Tűzkeresztség az Opel-aknák között
A mindössze 37 éves bajor konzervatív politikus számára a német média kiemelt érdeklődésével kísért washingtoni és New York-i látogatás tűzkeresztség is volt. Amerikában ugyan otthonosan mozog, angolul is kiválóan beszél, az üstökösszerű karriert befutó CSU-s miniszterre azonban Németországban hatalmas nyomás nehezedik, hogy fél évvel a Bundestag-választások előtt az Opelt valahogy megmentsék a fenyegető csődeljárástól.
Elsőre piperkőcnek tűnő, ám sármos és közvetlen Zu Guttenberg szerint Rick Wagoner, a General Motors főnöke hajlandónak mutatkozik arra, hogy csak kisebbségi részesedést tartson meg a "körbe zárt villámos" márkában, amennyiben a többségi tulajdonra sikerülne megfelelő magánbefektetőt találni. A német nagykoalíció tagjai közül a kereszténypártok húzódzkodnak attól, hogy az állam tulajdont szerezzen a szerintük a nemzetgazdaság szempontjából nem létfontosságú Opelban. A szociáldemokraták akár adófizetői pénzekből is a víz fölött tartanák a beszállítókkal együtt Németországban közel százezer embert foglalkoztató céget.
A General Motors március 31-ig kapott határidőt Barack Obama amerikai elnöktől a detroiti konszern szanálási tervének kidolgozására. Az Opel "kiemelése" a szövevényes struktúrából nem ígérkezik könnyű műveletnek. A szabadalmak jelentős része felett ugyanis az Obama-kabinet rendelkezik, a GM ezeket adta biztosítékként a szövetségi kormánytól kapott 12-13 milliárd dolláros sürgősségi támogatásért cserébe. Timothy Geithner amerikai pénzügyminiszterrel mindenesetre Zu Guttenberg megállapodott arról, hogy Washington és Berlin államtitkári szinten ezentúl szorosan egyeztet az Opel ügyében, s közös erővel keresik a megoldást.