Piros sálba tekert engedmények
Ha már a német vasasszakszervezet frankfurti központjába jött, a munkásmozgalom színét idéző vastag piros sálat öltött Maria-Elisabeth Schaeffler. A bajor Schaeffler-csoport tulajdonosa minden követ megmozgat a nagy bajban lévő, világszerte 70 ezer embert foglalkoztató, Magyarországon is több gyárat üzemeltető vállalat túlélése érdekében. Olyan engedményre is kész, amely fél évvel ezelőtt elképzelhetetlennek tűnt: kész a dolgozóknak és a szakszervezeteknek több beleszólást biztosítani a cég működésébe. A munkavállalói érdekképviselőknek biztosítandó felügyelőbizottsági helyekért cserébe "szövetségesi támogatást" kér. Azt, hogy az eddig nem feltétlenül partnerként kezelt IG Metall segítse hozzá a tízmilliárd eurós adósságot nyögő Schaefflert a talpon maradáshoz szükséges szövetségi, és tartományi hitelekhez, illetve hitelgaranciákhoz.
Schaefflerék gondjai a hannoveri székhelyű autóipari beszállító, a Magyarországon szintén több üzemet működtető Continental átvételéből fakadnak. Tavaly még az év autóipari üzleteként ünnepelték a felvásárlást, időközben kiderült, hogy a Schaeffler asszony és fia, Georg Schaeffler tulajdonát képező ipari csoport alaposan elspekulálta magát. A Continental papírjai a gazdasági válság nyomán 12-13 euróra zuhantak, a bajor kérő viszont a múlt évben még 75 eurós részvényárfolyamon kötelezte el magát. Mindkét cégnek több gyára van Magyarországon is.
Az édesanyját az IG Metallhoz elkísérő Georg Schaeffler szerint a cégnek mintegy 5-6 milliárd eurós friss tőkére lenne szüksége, de szó sincs arról, hogy fizetésképtelenek lennének. Schaefflerék készek vállalati tulajdonuk jelentős részét is áruba bocsátani. Saját erőből több pénzt nem tudnak előteremteni, azt állítják, a nyereséget állandóan visszaforgatták a cégbe. A mindig elegáns, arisztokratikus megjelenésű Maria-Elisabeth Schaeffler nem él rongyrázó módon, maga vásárol be, s állítólag egy nem feltűnő Audi A3-t vezet. A német sajtót bejárta a sűrű könnyeket hullató 67 éves cégtulajdonosnőt ábrázoló fotó, a gazdag vállalkozót a herzogenaurachi központban dolgozók spontán szimpátiatüntetése hatotta meg.
Berthold Huber, az IG Metall elnöke szerint szó sem lehet róla, hogy a hitelező bankok feldarabolják a Schaefflert és a Continentalt, s részenként adják el a menthető darabokat. A két cég világszerte 220 ezer, Németországban 80 ezer embert foglalkoztat. Huber sürgette a szövetségi, valamint a tartományi kormányokat, hogy hitelekkel vagy hitelgaranciákkal nyújtsanak átmeneti segítséget. A német kormány egyelőre vonakodik ettől, a Schaefflert nem tekintik annyira nemzeti ügynek, mint a szintén rogyadozó Opel megmentését. Schaefflerék azzal érvelnek: a világban gyártott gépkocsik mindegyikében átlagosan hatvan Schaeffler-alkatrész található.