Gyárbezárás az Opelnél?
A General Motors az állami segítségért cserébe kész engedményekre, így jogilag teljesen különválasztani az Opelt (és a Vauxhallt) a detroiti anyacégtől. A jogi különállás a német állami segítség egyik alapfeltétele, Berlinben el akarják kerülni, hogy a német adófizetők pénze végül Amerikában kössön ki.
A nagykoalíciós német kormány mindazonáltal szkeptikusan fogadta az Opel megmentését célzó átalakítási terveket. Sajtójelentések szerint Angela Merkel (CDU) kancellár úgy gondolja, hogy az Opel egy olyan termelőcég, amelytől nem függ egy egész ágazat sorsa. A nagykoalíciós partner és a szakszervezetek iránt elkötelezett szociáldemokraták ezt teljesen másként látják. Szerintük a bezárással leginkább fenyegetett bochumi Opel-gyár megszűnése Észak-Rajna-Vesztfália tartományban legalább 21 ezer munkahely végét jelentené. Merkel szerint kizárt, hogy a szövetségi állam időlegesen tulajdont szerezzen az Opelben. A rüsselsheimi központú autómárka viszont kérhet hitelt vagy kezességvállalást a szövetségi kormány 100 milliárd eurós alapjából, de nem számíthat semmilyen különleges bánásmódra. A kancellár a jó 500 milliárd euróval megsegített bankszektorral ellentétben az Opelt nem tartja a nemzetgazdaság szempontjából releváns tényezőnek.
Feleződtek az amerikai eladások
Gyorsult februárban az autóeladások visszaesése az Egyesült Államokban: átlagosan 41 százalékkal zsugorodott a piac az egy évvel korábbihoz képest, a három nagy amerikai autógyártó eladásai pedig mintegy a felére csökkentek.
A forgalmat figyelő Autodata cég adatai szerint idén februárban mintegy 689 ezer új autó talált gazdára az Egyesült Államokban, ami még a legborúlátóbb előzetes becslésektől is elmaradt. Idén januárban 37 százalékkal csökkent a forgalom az egy évvel korábbihoz képest, ami 27 éves havi mélypontot jelentett az eladásokban. A februári forgalmi adatokból ítélve idén 9,12 millió autót adhatnak el az Egyesült Államokban, kevesebbet a piaci szereplők által várt 10,5 milliónál, és jóval kevesebbet az elmúlt években, a pénzügyi-gazdasági világválság kitörése előtt megszokott évi 16-17 milliónál. 2007-ben még 16,15 millió, tavaly 13,25 millió új autó kelt el, ami egy év alatt 18 százalékos esést jelent.
A három nagy detroiti autógyár közül a túlélésért küzdő General Motors hazai eladásai februárban 52,9 százalékkal csökkentek, 127 296 darabra a tavaly februári 270 423-ról a forgalmat figyelő Edmunds cég szerint. A Chrysler 84 050 autót értékesített, 44 százalékkal kevesebbet a 2008 februárjában eladott 150 093-nál. A Ford forgalma 48,4 százalékkal csökkent. Az átlagosnál kisebb mértékben estek vissza a japán autógyárak egyesült államokbeli eladásai. A Toyota forgalma 37,3 százalékkal, a Hondáé 35,4 százalékkal, a Nissané pedig 37,1 százalékkal zsugorodott idén februárban az egy évvel korábbihoz képest.