Shell lesz a hazai Tesco-kutakból
A Shell átveszi a Tesco mind az 51 hazai üzemanyagkútját - jelentették be tegnap az érintettek. 2003 óta, amikor az osztrák OMV megvett 55 német Aral-kutat, illetve a Shell 43 francia hátterű Total-állomást öltöztetett saját színeibe, a darabszámot tekintve ez a legnagyobb változás a hazai piacon. (Az olasz Agip 2007-ben 40 amerikai Esso-kutat vásárolt fel, az orosz Lukoil pedig saját kúthálózata mellé vett tucatnyi Avantit, illetve 30 Jet márkájú egységet az amerikai ConocoPhillipstől.)
A mostani ügylet mégis több tekintetben eltér az előzőektől. Részint nem egy nemzetközi egyezség magyar ága: a két (egyaránt brit gyökerű) nemzetközi cég ezúttal kizárólag a magyar piacra kötött szerződést. Másrészt nem adásvételről, hanem 15 éves bérletről, illetve az üzemeltetés teljes körű átvételéről van szó. Ráadásul a Tesco igen gyorsan, 2004 óta építette ki hipermarketjei mellett a mára érzékelhető méretűvé nőtt hálózatát. (Igaz, szakértők szerint ezek összforgalma nem vetekszik ugyanennyi hagyományos márkájú kútéval.) Az ügylet anyagi vonzatairól a felek nem nyilatkoznak, de szakértők szerint a "bérleti díj" közel áll ahhoz, mintha a kutakat megvették volna.
A Shell több országban, például Brazíliában vagy Olaszországban is hasonló módon üzemeltet hipermarketekhez kötődő kúthálózatot - cáfolta az ügylet egyediségét lapunknak Erényi Balázs, a Shell Hungary elnöke.
A bejelentés értelmében, ha a Gazdasági Versenyhivatal is hozzájárul a szerződéshez, a kutak Shell-logót kapnak, és akkortól kezdve a brit-holland hátterű hálózat alap-, illetve prémiumtermékeit értékesítik. Ezzel együtt Erényi Balázs ígérete szerint Shell-színekben is megmaradnak a Tescók melletti kutak alacsonyabb árai. Ez nem okoz "feszültséget" a Shell-hálózaton belül: elképzeléseik szerint ugyanis hagyományos kútjaik célközönsége más, mint a hipermarketek kifejezetten alacsony árra érzékeny látogatói.
Arra a kérdésre válaszolva, hogy a Smart-kártyával fizetők számára az új kutakon jár-e majd további 10 forintos árkedvezmény, az elnök lehetségesnek tartotta, hogy a Tesco melletti egységeknél más marketingeszközöket alkalmaznak majd, de ennek részleteit később dolgozzák ki.
Hozzáfűzte: a szóban forgó kutak kapcsán a Tescóval továbbra is szoros marketingjellegű együttműködést terveznek. Ennek kapcsán még az is tárgyalások függvénye, hogy a kút melletti shopot milyen formában üzemeltessék. Az átalakítási költségek viszont bizonyosan nem befolyásolják majd a kutakon alkalmazott árakat - szögezte le.
A számok alapján kimondható, a mostani ügylettel a Shell megerősítette a magyar kútpiacon elfoglalt második helyezését: az első a Mol 357 egységgel, míg a harmadik - most már kissé leszakadva - az OMV. Erényi Balázs megfogalmazása szerint a magyar ma már egy érett piac, ahol a szereplők csak egymástól tudnak piacot vásárolni, csak egymás kárára terjeszkedhetnek.