Akciók és dílerek vége

Ilyen olcsó még sosem volt az új autó nálunk, és ahogy az importőrök állítják, tíz éven belül nem is lesz. Eközben az akciós készletekkel együtt a kereskedők is fogynak.

Az autópiac forgalmával együtt az első két hónapban a gépkocsikkal kapcsolatos adóbevételek is a felére estek, míg ezzel párhuzamosan kormányzati szinten nőtt a fogadókészség az autós koalíció javaslatára, mely szerint központilag is támogatnák a 10-15 évnél öregebb járművek újra cserélését. A gond csak az, hogy közben elfogynak a készletek, és az újonnan érkezett autóknál már háromszáz forintos euróval lehet kalkulálni, az árfolyamváltozás egy részét még lenyelik a gyártók, de nem mindet, ezért márciusban több márka is 10 százaléknál nagyobb mértékben emelte árait, és a németek után hamarosan a franciák, valamint az olaszok is drágítanak.

A német, osztrák és szlovák kereskedők az ottani támogatott csereprogramoknak és a számukra kedvező euróváltásnak köszönhetően már felvásárolták a magyarországi újautó-készletek jelentős részét, így hamarosan véget érnek az akciók. Az ágazatban dolgozók szerint heteken belül legalább 10-20 százalékkal drágulnak az új autók, és ha ennél kisebb mértékben is, de emelkednek a használt kocsik árai is, mert azokat is elkezdték vinni a külföldi kereskedők. Az új autókra adott 20-30 százalékos kedvezmények korábban alaposan leverték a használt kocsik árait, ám ahogy az akciós készletek elfogynak, ezek is drágulnak majd.

Már az is késő lenne, hogyha holnap megszületne az autócserét támogató program, mert közben ugyanazt a modellt kedvezményekkel is drágábban lehet majd megvenni. A tavaly még négymillió forintos autó nyártól már közel ötmillió forintba kerül majd, ami tovább rontja az eladásokat. Az árnál is nagyobb gondot jelent a finanszírozás, melyből 2008-ban csak jutalék formájában hatvanmilliárd forinthoz jutott a kereskedői hálózat, és különösen a tömegautókat forgalmazók, nem véletlenül a kis- és alsó középkategóriás modelleket forgalmazó márkák a válság legnagyobb vesztesei, ezek adták a piac nyolcvan százalékát.

A bedőlt kereskedők szerint nem is annyira a vásárlást, mint inkább a hitelezést kellene támogatni, hiszen ez mozgatta a magyar piacot. Nem véletlen, hogy a tavaly még piacvezető és 150 dílerrel működő, valamint harmincezer embert foglalkoztató Suzuki-hálózat február végére már 120-ra csökkent, és további ritkulás várható.

A magyar autókereskedelemi- és javítóhálózat tavaly hetvenezer embert foglalkoztatott, idén jó, ha minden második munkahely megmarad, hiszen az értékesítési előrejelzések százezernél kevesebb személyautóról szólnak: 2008-ban 154 ezer személyautó és 23 ezer teherautó kelt el itthon, az első két hónapban tavalyhoz képest felére estek az eladások.

A korábbi időszakban nem a szalonok és szervizek fogytak, hanem a tulajdonosok száma csökkent, napjainkban viszont nem a kereskedői hálózatok koncentrációja folytatódik, hanem sorra mennek tönkre a dílerek. Ezzel romlik a versenyhelyzet, ritkulnak vagy megszűnnek az engedményes akciók, drágulnak az autók és akár a szolgáltatások is, hiszen hasonló a helyzet a járműipari beszállítóknál is.

A már nyolc európai országban működő támogatott autócsere-akciók jelentős forgalomnövekedést eredményeztek az első hónapokban, ezért több gyár visszaállhatott négynaposról teljes munkahétre. A magyar autós nagykoalíció a héten tárgyalt kormányzati képviselőkkel az autócserét központi pénzekkel is támogató tervről: a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete, a Gépjármű-márkakereskedők Szövetsége és a Lízingszövetség javaslata szerint a bónusz egyik felét az importőrök, másik felét a költségvetés vállalná. Előzetes számítások szerint ez évente 10-15 ezer darabos forgalomnövekedést, hosszabb távon nagyobb adóbevételt, fiatalabb és tisztább járműparkot eredményezne.

A régi autót regisztrált bontóban kellene leadni, és az igazolással lehetne igénybe venni a kedvezményt a márkakereskedésben. A tervezett program keretében családonként csak egy darab, és Euro4-esnél jobb környezetvédelmi besorolású modellt lehetne venni, autónként 300 ezer forintos kereskedői és további 300 ezer forintos állami támogatással, ám költségvetést terhelő ötletekhez nehéz partnert találni, igaz, közben adóból is kevesebb folyik be a talpon maradt autókereskedőktől és fizetőképes vevőktől.

Áprilistól rendszámot kapnak a mopedautók

Áprilistól rendszámmal látnak el minden négykerekű segédmotoros kerékpárt (mopedautót), július elsejétől pedig már csak az új feltételek mellett vehetnek részt a forgalomban ezek a járművek. Az üzembe helyezéshez szükséges igazoló lap elkészítése 4800 forintba, a rendszámtábla pedig 3500 forintba kerül majd. Az április elsejét megelőzően Magyarországon használatba vett és üzemeltetett négykerekű segédmotoros kerékpárok tulajdonosainak ezeken túl regisztrációs adót is kell fizetniük. A hatályos regisztrációs adóról szóló törvény szerint ez 80 köbcentiig 20 ezer forint. A továbbértékesítéskor ezentúl eredetvizsgálatra is szükség lesz, ennek díja 14 ezer forint. (MTI)

A Suzuki Ász autókereskedés jelvényét vesztett épülete az M3-as mellett. Sok ászból lesz most alsó
A Suzuki Ász autókereskedés jelvényét vesztett épülete az M3-as mellett. Sok ászból lesz most alsó
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.