Durvul az EU-kínai csavarvita
Míg Európában az orosz-ukrán gázvita miatt zaklatott a helyzet, Kínában az ott gyártott csavarokra és az alátétekre kivetett európai uniós büntetővám miatt csaptak magasra a hullámok. Az ázsiai országban hatalmas felháborodást váltott ki, hogy Brüsszel 87 százalékos dömpingvámot kíván kiterjeszteni valamennyi csavarra és vasból, illetve acélból készített rögzítőelemre, s az intézkedést várhatóan a jövő hónaptól hatályba is lépteti. A kínaiak megrökönyödése érthető: az extra kiadás 400 millió dollárral rövidíti meg a szektorban dolgozó cégeiket, s nem kevesebb mint 800 ezer ember munkahelyét veszélyezteti - írja a Steelguru szakportál.
Ennek megfelelően a válaszlépés sem váratott magára sokáig - mondta lapunknak Zámbó József, a Magyar Vas- és Acélipari Egyesülés (MVAE) munkatársa. A napokban ugyanis megérkezett a szervezethez a tájékoztatás, hogy Kína - ugyancsak a dömpingárakra hivatkozva - több európai csavargyártóra vonatkozó vámszabályok felülvizsgálatát kezdeményezte. A szakember hozzátette: a kínaiak által kifogásolt szállítók listáján elsősorban német cégek szerepelnek, magyar társaság nincs megnevezve. - Ez sajnos már nem is nagyon lenne lehetséges - magyarázta Zámbó -, miután nagy hazai csavargyártó nem akad, csupán néhány kisebb cég működik még ezen a területen.
Éppen ezért a honi gyártást az EU 87 százalékos extra vámtétele sem érinti. A megnövelt vámtétel miatt drágábbá váló ázsiai áru várhatóan a felhasználóknak sem okozna nagy gondot.
Magyarország évente 50 ezer tonna csavart importál, ennek mindössze egytizede származik közvetlenül vagy közvetve Kínából. Nagyobb szállítmányokat elsősorban Németországból, Olaszországból, Lengyelországból és - például a Suzuki számára - Japánból hoznak.
Ha a felek nem tudnak megegyezni, s a vita elhúzódik, akkor sem jelent majd gondot a hazai piacon a feltételezhetően kieső kínai tétel. Akkor az ázsiai országból kiszoruló német gyártók az unión belül próbálják majd meg elhelyezni fölöslegessé váló termékeiket.
Mindenesetre a piackeresés már itt is, ott is elkezdődött. A kínai cégek most amerikai és délkelet-ázsiai piacokon próbálják termékeiket eladni, ám a recesszió miatt a kereslet ott sem túlzottan élénk. Az európai szállításokra szakosodott vállalatok azonban nagyon rosszul járnak: a Jinding Fastener például nyereségének 90 százalékától búcsúzhat el, ha nem változik Brüsszel hozzáállása a kérdéshez.
Pekingben az európai döntést azért is felháborítónak tartják, mert kivételt tesz két uniós cég kínai leányvállalatával, amelyekre nem vonatkozik a büntetővám. Utóbbit azért alkalmazza az EU, mert Kína mesterségesen alacsony szinten tartja a helyi acélalapanyag-árakat, s ezzel indokolatlan versenyelőnyhöz segíti saját gyártóit. A védővám révén európai munkahelyek ezrei menekülhetnek meg.