Jó az ötlet? Netre vele!
A legnagyobb sikertörténeteket szinte mindenki ismeri: a 2002-ben indított közösségi portált, az iwiwet négy évvel később több százmillió forintért adták el kitalálói. A Hazipatika.com néhány év alatt a legismertebb hazai egészségügyi portállá nőtte ki magát, havonta mintegy félmillióan látogatják. A Holtankoljak.hu - a média rendszeres hivatkozási alapja - egy kézenfekvő ötletre épül: a benzinkutak üzemanyagárainak összegyűjtésére. Egy karriertanácsadó rendszeresen webtréningeket tart, egy kistelepülésen élő hölgy pedig egyedi hangvételű e-szakácskönyvét futtatta be a hálón.
A siker persze korántsem garantált: akad évtizedes gyakorlattal rendelkező programozó, széles körű piacismerettel, aki harmadik vállalkozásába bukott bele - végső fokon azért, mert nem talált elég üzletkötőt, aki felkeresné a szolgáltatásra igényt tartó cégeket.
- A jó ötlet mellett nélkülözhetetlen legalább egy tapasztalt szakember, aki ismeri az internetes piacot, tisztában van azzal, milyen területekre, milyen jellegű honlappal, szolgáltatással lehet még betörni - mondja Lukács Katalin, a Webbeteg.hu portált üzemeltető cég ügyvezető igazgatója, aki egy egészségügyi piackutatással foglalkozó vállalkozásnál dolgozott, mielőtt az ottani tulajdonostársakkal tavaly februárban elindította a portált.
- A Webbeteg nem foglalkozik kiemelten az alternatív gyógymódokkal, fogyókúrával, a wellness-fitnesszel. Ezekben a témákban rengeteg sikeres honlap működik. Ami viszont a betegségeket illeti, az emberek nagy része össze van zavarodva, elvész a túl sok információ között az interneten. Ezért hoztunk létre egy olyan fórumot oldalunkon, ahol orvosaink két napon belül ingyen válaszolnak az olvasók kérdéseire. Az volt a célunk, hogy tavaly december végére elérjük az átlagosan napi 15 ezer látogatót, ez a szám most már megközelíti a húszezret, ami egy tematikus portálnál nagyon jó eredmény. Lukács Katalin szerint sokan abba a hibába esnek az internetes vállalkozók közül, hogy túl hamar, túl kevés befektetés után feladják. - Az első évben a Webbeteg fenntartása, működtetése több tízmillió forintott vitt el, ennek jelentős részét a hiteles tartalom előállítására fordítottuk: folyamatosan fejlesztettünk, teszteltük a látogatók, a hirdetők igényeit, üzletrészt vásároltunk abban a cégben, amely a fejlesztéseket végzi. Szakemberek szerint a befektetések megtérülési ideje 3-5 év - teszi hozzá Lukács Katalin.
Eddig évente mindössze egy-két megkeresés érkezett a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítványhoz (MVA), amelyben internetes cégek létrehozásához, működtetéséhez kértek segítséget.
- Arra számítunk, hogy rövidesen egyre több csődbe ment kisvállalkozás vezetője fordul hozzánk, illetve olyan állástalanok, akiknek a jelenlegi helyzetben kicsi az esélyük ismét elhelyezkedni. Nyáron az egyetemekről kikerülő informatikusok, közgazdászok közül dönthetnek úgy sokan, hogy az iskolában megszerzett tudással a világhálón próbálnak meg boldogulni - mondta Barta E. Gyula, a szervezet ügyvezető igazgatóhelyettese. Az MVA-nál a következő két hónapban megpróbálják felmérni az igényeket, és az alapfokú informatikai ismeretek terjesztésére kidolgozott kurzusaik mellett várhatóan újabbakat is indítanak.
Mint minden vállalkozás, egy internetes cég alapjait is gondosan kell lefektetni, és számolni kell a kockázatokkal. - Érdemes olyan területen próbálkozni, ahol megfelelő szakértelemmel, tapasztalattal, esetleg ismeretségi vagy ügyfélkörrel rendelkezünk. Indulás előtt konzultáljunk pénzügyi, közgazdasági rálátással rendelkező szakemberrel - tanácsolja Déri Tamás, az I-Work Internetes Munkavégzést Támogató Közhasznú Alapítvány szakmai igazgatója. Az I-Worknél azt tapasztalják, hogy az elmúlt három évben nőtt azoknak a száma, akik a világháló használatával szeretnének vállalkozást építeni, megélhetést teremteni maguknak.
A tervezett árbevételnek legalább a béreket, járulékokat, a könyvelő, az internetkapcsolat és a honlap üzemeltetésének költségeit fedeznie kell. A számlavezetési, könyvelői díjra havonta legalább húszezer forinttal célszerű kalkulálni a szakember szerint. A banki tranzakciók, a bérszámfejtés, az adó- és áfa-bevallás tovább növelheti a költségeket. Fontos a technikai feltételek biztosítása is. Az internetkapcsolat díja - sávszélességtől függően - négyezer és tizenötezer forint között van.
- Az internetes biznisznek számtalan "avatott szakértője" hirdeti magát, de Magyarországon egyelőre viszonylag szűk azoknak a tanácsadóknak a köre, akik megfelelő felkészültséggel rendelkeznek - hívja fel a figyelmet Déri Tamás. Az I-Work honlapján részletes információk találhatók az internetes munkavégzés módjairól, a rendezvényekről és az aktuális képzési lehetőségekről.
Annak, aki honlapot indítana - akár azért, hogy már működő cégét elérhetővé tegye, népszerűsítse, akár azért, hogy internetes vállalkozást hozzon létre - először is egy domén-névre van szüksége (például www.nol.hu). Ez évente pár ezer forintba kerül (az, hogy szabad-e még a kiszemelt cím, ellenőrizhető a www.integrity.hu-n). Ezen kívül kell egy szerver vagy egy tárhely, amin a honlap fut. A szerver bérelhető, erre szakosodott cégeknél összeállíttatható, és akár üzemeltethető is. A legolcsóbb gép körülbelül 150 ezer forintba kerül. Ezenkívül számolni kell a fenntartás, karbantartás, tárolás havi költségeivel is.
Előbb azonban egy tervező és egy grafikus az igényeknek megfelelően elkészíti a honlapot - az erre szakosodott cégek szakemberei ezért legalább néhány százezer forintot kérnek. A weblapot szerverre kell feltölteni, amelyet később a programozó vagy az üzemeltető tart karban, általában havi fix összegért. A honlap ingyenes szolgáltatóknál is elhelyezhető, és az egyszerűbb felépítésű oldalak elkészítése sablonokkal is megoldható.
A szakember azt tanácsolja, kérjünk árajánlatot akár 5-6 helyről is, és ne feledkezzünk el a nélkülözhetetlen szoftverek beszerzéséről. Az operációs rendszerek, irodai programcsomagok, kép- és hangszerkesztők nyílt forráskódú, azaz ingyenes formában is léteznek. Egy autós portál vezetője szerint egymillió forintból színvonalas, grafikus tervezte honlap indítható.