Pénzpiacok kontroll alatt
Az új globális gazdasági-pénzügyi struktúra kialakításában fontos áprilisi londoni G20-as fórum előtt Angela Merkel német kancellár kezdeményezésére vasárnap Berlinben egyeztettek a G20 európai tagjai.
Az évtizedek óta példátlan válság új globális gazdasági-pénzügyi szabályzórendszert követel - hangoztatta Merkel. Gordon Brown brit kormányfő arról beszélt, hogy az ingatlanhiteleik miatt aggódó emberek joggal várják el a tisztességtelen eszközökkel operáló, a pénzmosást lehetővé tevő adóparadicsomok "kiszárítását". Az alacsony adókkal csábító miniállamokkal szembeni közös fellépést és nagyobb nyomást külön is üdvözölte Nicolas Sarkozy. A francia elnök emlékeztetett rá, hogy a tavaly novemberben, Washingtonban rendezett első G20-as csúcson az adóparadicsomok térdre, pontosabban "átlátható együttműködésre" kényszerítését még nem sikerült keresztülvinni.
Egyetlen pénzpiac, egyetlen pénzpiaci termék, egyetlen pénzpiaci szereplő sem maradhat szabályozás vagy felügyelet nélkül - derül ki a közös berlini nyilatkozatból. Az ellenőrzési, illetve válságmegelőzési funkciók jelentős része a Nemzetközi Valutaalapra hárul, éppen ezért megdupláznák a szervezet költségvetését. Az európai "akcióterv" értelmében a hitelminősítő (rating) ügynökségeket regisztrációra, a bankokat és más pénzintézeteket pedig megfelelő mennyiségű tartalék képzésére kívánják kötelezni. Egységes nemzetközi szabályozás alá vonnák a menedzserek jutalmazási rendszerét is - sokak szerint a kapzsiság, a korlátlan nyereségvágy is jelentős szerepet játszott a mostani krízis kialakulásában. A spekulatív tőkealapok (hedge fund) átláthatóságát, illetve a bankárok jutalmazásának "megregulázását" már a britek is támogatják.
A kormányoknak saját házuk táján is lenne tennivalójuk, például eladósodásukat illene kordában tartani. A múlt héten Németország hivatalosan is felvetette, hogy tenni kellene most már valamit, ám legfőbb üzenete az volt, hogy tessék gyorsan rendbe tenni az államháztartásokat. Ez azonban nem olyan egyszerű a világgazdasági válság közepette. Az Európai Központi Bank (EKB) figyelmeztette Berlint, hogy az uniós szerződés kimondja: egyik euróövezeti tagország nem vállalhatja át a másik adósságát, azaz országmentő akcióról szó sem lehet. A cél éppen a felelősségérzet növelése. Egyelőre latolgatás tárgya a közös euróövezeti kötvény kibocsátása is, a németek nem túlságosan lelkesek, a hitelminősítők szerint pedig az európapír értékelésénél figyelembe kell venniük a besorolási rontásokat.
Az Európai Bizottság által a múlt héten megvizsgált 17 stabilitási és konvergenciajelentés elgondolkodtató képet fest. A válság vagy korábbi rossz gazdaságpolitika miatt elszabadult költségvetési hiányok nyomán drámai mértékben növekedik az államadósság, s nyomában a kényszer a finanszírozásra, amely viszont egyre drágul, mert a piac érzékeli a veszélyeket, a kockázatokat. Írország államadóssága - a GDP százalékában - 2007-ben még 25 százalék volt, azaz bőven megfelelt a 60 százalékos maastrichti kritériumnak. Ám 2011-ben már 65 százalék lesz az arány. Görögországban eleve 94 százalékos a ráta, s ez még kicsit feljebb is megy. Franciaország 64-ről 70-re növel, Németország 65-ről 72-re.
Az eurózónán kívül is akad néhány megdöbbentő példa. Nagy-Britannia 43 százalékról 72 közelébe növeli az adósságszintet, Lettország tízről ötven százalékra kapaszkodik fel. Még benne marad a feltételrendszerben, de a helyzet romlásának irama mégiscsak ijesztő. Spanyolország is 36-ról 54-re kúszik fel. Magyarország 66-ról 73 százalékot érhet, ez önmagában is tetemes adósságráta, ám nem mostani, hanem korábbi költekező gazdaságpolitikájának az árát fizeti meg, hiszen az adósságarány 2001-ben 52 százalékra süllyedt, s onnan indult újra növekedésnek.
S tíz országról még nem is ejtett szót a bizottság, köztük van a nyakig eladósodott Olaszország (100 százalék felett) és Belgium (90 százalék) is, amely a kiegyensúlyozott költségvetési politikát kényszerül feladni a világgazdasági válságban.
Adósságráták (a GDP százalékában)
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |
Németország | 65,1 | 65,5 | 68,5 | 70,5 | 71,5 |
Írország | 24,8 | 40,6 | 52,7 | 62,3 | 65,7 |
Görögország | 94,8 | 94,6 | 96,3 | 96,1 | 94,7 |
Spanyolország | 36,2 | 39,5 | 47,3 | 51,6 | 53,7 |
Franciaország | 63,9 | 66,7 | 69,1 | 69,4 | 68,5 |
Nagy-Britannia | 43,2 | 52,9 | 60,5 | 65,1 | 67,5 |
Lettország | 9,5 | 19,4 | 32,4 | 45,4 | 47,3 |
Magyarország | 65,8 | 71,1 | 72,5 | 72,2 | 69,0 |
Forrás: Európai Bizottság, nemzeti statisztikák