Búcsú az olcsó autóktól

Ilyen még nem volt: nyugat-európai dílerek importálnának autót Magyarországról, mert hiába többmilliós raktárkészletük, a németeknél már nincs elég takarékos mini az öreg autót újra cserélő programhoz.

Kettősség az autópiacon: a többmilliós európai túlkínálat ellenére is vannak hiánymodellek, mert több országban az állami támogatás miatt megugrott a környezetbarát kisautók iránti kereslet. Itthon még nem élénkült a piac, ezért tombolnak az akciók, és csökkennek az árak. Még néhány hónap, és véget ér a Kánaán a magyarországi kereskedésekben, mert elfogynak az akciós raktárkészletek, az új modelleket pedig már magasabb árfolyamon számlázzák, ráadásul a szigorodó környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági előírások is drágítják majd az autókat.

Meggyorsíthatják a raktárkészletek kisöprését és felgyorsíthatják a drágulást a nyugat-európai dílerek, akik új autókat importálnának Magyarországról, mert hiába áll telepeiken több millió eladatlan kocsi, kevés köztük a mini, márpedig most ezeket keresik az öreg autók cseréjét premizáló német kormányprogram keretében. Mint arról már beszámoltunk, 2500 euró központi támogatást kap az, aki kilencévesnél öregebb autóját tisztább és takarékosabb új modellre cseréli. Márpedig eddig nem minikkel voltak telezsúfolva a nyugat-európai szalonok, ezért a hirtelen feltámadt vásárlási lázat a magyarországi és más kelet-európai raktárkészletekből próbálják enyhíteni a német kereskedők. Ráadásul ezek alacsony átadási áron és árfolyamon érkeztek, de a 240 forintos euró immár csak emlék, amit nehéz elfelejteni, ennél már csak törleszteni nehezebb a magasabb árfolyam alapján kiállított csekkeket.

A gyenge forint jó az exportőröknek, többek között a magyarországi autógyártóknak, de egyáltalán nem kedvez a vásárlóknak. Igaz, napjainkban még dúlnak az akciók, hiszen fél évre való készlettől kellene megszabadulniuk az autókereskedőknek, akik mindent be is vetnek. Az egyik márkaképviselet vezetője szerint "gatyára vetkőztünk", mert a 30-40 százalékos árengedmények már kamikaze akciónak számítanak, és nemcsak a japánoknál.

Ez lesz nagyjából fél évig, amíg el nem fogynak a magyarországi raktárkészletek, amelyek napjainkban is még negyvenezer körül vannak, és bőséges a kontinentális kínálat, hiszen a nagy kikötőkben is immár fél éve állnak az eladatlan autók. Zsúfoltak a gyári tárolók, sőt a tesztpályák is, melyeken most nem nagy sebességgel, hanem csak állva vizsgálják az autók tartósságát.

Európában több millió eladatlan új autó vár vevőre, ami rettenetesen sok ugyan, de azért egyszer kiürülnek a tárolók. Hogy mi lesz azután? A magyar vásárlók minimum 25 százalékos drágulásra számíthatnak - csak az árfolyamváltozás miatt. Ha nem emelnek a gyártók, ami hiú remény, mert az alacsonyabb darabszám miatt a beszállítók is drágábban termelnek, már amelyik képes talpon maradni, hiszen a csökkentett béreket akkor is fizetni kell, ha nem megy a termelés. Márpedig most alig van munka, mert a korábbi gyakorlattal ellentétben az autógyártók nem éves, hanem egy-két hónapra szóló megrendelést adnak a beszállítóknak, a kisebb darabszám miatt drágulnak az alkatrészek, ráadásul nő a szállítási határidő.

Közben a logisztikai feltételek is romlanak mind az alkatrész, mind a kész autó esetében, hiszen közúton legalább hét kocsit kell felpakolni egy trélerre, hogy a legkedvezőbb legyen a szállítási költség, vasútnál legalább százhatvan autó kell egy szerelvény megtöltéséhez. Ennél is drámaibbak a számok a tengeri fuvarozásnál, hiszen a Japánból és Dél-Koreából Európába induló autószállító hajók 3-4 ezer darabbal telnek meg. A kisebb mennyiség miatt nő az egy kocsira eső szállítási költség, ráadásul hosszabbak lesznek a szállítási határidők, melyek a korábbi 60-90 napról akár fél évre nőhetnek.

Az autóárakat növelik még a szigorodó környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági előírások: csak az EURO V-ös norma 300-400 euró többletköltséget jelent a gyártásban. A piacra kerülő új modelleket az EuroNCAP program keretében töréstesztelik, és 2009-ben az ötcsillagos bizonyítványhoz már elengedhetetlen a menetdinamikai stabilizáló (ESP-) rendszer, ami egy mini árát is 400-500 euróval növelheti.

Nagyjából az őszi hónapokra fogynak el a jelenlegi készletek. Aki októberig vár, az a következőre számíthat a szalonban: kiválasztja az autót, aláírja a szerződést, és hiába fizeti ki a vételárat, lehet, hogy csak 6-8 hónap múlva jut a megrendelt autóhoz, ráadásul a mai áraknál 30 százalékkal drágábban.

A regisztrációs adó csökkentésére, vagy eltörlésére várni hiú ábránd, és a régi autók újra cserélésének állami támogatása is csak terv, ráadásul mindkét megoldás csak rövid távon pezsdítene a forgalmon, mert inkább csak előre hozott vásárlásokat eredményezne.

Új autók Budaőrsön
Új autók Budaőrsön
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.