Egy a program, több a zászló

Más-más köntösben jelentek meg ugyan az elmúlt évek szakértői gazdasági programjai, valójában azonban ugyanarról szólnak - derül ki összevetésünkből. Ez már csak azért sem furcsa, mert a készítők és támogatók között gyakran ugyanazokat találjuk. Ahogy a helyzet romlik, a kormány egyre többet vesz át a javaslatokból, de még a legutóbbi csomagjában is legfeljebb a felét.

Jelentősen eltér a válság kezelésére eddig ismertté vált elképzelésektől - írja a Reformszövetség a saját megoldásait ismertető sajtóanyagban. Pedig az utóbbi években megjelent átfogó gazdaságpolitikai vagy adóváltoztatási programok alapjaikban nem nagyon különböznek egymástól.

László Csaba, Oszkó Péter és Futó Péter az adócégek tájékoztatóján
László Csaba, Oszkó Péter és Futó Péter az adócégek tájékoztatóján

A gazdaságpolitikai gondolkodás két-három éve ugyanabban a fő irányban mozog: jóval kisebb százalékos, magasabb összegű fix járulék, nagyobb áfa, ingatlanadó és egyszerűbb jövedelemadók (kevesebb kivétel a személyi jövedelemadóban és a nyereségadónál, legyen szó kedvezményről, kedvezményes adófajtáról vagy különleges pluszadóról). Mindezt az összteher csökkentése, így a másik oldalon az állami kiadások visszafogása és a munkavállalásra jobban ösztönző jóléti rendszer mellett. Utóbbi általában a csak az inflációt követő (vagyis a bérnövekedést az emelés számításából kihagyó) nyugdíjemelési rendszert, szigorúbb nyugdíjemelési szabályokat, a munkavállalást ösztönző anyasági ellátást és rászorultsági alapú családi pótlékot jelent.

Ezekkel az elvekkel a jelenlegi kormányzati tervek is egybecsengenek - igaz, a kabinet intézkedései általában jóval visszafogottabbak, mint a független javaslatok. Utóbbiakat a kormány általában megvalósíthatatlannak mondja, az elutasítás első érve a költségvetési hiány növekedése (az átmeneti letérés a konvergencia-pályáról), illetve az, hogy olyan intézkedések szerepelnek a javaslatban, amelyet a kormány nem támogat. Egy évvel ezelőtt például elutasítási alap volt, hogy az egyik program az inflációkövető nyugdíjemelésre tett javaslatot (most a kormány ezt korlátozott formában ugyan, de bevezetni tervezi).

Az utóbbi három évben négy átfogónak mondható gazdaságpolitikai elképzelés jelent meg - olykor számszerűen is ugyanolyan elképzeléseket tartalmazva. A fiatal közgazdászokból álló CEMI 2006-ban, a választások után tette közzé javaslatait. Ezt sokan egy Fidesz-csomagot megalapozó indítványnak tekintették (amelynek megvalósítását "csak" a választási vereség akadályozta meg). A CEMI makrogazdasági programmal azóta nem jelentkezett.

Szakértőik 2008-ban más néven jelentkeztek: az Oriens Kilábalás nevű programját szinte ugyanazok írták, mint a CEMI két évvel korábbi elképzeléseit, több elképzelés vissza is köszönt (így például a közalkalmazotti bérek befagyasztása). A CEMI és az Oriens elképzelései azonban számos ponton eltérnek egymástól - és ezeket csak részben magyarázza az eltelt idő. Míg a CEMI például az anyasági ellátások korlátozását nem tartotta jó ötletnek, az Oriens tanulmánya a legszigorúbb korlátozást javasolja e tekintetben. És fordítva: miközben a CEMI ingatlanadót javasolt bevezetni, az Oriens erre már nem tesz javaslatot. Igaz: az általános értékalapú ingatlanadó bevezetését a kormány a program írása előtt (2007 második felében) vetette el "végleg", az MSZP-frakció hatására.

