A cserétől várják a csodát
Egyre több uniós ország igyekszik támogatással ösztönözni a régi autók cseréjét. A gazdaságélénkítő programok keretében a tíz évnél öregebb járművek leadása és új vásárlása esetén 700 és 3400 euró közötti összeggel szállnak be az államok, de például a németeknél a 2500 euró vagy az olaszoknál a 700 euró támogatás mellé kettő, illetve három év gépjárműadó-mentesség is jár. A görögöknél még az is kap 400-800 euró adókedvezményt, aki csak leadja régi kocsiját, de ha újat is vesz, akkor 1500 és 3400 euró támogatásra számíthat. Romániában egy 12 évesnél öregebb autó lecserélésekor nyolcszáz euróval támogatja az újat a kormány.
Bécs is adna pénzt az öreg autók cseréjére: Reinhold Mitterlehner osztrák gazdasági miniszter és az autókereskedők szövetségének képviselői minapi találkozójukon autónként 1000-2500 eurós költségvetési támogatásról tárgyaltak. A kedvezmény annak járna, aki tíz évnél öregebb autóját egy államilag minősített roncsfeldolgozó telepen leadja, és az ott kapott igazolással új autót vesz valamelyik márkakereskedésben. Ezzel forgalomnövekedést érnének el, fiatalabb és környezetkímélőbb lenne a járműpark, ráadásul munkahelyeket is megmenthetnének. Az osztrák főváros vezetése ötvenezer autó támogatását tervezi.
Hasonlót javasol a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) is: Győző Gábor elnök szerint a külföldön alkalmazott és bevált ötlet lényege, hogy tíz évnél öregebb autók újra cserélését 20 százalékos engedménnyel támogatnák, a bónusz egyik felét az importőrök, míg a másik részét a központi költségvetés adná. Az MGE szerint a forgalomnövekedés nagyobb adóbevételt, fiatalabb és tisztább autóparkot is jelentene. Az MGE számításai szerint ez évente 15-20 ezer új autó eladását és régi cseréjét eredményezné. A tervek szerint a program keretében családonként csak egy és csak 1,6 literesnél kisebb modellt lehetne venni, autónként 300-400 ezer forintos támogatással.
Az persze kérdéses, hogy a jelenlegi telített magyar piacon mekkora forgalomnövekedést generálhat bármilyen támogatás, de az kétségtelen, hogy most minden segítség jól jöhet. Tavaly 11 százalékkal kevesebb új autót értékesítettek, mint egy évvel korábban, és nem indult jobban az idei év sem: a Jato Dynamics nemzetközi autóipari piackutató cég adatai szerint az első három héten 4033 új személyautót és 907 kishaszonjárművet helyeztek forgalomba Magyarországon, míg tavaly januárban összesen 12,5 ezer személyautó és 1672 kishaszonjármű talált gazdára.
A regisztrációs adó esetleges mérsékléséről vagy eltörléséről, valamint a régi autók cseréjének lehetséges támogatásáról szóló hírek még rontottak is a helyzeten: a piac az utóbbi napokban szinte teljesen leállt, mert a megmaradt kevés vevő is inkább kivár, hátha később olcsóbban juthat autóhoz. Így bár a hónapból még egy hét adatai hiányoznak, az adatok már vélhetően nem változnak érdemben.
Az eladások visszaesése az értékesítési toplistát is alaposan átrendezte: a személyautók között tizenkét éve vezető Suzuki az első három héten eladott 203 autóval a nyolcadik helyre esett vissza. A márkák között a Volkswagen vezet 441 darabbal, melyet a Ford (393), a Skoda (368) a Renault (346) és az Opel (333) követ. A legkeresettebb modell a Skoda Octavia, melyből januárban 174-et helyeztek forgalomba, aztán a Ford Focus (135), a Skoda Fabia (135) és a Renault Thalia (132) következik. A korábbi listavezetőt, az idén 69 darabos és tizedik helyre szorult Suzuki Swiftet a 109 darabos Volkswagen Golf és a 84 darabos Passat, valamint az esztergomi SX4-es, az Opel Astra és Corsa is megelőzte.
Állami támogatás új autó vásárlásához
(euró)
Forrás: Der Standard
Most csak a benzin drágul a forinttól
Olaszország | 700 |
Románia | 800 |
Hollandia | 1000 |
Portugália | 1000-1250 |
Spanyolország | 1800 |
Franciaország | 1000-2000 |
Németország | 2500 |
Görögország | 1500-3400 |
Szerdától 3 forinttal emelkedik a benzin ára, tudtuk meg piaci forrásokból. Ennek megfelelően mostantól átlagosan 244 forint körüli benzinárra számíthatunk. A gázolaj ára nem változik: az marad a 252 forint/liter körüli tartományban. Szakértők szerint a drágulás nagyjából követi a nemzetközi hatások okozta árnyomást, amit most ismét kizárólag a forint dollárhoz képest mért gyengülése okoz. A nemzetközi termékpiacokon ugyanis a benzin ára nem változott, a gázolajé pedig még csökkent is. Ezt azonban a jelentős forintgyengülés miatt nem lehetett érvényesíteni. (M. I.)