnák az olasz márka eladásainak felét. A márkák többsége még nem érvényesítette teljesen a drágább eurót, de március közepéig általában 3-5 százalékkal, néhány modellnél 12-15 százalékkal emelték az árat a forgalmazók. Ez volt az első lépcsős áremelés, nyáron jön majd a második, mert az importőrök általában 260-280 forintos euróval kötötték le a 2009-es szállítmányaikat. A tavaszinál nagyobb mértékű, legalább 5-8 százalékos korrekcióra lehet számítani júliusban, amikor majd a 20-ról 23 százalékra növelt áfa mellé "csomagolják" az aktuális eurót.

Fiatalos franciák

Egy év alatt 0,2 évet öregedett a magyarországi teherautópark: a 424 ezer darabos állomány átlagkora 9,7 év. Ebben a kategóriában ez jelentős, mert itt a futásteljesítmény több mint kétszerese a személyautókénál: egy haszonjármű évente legalább harmincezer kilométert fut. A KSH összeállítása szerint a fiatal tehergépkocsik között legtöbb a francia: a Citroënek átlagkora 6,6 év, a KIA modelleké 6,7 év, a Peugeot márkáé 6,9 év, a Renault-é 7,1 év. A márkaklub doyenje a 23,4 éves és 793 darabos Zuk-állomány, a 2335 darab UAZ-é 23,2 év. Ötödével csökkent az NDK-s teherautók száma egy év alatt: a tízezer IFA átlagkora 23 év. A magyarországi haszonjármű-állományban Volkswagenből (40 ezer) van a legtöbb, majd a Mercedes (37,8 ezer), a Ford (37,6 ezer), FIAT (32 ezer) és Renault (30,7 ezer) következik.

Sok vállalkozás takarékosságból nem eredeti alkatrészekkel és nem márkaszervizben javíttatja autóit, ami hosszabb távon a minőség és megbízhatóság rovására megy. A kontármunka előbb-utóbb kiderül, például a visszavásárláskor esedékes műszaki állapot felméréskor. A buhera jelentős értékcsökkentő tényező és akár kizáró ok is lehet beszámításos autócserénél. A sufnikban javított, és olcsó olajjal feltöltött autók ezért inkább a szabadpiacra kerülnek, ahol ugyan alacsonyabbak az árak, de nagyobb a vevő kockázata, hiszen csak hónapokkal később derül ki, hogy nem minősített szervizben és nem gyári alkatrészekkel javították. A márkaszervizek nem olcsók: napjainkban már tízezer forint körüliek a magyarországi óradíjak, és folyamatos drágulás várható, hiszen a hazai szervizeknek is már drágább euróval kell fizetni az alkatrészekért és berendezésekért. Az osztrák, német és svájci műhelyekben 100-130 eurós óradíjakkal számláznak.

Teherautók eladási listája (darab)

Forrás: JATO

Márka2009. 2008. Változás
1-11. hétI. n. é.(%)
Ford771768+0,65
Nissan525332+58
FIAT312555-44
Peugeot228597-62
Toyota192446-57
Citroën146356-59
Volkswagen129717-82
Renault155484-68
Mercedes93244-62
Opel117263-56
Futnak, amíg csak bírják
Futnak, amíg csak bírják
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.