Más autók kellenek majd
Az ágazat nehézségeiről és újabb kelet-európai beruházásokról beszélt budapesti látogatásakor Jean Phillipe Collin, az Automobil Peugeot elnök-vezérigazgatója. Az egykor darálóiról és kerékpárjairól híressé vált oroszlánjelvényes éppen 150 éves, és autógyártása is túljutott már az ötvenmilliomodik darabon. A negyedmillió embert foglalkoztató PSA-konszernhez tartozik még a Citroën, a Simca, a Panhard és a Talbot márka, PSA-modellek hétszer nyerték el az Év autója díjat, ebből kettő a Simcának jutott, mégis eltűnt a süllyesztőben, és ahogy Monsieur Collin magyarázta: "A jelenlegi gazdasági helyzetben nincs sok esély sem a legendás Talbot, sem a Simca újjászületésére, de még eljöhet az idejük. Van két egészséges márkánk, ezekre kell összpontosítani, és nem szabad megosztani újabbak bevezetésével a költségeket, és ügyelni kell arra, hogy egymás elől halásszák el a vevőket".
Bár a PSA-konszern kapacitásának kihasználtsága 73 százalékos, némi meglepetésre a Peugeot elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy szükségük van egy újabb kelet-európai gyárra, erről három éven belül döntenek. Elképzeléseik szerint leginkább a fejlődő piacok közelébe települnének, az esélyesek között van Lengyelország és Ukrajna, de Törökország is szóba jöhet. A tervezett évi 300 ezer darabos autógyár mellé hasonló kapacitású motorgyár is települne, és folyamatban lévő beruházásaikat sem állítják le: épül a Mitsubishivel közös oroszországi gyár.
- A PSA-konszern tavaly 1,7 millió személyautót adott el, ami 7,6 százalékkal kevesebb a vártnál. Mit vár az idei évtől?
- Ami biztos, hogy borzalmasan kemény év elé nézünk. Minden költséget le kell szorítani. Tavaly június óta tízezerrel csökkentettük európai alkalmazottaink számát, és nyugat-európai üzemeinket is több hétre leállítottuk. Nem lassítottuk a modellfejlesztések tempóját, és keressük az utat, mert lehet, hogy a válság után teljesen más autókat igényelnek majd a vevők.
- Mit gondol a kínai és indiai olcsó autók fenyegetéséről?
- A következő öt évben nincs mitől félnie az európai márkáknak, mert a távol-keletiek egyelőre hazai piacaikon terjeszkednek, ám tíz éven belül erős versenytársaink lesznek. A kínai és indiai márkákkal szemben előnyben vagyunk a környezetvédelmi és biztonsági fejlesztésekben, és arra kell törekedni, hogy az ő piacaikon is sikeresek legyünk.
- Milyen alternatívákra gondolnak?
- Kevesen tudják, de a Peugeot a világ legnagyobb villanyautó-gyártója, eddig több mint százezer elektromos hajtású Peugeot 106-ost adtunk el, igaz ez a szerény szám szinte csepp a tengerben (az évi hatvanmillió személyautóhoz képest). Mégis sok tanulság van, az egyik, hogy szerintem a világ nem készült fel az elektromos járművekre. Megvan a technológia, de még túl drága, és hiányzik az infrastruktúra. Bármilyen alternatív hajtás csak akkor lehet sikeres, ha elérhető árú, és üzemanyagának az adózási rendszer is kedvez. A törvényi támogatás miatt sikeres például Brazíliában az alkoholos hajtás, és a szegényes töltőhálózat miatt áll bukásra Európában az etanol E85-ös program.
- Hogyan látja a jövő hajtóműveit?
- Rengeteg tartalék van még a belső égésű motorokban, nem utolsósorban a hibrid, és különösen a mikrohibrid rendszerekben. Ezeket kell fejleszteni, mert bár a folyékony hidrogénből áramot termelő üzemanyagcella tényleg tiszta, de még ma is egy autó árába, tízezer euróba kerül a fő alkatrésze.
- A 307-es modell minőségi hibáira a következőket válaszolta a Peugeot elnök-vezérigazgatója:
- Minden jó gyártónak vannak nehéz pillanatai, a minőséggel kapcsolatos korábbi reklamációk tényleg megingatták a márkába vetett hitet, bár ez országonként eltérő volt... A problémák hátterében álló beszállítók más márkáknak is gondokat okoztak. Négy évig dolgoztam a PSA beszerzési igazgatójaként, és ismerem a kritikus korszakot, de állíthatom, hogy a 308-as már minden idők legkiválóbb Peugeot-ja lett, amit a megbízhatósági statisztikák is igazolnak. Ráadásul a minőségtől nem drágult az autó, mert meggyőződésem, hogy a jó minőséghez nem pluszpénz, hanem megfelelő beszállítói együttműködés kell. Az alkatrészek hetven százaléka külső cégektől érkezik, amennyiben ezt rendbetesszük, a minőség is helyreáll.
Reneszánsz
A PSA-konszernhez tartozó Talbot márkát 1903-ban alapították, és 1978-ban még ez a jelvény szerepelt az év autójává választott Simca Horizont modellen. Az 1985 óta alvó Talbot újjáélesztésével a PSA a Renault Daciájához hasonló olcsó autót fejleszt, ennek piacra dobása 2010-ben várható.