És mit éreznek a válságból a gazdagok?
Nincsenek értékesítési gondjai a Ferrarinak, hiszen modelljeire legalább fél évet, a legújabbra másfelet is várni kell, nyilatkozta lapunknak Csányi Róbert, a leggyorsabb és legdrágább olasz márkákat forgalmazó Warm-up Kft. kommunikációs menedzsere. Ha valaki Californiára vágyik, és persze van 180 ezer eurója, 2010 közepén juthat a megrendelt autóhoz, és akkor még számolnia kell 3,2 millió forintnyi regisztrációs adóval. Ennek ellenére kitartóak a márka hívei, és az autó érkezéséig többször elzarándokolnak a budapesti szalonba gyönyörködni.
A Ferrari-eladások ötvenszázalékos forgalomnövekedése persze nem dobja meg a magyar piacot, hiszen a tavalyi húsz után idén harminc sportkocsi eladását tervezik. 2008-ban a 430-as modell volt a legkeresettebb, idén a California, erre már tizenöt előjegyzés van. A legdrágább Ferrari, a 612-es Scaglietti, bruttó ára 273 ezer euró, és erre még jön a forgalomba helyezési adó. Az olasz sportkocsik vásárlói euróval fizetnek, így az árfolyamváltozást nem érzik közvetlenül.
A Maseratik iránt kisebb a kereslet, mert ebben a kategóriában jóval erősebb a mezőny, és a magyarok még mindig a német márkákhoz húznak inkább. Ennek ellenére Porschéból és Audiból a tavalyinál kevesebb eladásra lehet számítani, mert ezek is megsínylik a válságot, és különösen a drágább eurót, de a Porsche Hungaria kommunikációs igazgatója, Vérten Sándor szerint prémiummárkáiknál kisebb lesz a visszaesés. Jelentősen megdobhatják a forgalmat az újdonságok, például a négyajtós Panamera meg az A4-es All Road Quattro. Audikból tavaly 2025, Porschékból 82 kelt el a magyar piacon, ennél kisebb darabszámmal, de a piaci részesedés növekedésével számol az importőr. Januárban az Audi megelőzte prémiumversenytársait, és Nyugat-Európában 45,1 ezer új autót értékesített.
A Volvo Autó Hungáriánál a tavalyi eredményekre, de mindenképpen a piaci átlagnál jobbra számítanak, tájékoztatta lapunkat Sztarcsevity Andrea marketingigazgató, aki a januári számokra alapozza előrejelzését. A leginkább árérzékeny ügyfelek által vásárolt S40-eseknél és V50-eseknél nagyobb a visszaesés, de például az XC60-asnál jelentős a forgalomnövekedés, mely még a válság előtt tervezett mértéket is meghaladja, jelenleg minden harmadik ügyfél ilyet választ Ami nem változott, hogy a Volvo-vásárlók általában 40-50 százalékos előleg mellé vesznek igénybe valamilyen finanszírozást, ám a korábbi két-három napról néhány hétre nőtt a banki hitelügyintézés.
Nehéz korszakban nevezték ki a BMW Magyarország Kft. ügyvezető igazgatójává a harminchárom éves Henning Putzkét, aki így nyilatkozott lapunknak: "A prémiummárkákra egyelőre nincs olyan súlyos hatással a válság, mint egyes tömegmárkákra. Ugyanakkor nekünk is nehéz megbecsülnünk idei fejlődésünket, és azt, hogy mikor fordul a kocka, hiszen számos kiszámíthatatlan tényezője van a válságnak, például a forint árfolyama, a hitelfelvételi lehetőségek és a foglalkoztatottság."
Ferrari 612-es Scaglietti
Audi All Road Quattro
Volvo XC60