A négy nagy adótanácsadó cég azonban vélhetően már a kibontakozó válság miatt lehetett bátrabb. A Big4 által jegyzett terv hangsúlyosan nem foglalkozott azzal, milyen kiadáscsökkentést lehetne társítani az általuk elképzelt adórendszerhez. (A szakértők kifejtéseiből egyébként az derül ki: nagyjából ugyanolyat gondoltak, mint a többi programalkotó). Azt mondták, azért sem közölték kiadásmérésklő ötleteiket, mert a korábban publikált javaslatoknál épp az indítványozott megszorítások miatt utasította el a kabinet a teljes programot. A négy nagy tanácsadó adócsökkentésére - finanszírozhatatlansága mellett - a kormány azért mondott nemet, mert az alacsony keresetűeket terhelné, ami nem megengedhető.

Ez ma is érv: a kabinet és a szakértők javaslatai egyértelműen eltérnek a minimálbér (és az ez alatti jövedelmek) adóztatásában. Míg ezt majdnem mindenki el szeretné érni, a kormányzat e tekintetben tántoríthatatlannak tűnik. Vélhetően tudatában van annak, hogy az alacsony keresetűek terheinek jelentősebb emelését a szocialista frakció biztosan nem szavazná meg. Emiatt viszont nem is nagyon lehetséges a közepes és a magasabb keresetűek terheit csökkenteni, vagyis a javasolt 6 vagy 15 millió forintig elvinni a felső adókulcs sávjának szélét.

A Reformszövetség javaslata és a már korábban ismertetett elképzelések között leginkább néhány kiadáscsökkentés részletezettségében van eltérés - részben ez utóbbi javaslatok miatt mondta azt a programról Gyurcsány Ferenc kormányfő, hogy "dermesztő". Ilyen javaslat - a közalkalmazotti leépítés és persze a minimálbér adóztatása mellett - a MÁV támogatásának 85 milliárdos csökkentése. Ez voltaképpen a vasúti kiadás lenullázását jelentené. Ahogy egy kormányzathoz közel álló informátorunk fogalmazott: ez esetben "be kellene zárni az egész vasutat" - ami vélhetően túlzás, de az igaz: számos szárnyvonalon kellene áttérni buszközlekedésre. Márpedig ezt korábban jóval kisebb körben sem sikerült átvinni.

A szakértői javaslatok közös - kormánnyal szembeni - pontja a tízszázalékos járulékcsökkentés. A kabinet ennek jelenleg "nem látja a fedezetét" - igaz, a kormány nem számol egy általános fix járulék bevezetésével. A fix egészségügyi hozzájárulás csökkentését korábban a munkáltatók kérték, most ők is a növelés mellett volnának (bár csak kisebb mértékben, mint az adótanácsadók, vagy a Cemi és az Oriens-páros).

Különbség van az adórendszer egyszerűsítésének kérdésében - igaz, a szakértők között is. A kisadók (környezetvédelmi termékdíj, kulturális és egyéb járulékok) megszüntetését csak a kormány nem pártolja. Pontosabban: mindenki megfelelőnek tartaná a lépést, amellyel pár éve a pénzügyi tárca sikertelenül próbálkozott a parlamentben, és vélhetően ezért nem is szerepel a kabinet tervei között. A személyijövedelemadó-kedvezmények felszámolása majd minden programban szerepel (a kormánynál is) - a nagy adótanácsadóknál azonban nem. Különbség, hogy miközben mindegyik terv az szja alsó (normál) kulcsával azonos mértékben, 18-20 százalékkal terhelné a tőkejövedelmeket (osztalék, árfolyamnyereség adója), a kormány a 19 százalékos kulcs mellett is valószínűleg fenntartja majd a ma 25 százalékos terhet.

További eltérés van a reformértékű módosítások időzítésében: míg az értékalapú ingatlanadózást, eltérő mértékben ugyan, de minden szakértő azonnali hatállyal megkezdené, a kormány csak 2011-től, szűkített körben. A nyugdíjkorhatárt 2015-ig emelnék fel a szakértők 65 évre, a kabinet 2024-ig, és csak 2016-ban kezdené el a folyamatot.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.