Közbeszerzés: új szabályok, régi kételyek

Átláthatóbb, a mainál gyorsabb és a korrupció veszélyét tovább csökkentő eljárásokat remél az igazságügyi és rendészeti tárca az április elsejétől bevezetendő új közbeszerzési szabályoktól. És ez nem tréfa.

Az április elsején hatályba lépő, módosított közbeszerzési törvény az eddiginél lényegesen nagyobb nyilvánosságot biztosít a közpénzek felhasználására kiírt pályázatoknak s azok elbírálásának. Egyszerűbbek, átláthatóbbak, gyorsabbak lesznek az új szabályozás hatására a közbeszerzési eljárások. A jogszabály alkotói remélik, a jövőben csökken a kartellezés és a korrupció veszélye.

A jelenlegi három helyett a jövőben csak kétféle (egyszerű és közösségi) eljárás keretében bonyolítják a kiírók közbeszerzési eljárásaikat. A közbeszerzések minden jelentős mozzanatát mindenki számára hozzáférhetővé kell majd tenni az interneten, a pályázat kiírásától, a nyertes ajánlaton és a szerződésen át egészen az esetleges jogorvoslati eljárások dokumentációjáig. Közzé kell tenni továbbá mindazokat a nem közbeszerzési szerződéseket is, amelyeket a kiíró a közbeszerzést követő öt éven belül a korábbi közbeszerzési eljárás nyertesével vagy a nyertes cégben többségi befolyással rendelkező társasággal kötött.

Egyelőre nem lehet tudni, milyen következményei lesznek, ha valaki nem tesz eleget maradéktalanul a nyilvános eljárás követelményének. Furcsa a szabályozás a tekintetben is, hogy mikor köthet szerződést a kiíró a nyertessel. A módosított törvény kimondja: "jogellenes közbeszerzést követően nem lehet szerződést kötni". Előírja, hogy amennyiben a közbeszerzési eljárást valamelyik érintett megtámadja, a Közbeszerzési Döntőbizottság döntéséig a kiíró nem szerződhet a nyertessel. Azonban ha a Közbeszerzési Döntőbizottság döntésével szemben valaki jogorvoslatot kér, a bírósági eljárás alatt - ami akár hónapkig, évekig is eltarthat - a kiíró már szabadon dönthet, hogy szerződik-e a nyertessel, vagy vár a per végéig.

A törvény "határozottan" kimondja, hogy a közbeszerzési eljárás kiírójának jeleznie kell a Gazdasági Versenyhivatalnak, ha kartellt gyanít. Még az sem előírás, hogy a kartellgyanút bizonyítékokkal kell alátámasztania. Igaz, az sem egyértelmű, mi történik akkor, ha a kiíró "nem fog gyanút", ha utóbb lelepleződik a kartellezés, de akinek törvényi kötelezettsége lett volna, semmi gyanúsat nem látott, és (ezért) nem is értesítette a versenyhivatalt.

Kirívóan magas, illetve alacsony ár esetén a jövőben a törvény kötelezi a kiírókat, hogy kérjenek hivatalos indoklást a pályázóktól a jelentős árkülönbség okára. