Az autóipar foszló álmai

Az ötven márkát birtokló tíz konszern adja a világ autótermelésének több mint a felét, és a gazdasági válság hatására tovább koncentrálódik a járműipar, uniformizálódnak a modellek, már amelyik megmarad. A márkajelzés és a dizájn mögött egyre kisebb a különbség a kocsik között. Egy autó tízezernél több alkatrészből áll, a hőskorban a cégek igyekeztek mindent maguk előállítani, mert így nem függtek másoktól, és gyorsan módosíthatták az alkatrészeket.

A tömegtermelés és az árverseny szakosodásra ösztönzött, a nagyok beszállítóktól kezdték vásárolni az alkatrészeket. Az ötletet az amerikai, a detroiti konszernek már a hatvanas évek óta alkalmazzák: a Pontiacok, Chevrolet-k, Luminák és Oldsmobile Silhouette-tek mind azonos gyártósoron, azonos alkatrészekből készülnek, csak jelvényeikben különböznek. A VW konszern kétmilliónál több autóját teljesen azonos alapra és azonos alkatrészekből építi, legyen szó kétüléses sportkocsiról, hobbiterepjáróról vagy dobozosáru-szállítóról. Költségcsökkentő megoldások sorozatát alkalmazzák a gyártók a PSA és a Toyota közös csehországi gyárában. A költségek lefaragása és a kereslet visszaesése idején viszont sorra elmarad vagy tolódik a nagy bejelentések megvalósítása, mint például a száz kilométeren egy litert fogyasztó minijármű vagy éppen a mindössze kétezer dollárba kerülő fapados autók gyártása.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.