Az autóipar foszló álmai
A tömegtermelés és az árverseny szakosodásra ösztönzött, a nagyok beszállítóktól kezdték vásárolni az alkatrészeket. Az ötletet az amerikai, a detroiti konszernek már a hatvanas évek óta alkalmazzák: a Pontiacok, Chevrolet-k, Luminák és Oldsmobile Silhouette-tek mind azonos gyártósoron, azonos alkatrészekből készülnek, csak jelvényeikben különböznek. A VW konszern kétmilliónál több autóját teljesen azonos alapra és azonos alkatrészekből építi, legyen szó kétüléses sportkocsiról, hobbiterepjáróról vagy dobozosáru-szállítóról. Költségcsökkentő megoldások sorozatát alkalmazzák a gyártók a PSA és a Toyota közös csehországi gyárában. A költségek lefaragása és a kereslet visszaesése idején viszont sorra elmarad vagy tolódik a nagy bejelentések megvalósítása, mint például a száz kilométeren egy litert fogyasztó minijármű vagy éppen a mindössze kétezer dollárba kerülő fapados autók gyártása.