Nagy pénz az uniós ablakban

Több mint negyven olyan nagyprojektet nevezett meg 2005 óta Magyarország, amelyek csak akkor kapják meg az igényelt uniós támogatást, ha előbb a kormány, majd Brüsszel is külön engedélyezi azokat. Eddig 2008 második felétől 17 ilyen fejlesztés jutott el az Európai Bizottsághoz, de még csak egy kapott zöld jelzést.

A brüsszeli jóváhagyást igénylő nagyprojektek listáján eddig 17 nagy értékű fejlesztés szerepel: a beruházások összértéke 990 milliárd forint, amiből 750 milliárd forintot az unió áll. A környezetvédelmi és közlekedési beruházások révén nagyjából ezermilliárdnyi megrendelés áramolhat elsősorban az építőiparba. Az első és eddig egyetlen nagyprojekt, amire Brüsszel rábólintott, a debreceni villamoshálózat fejlesztése volt. A város 17,7 milliárd támogatást nyert el, és már el is indította a közbeszerzési eljárásokat. A legfrissebb, a 18., éppen Brüsszelbe tartó fejlesztés a 4-es út Pest megyei bővítése. Ennek 46,6 milliárdos költségéből 39,7 milliárdot állna az EU.

Magyarország 2005 óta több mint negyven nagyprojektet nevezett meg, ezek közül 19-re bólintott rá a magyar kormány. A fejlesztések nemcsak méretüknél fogva fontosak, de azért is, mert felgyorsíthatják az uniós támogatások felhasználását, illetve megrendeléseket adnak, a hozzájuk kapcsolódó munkálatok pedig állásokat, vagy lehetőséget a megtartásukra. Mindezek ellenére csak tavaly gyorsult fel valamennyire e fejlesztések előkészítése, holott már 2005-ben született egy kormányrendelet, amely mintegy 200 fejlesztési elképzelés közül 25-öt nevezett meg, amelyek gazdái pénzt kaphattak a beruházás előkészítésére.

Amikor 2005-ben a miniszterelnök vezette fejlesztéspolitikai kabinet jóváhagyta az első 25 nagyprojektet, akkor az volt az elképzelés, hogy ezek a fejlesztések 2007 után el is indulhatnak. Annak érdekében, hogy ez így is történjen, a kormány mintegy 30 milliárd forintot különített el, nemcsak a megnevezett, de a későbbi programok előkészítésére is.

A nagyberuházásoktól elvárás, hogy az előkészítésre fordított öszszeg legalább 10-15-szörösének megfelelő EU-támogatás felhasználását tegyék lehetővé. Az előkészítésre vissza nem térítendő támogatás kapható, mértéke a nagyprojekt-előkészítés elszámolható költségeinek legfeljebb 75 százaléka, önkormányzat és önkormányzati szervezet esetén legfeljebb 90 százaléka. Támogatható a tanulmányokat, terveket elkészítő szakértők megbízása, a megvalósíthatósági tanulmány, a környezeti hatástanulmány, a háttértanulmányok és a műszaki tervek elkészítése vagy egyebek mellett a közbeszerzési eljárások előkészítése.

Mindezek ellenére a megafejlesztések előkészítése nem haladt jól. Kormányzati oldalról ezt folyton azzal indokolták, hogy a megalapozott fejlesztések kidolgozása éveket vesz igénybe. Szokták mondani: az előkészítés kétszer addig tart, mint maga a megvalósítás. Aztán jött a megvilágosodás, hogy tulajdonképpen az az idő sok, amit a hivatalokkal, engedélyezőkkel töltenek el a beruházók.

Ezért a kormány, majd a parlament tavaly a második fél évben elfogadott egy 30 jogszabályt érintő gyorsító csomagot. Ezzel a korábbihoz képest kevesebb engedélyt kell beszerezni, könnyebb az adminisztráció, és végeredményben gyorsabbá válik a kivitelezés folyamata is. Például az építési engedélyezési eljárásoknál bevezették az építésügyi igazgatási szakértő és az összevont hatósági eljárás intézményét, amellyel lényegesen - akár egy évvel is - csökkenthető az eljárás ideje. Elérhetővé vált az elektronikus ügyintézés az építésügyi hatósági döntéseknél, több tucat építési munkához nem kell építésügyi hatósági engedély, és a többi között egyszerűsödött a bejelentéshez kötött építészeti - műszaki - dokumentáció tartalma. Felborították a szokásos eljárásrendet is, így lehetőség van arra, hogy a nagyprojektek gazdáival már akkor megkössék a támogatási szerződést, mielőtt Brüsszelbe kiküldik jóváhagyásra. Remélhetőleg ezek után a négy év alatt 18 nagyprojekt egyenleg is a múlté.

A közlekedési nagyprojektek 13 milliárd forintot meghaladó beruházások lehetnek, a környezetvédelmiek pedig 6,5 milliárd forintnál nagyobbak. Ahhoz, hogy ezek az elképzelések megkapják az igényelt uniós támogatást, a magyar kormány jóváhagyásán túl az Európai Bizottság támogatására is szükség van. A közösségi eljárás 3-6 hónapot vesz igénybe a fejlesztés bonyolultságától függően. A nagyprojektek között olyan közlekedési beruházások szerepelnek, mint a 4-es metró, valamint a Kelenföld-Székesfehérvár vasútvonal fejlesztése. Brüsszeli jóváhagyásra várnak már olyan környezetvédelmi fejlesztések is, mint a Közép-Duna-vidéki hulladéklerakók rekultivációja, Békéscsaba és Nyíregyháza csatornázási és szennyvízprogramja.

Villamosok Debrecenben
Villamosok Debrecenben
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.