Kitette a Microsecet a kincstár

Hirtelen leállt a cégbejegyzési illeték elektronikus igazolásának kiadása pénteken. Hétfőn indul újra a rendszer. Az ok: a Magyar Államkincstár kitette a szolgáltatást végző Microsecet, és maga oldja meg a feladatot.

Kitette a cégbírósági papírok elektronikus kezelésében eddig megkerülhetetlennek számító Microsec szűrét a Magyar Államkincstár (MÁK). A két szervezet az elektronikus cégbejegyzési rendszer indításakor került kapcsolatba. Ahhoz ugyanis, hogy a bejegyzés megtörténhessen igazolni kell, hogy az ügyvéd befizette az illetéket. Az igazolást a MÁK-nak kell kiállítani - bár a szervezet mindvégig tiltakozott az ellen, hogy számlavezetőként erre a feladatra kötelezzék. Álláspontja az volt: a befizetésekről képesek adatot küldeni a cégbíróságoknak, amelyek így kiadhatják az igazolást.

A kényszerűen megkapott feladatra a MÁK közbeszerzési pályázatot írt ki - ezen nyert a Microsec, amely az elektronikus cégbejegyzési tenderen is elvitte a pálmát, miközben az igazságügyi tárca megbízásából üzemelteti a cégbíróságok informatikai rendszerét, és adat-továbbítói szerepében megkerülhetetlen szereplője az elektronikus céginformációs piacnak. A szerződés értelmében az igazolások kiadásáért félmillió forintot (plusz az áfát) számlázott havonta a cég a MÁK-nak. Tavaly 326 ezer elektronikus befizetési igazolást adtak ki - ügyenként 18 forintba került a szolgáltatás a kincstárnak.

A MÁK abban reménykedett: a feladatot át tudja adni a cégbíróságoknak, ezért a cégtörvény legutóbbi módosításakor, három hónapja, fel is mondták a Microseckel kötött szerződést. A szabály végül nem változott, a feladat maradt a kincstárnál - ám a szervezet végül nem kötött új megállapodást a Microseckel. A kilencvennapos felmondási határidő január 29-én, csütörtökön járt le. Pénteken így a cég leállt az elektronikus igazolások kiadásával.

Ez állítólag mind a bíróságokat, mind pedig az ügyvédeket meglepte, hiszen a MÁK senkit sem értesített előzetesen. A szervezet honlapjára csak pénteken került ki az új rendről szóló tájékoztató.

A kincstárnál azt a felvilágosítást kaptuk: hétfőtől újraindul a rendszer - az igazolásokat ezentúl maguk adják ki. Más feladataik miatt is szükségük volt elektronikus cégaláírások megvásárlására - úgy tudjuk, nyolc ilyet vesznek piaci áron (bőven a közbeszerzési értékhatár alatt, darabonként 15 ezer forintért). Az aláírásonként ezenkívül még 4 forintot kell majd fizetni az "időbélyegekért" - vagyis úgy évi 4-5 millió forintot spórolnak azzal, hogy maguk végzik a feladatot. A Microsec szerint azonban még számolni kell a munkaidőráfordítással, és - esetleg - a beszerzendő új számítógépes fejlesztéssel is, vagyis: cégük nem volt drágább.

A MÁK álláspontja szerint az ügyintézés így gyorsabb lesz: már reggeltől kezdve ki tudják küldeni az előző napi befizetésekről szóló igazolásokat, miközben a Microsec ezt csak délután tudta megkezdeni. (Az adatokat ugyanis ekkor, egy csomagban adta át a kincstár a cégnek, miközben most a feldolgozás közben folyamatosan tudják majd küldeni az igazolásokat - az eddigi szolgáltató azt mondja: ha folyamatosan kapták volna az adatokat, akkor ők is korábban megkezdték volna az igazolások kiküldését.)

Hétfőtől az ügyvédeknek a MÁK-nál kell bejelentkezniük, majd ezek után kell befizetni az illetéket - és egy nap múlva jön az igazolás. A Microsecnél úgy vélik: ez így bonyolultabb, és mivel nem tesztelték korábban a rendszert, bizonytalanabb is.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.