Leállít és indít EU-s projekteket a kormány

A kormány valóban visszavonja a futó 335-ből 13 kiemelt projektterv uniós támogatását, ugyanakkor 2010-ig közösségi pénzből több budai villamosvonalat is összekötne.

A kormányszóvivői iroda megerősítette lapunk értesülését: a kormány a tegnapi ülésén valóban visszavonta 13 kiemelt projektterv uniós támogatását. A mintegy 30 milliárdos összeg jelentős részét az ígéret szerint inkább munkahelymegőrzésére, a vállalkozások támogatására fordítják. A lépést azzal indokolják, hogy a szóban forgó fejlesztések gazdái nem tudták teljesíteni vállalásukat, nem indították el az ígért beruházást, vagy az eredeti árnál jóval magasabb áron valósították volna meg azt. A döntés a jelenleg futó, összesen 335 kiemelt projektből érint 13-at - szögezik le.

Véglegesen törölték például a budai Vár felújítását, indoklásuk szerint a Fidesz vezette önkormányzat döntése folytán. Hasonló sorsra jutott a monostori erőd átalakítása, illetve a 42-es villamosvonal meghosszabbítása a Havanna- és Gloriette-lakótelep között. A most visszavontak közül a kormány a következő két évben még lehetőséget lát egyebek mellett a dombóvári, a Szekszárd és Simontornya, valamint a Sokoropátka és Kajárpéc között tervezett utak megépítésére.

A tegnapi kormányülést követő tájékoztatón azonban nem erre, hanem egy új fővárosi uniós nagyprojektre helyezték a hangsúlyt. Molnár Csaba közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter bejelentése szerint ugyanis a kormány uniós támogatásra javasolja Buda több villamosvonalának összekötését. A "budai fonódó villamosközlekedés" jegyében az Óbuda és a Margit híd között közlekedő 17-es villamos vonalát felújítják, a sínt a Margit híd budai hídfőjénél pedig oda-vissza is bekötik a 4-es-6-oséba. Ígéretük szerint ezáltal Óbudáról átszállás nélkül lehet majd elvillamosozni a Moszkva térig. A 17-es vonalát a hídfő alatt is átvezetnék, amely aztán a Duna mentén a Batthyány térig ér majd. Ott pedig összekötnék a Dél-Budáról odáig közlekedő 19-es villamoséval. A miniszter szerint ezen túlmenően Dél-Budán a Szent Gellért teret kötné össze villamosjárat a lágymányosi Infoparkkal.

Közölte: mindennek összköltsége 7,5 milliárd forint, amelynek 17 százalékát állná a főváros, 83 százalékot pedig az Európai Unió, illetve a magyar kormány biztosítana. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) közleménye szerint az uniótól 5,5 milliárd forintot kérünk. Ez a 7,5 milliárd 73 százaléka: a központi költségvetésre tehát számításaink szerint 10 százalék esik. Ha Brüsszelből hamar kedvező válasz érkezik, a beruházás már idén megindulhat: az átadást 2010 őszére tervezik - hangoztatta a miniszter. Az NFÜ közleménye a Szent Gellért tér és az Infopark közötti szakasz megépítését 2010 utánra teszi.

Nagy Gábor Tamás, az I. kerület fideszes polgármestere szerint a kormány kudarca a projektek - köztük a budai Vár rekonstrukciójának - visszavonása. A politikus úgy fogalmazott: az önkormányzatokat nem vették partnerszámba.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.