Koalíciós feszültség az Opel miatt
A csődeljárás megindításáról szóló döntést hevesen cáfolják az Opel rüsselsheimi főhadiszállásán, a "horror kifejezést" azonban már nyíltan használják német politikusok és gazdasági vezetők. A sort Wolfgang Schäuble (CDU) német belügyminiszter nyitotta meg, szerinte a General Motors németországi leányvállalata számára az államtól kért mintegy 3,3 milliárd eurós mentőöv helyett sokkal jobb megoldás lenne a csődeljárás. - A német csődjog nem egy cég felszámolására, hanem a gazdasági értékek megmentésére fut ki - emlékeztetett a konzervatív politikus.
Majd jött Martin Kannegiesser, a német fémipari munkaadók szövetségének (Gesamtmetall) elnöke szerint az állam nem ragadhat ki kénye-kedve szerint megroggyant vállalatokat. - A gazdasági kudarccal szemben nem érv a dicső múlt vagy a hagyomány. Az Opel állami megmentése alapvetően a piaci versenyt torzítaná el - hangoztatta Kannegiesser, hozzátéve: a körbe zárt villámos márka bukása korántsem jelentené a német autóipar végét.
Autóipari szakértők egybehangzó véleménye szerint a csődeljárás még jobban elriasztaná a vevőket. A 2500 eurós kormányzati roncsprémium meglendítette a német autópiacot: míg a Volkswagen az idén februárban az előző hónaphoz képest 23 százalékkal több autót adott el az itteni piacon, az Opel azonban csak négy százalékkal több kocsit tudott eladni "hazai pályán". Szakértők azt is hozzáteszik: a fizetésképtelenség a termelés végét jelentené, mivel az Opel minden modelljének licence és szabványa a General Motors tulajdonában van.
Bármi is lesz az Opel körüli mostani kötélhúzás eredménye, a német autógyár sorsa egyértelműen napi politikai üggyé vált a választási évben járó Németországban. A kereszténypártok megosztottak az ügyben: míg Angela Merkel kancellár és CDU-elnök a nemzetgazdaság szempontjából nem tartja relevánsnak az Opelt, a nagykoalíciós partner szociáldemokraták és a szakszervezetek ezt éppen ellenkezőleg látják. Az állami segítség mellett áll ki Észak-Rajna-Vesztfália, illetve Hessen CDU-s kormányfője, mindkét tartományban fontos munkaadó az Opel. A szakszervezetek mindenesetre készek arra, hogy százalékban kifejezve két számjegyű munkabércsökkentést fogadjanak el a 26 ezer németországi Opel-munkahely megtartása érdekében.
Közben kiderültek a General Motors amúgy legális könyvelési trükkjei: míg az Opel nyereségét Amerikába utalták és ott adóztak utána, a veszteségeket Németországban írták le. Ez azért is figyelemre méltó, mert a Merkel-kormány az esetleges állami mentőöv fejében annak garantálását is feltételül szabja, hogy az adófizetők pénzéből egyetlen eurócent sem kerülhet Detroitba.
Újabb leépítés a lengyel leányvállalatnál
Az Opel május végén 250 fős létszámcsökkentésre készül a lengyelországi Gliwicében levő üzemében, közölte hétfőn az Opel anyavállalata, a General Motors (GM). A létszámcsökkentés azért szükséges, mert háromról kettőre csökkentették a műszakokat, közölte a GM szóvivője. A múlt év végén már volt egy 250 fős leépítés Gliwicében, ahol most 2850-en dolgoznak. Januárban és februárban az üzem 13 327 gépkocsit gyártott, a tavalyi első két hónapban még 37 285-öt.