Malév: orosz múlt, orosz jövő

Ma várhatóan formálisan is meghozzák a Malév jövőjével kapcsolatos, már ismertté vált döntéseket. A cég közgyűlésén várhatóan határoznak a társaság tőkéjének leszállításáról, pótlólagos tőkejuttatásról, és változhat a menedzsment is.

Vissza a gyökerekhez, mondhatják a Malévnál, amelyet Maszovlet (Magyar Szovjet Légiforgalmi Társaság) néven alapítottak, most pedig formálisan orosz állami résztulajdonba kerül, miután Borisz Abramovicsot az állami Vnyesekonombank váltja a tulajdonosok között.

A társaság tőkéjének leszállításáról, tőkehelyzetének rendezéséről és személyi változásokról dönt a Malév mai közgyűlése a részvényeseknek küldött meghívó szerint. Nagy meglepetés nem várható, hiszen a változásokról már hivatalosan is tudni lehetett.

Ma mindössze szentesítheti ezt a cég közgyűlése. A cég ellenőrzése lényegében szombaton került Borisz Abramovicstól az orosz állami bankhoz. Ez korábban kormányközi tárgyaláson dőlt el, amelyre Viktor Zubkov első miniszterelnök-helyettes Budapestre utazott Valerij Okulov, az Aeroflot vezérigazgatója és Anatolij Ballo, a VEB elnök-helyettese kíséretében.

Decemberben került a légitársaság olyan nehéz helyzetbe, hogy választania kellett: a repülőgépei bérleti díját fizeti ki vagy a dolgozói fizetését. A céget hitelező beszállítók már felszámolási eljárást fontolgattak. Nekik az új tulajdonos biztosítékot jelenthet.

Az Aeroflot stratégiai partnerként száll be a cég irányításába. Az orosz társaság a Seremetyevo moszkvai repülőtérre hívja a Malévot. Pedig az csak nemrég helyezte át moszkvai bázisát az újjáépített Domogyedovóra, ahol egyébként a OneWorld légiszövetség más légitársaságai is leszállnak. Várhatóan új orosz városokat jelölnek ki a Malévnak, de a Távol-Kelet, így Kína is szóba jöhet új úti célként.

Lapunk által megkérdezett szakértők szerint ez életképes stratégia, hiszen ha nem szállnak az egekbe a kerozinárak, akkor a Malév évi 3,3-3,5 millió utast szállítva már üzemi szinten eredményt is termelhet. Kérdés azonban, miként tekint a változásra a OneWorld vezetése, hiszen a Malévot így a konkurens légiszövetség egyik tagja irányítja majd.

Iparági szakértőink azonban azt állítják: a légiszövetséget nem feltétlenül zavarja az Aeroflot-irányítás, az viszont kérdés, hogy a későbbiekben átalakított Malév-járathálózat megfelel-e szakmai elvárásaiknak. A Malév csatlakozása ugyanis a cég erős közép-európai pozíciói miatt valósulhatott meg, mivel a térség azelőtt jószerével fehér folt volt a tömörülés térképén.

Az Aeroflot forrásaiból a Kommerszant orosz lap úgy értesült, hogy a Malév magyar társtulajdonosait újakra cserélik, velük a VEB-nek meg kell állapodnia a társaság közös irányításáról. Lapunk más forrásokból úgy tudja: az orosz légitársaságnál nem lelkesednek azért a feladatért, amit az állam adott a vezetésnek. Ugyanakkor, mivel a Malévnak az Aeroplex Kft. révén komoly repülőgép-karbantartó kapacitása is van, hosszú távon jól jöhet nekik a magyar céggel való együttműködés.

Borisz Abramovics átveszi a Malévet (a társaság többségét jelentő jelképes részvényt) Deák Péter Ferenctől, az ÁPV Zrt. akkori vezérigazgatójától
Borisz Abramovics átveszi a Malévet (a társaság többségét jelentő jelképes részvényt) Deák Péter Ferenctől, az ÁPV Zrt. akkori vezérigazgatójától
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.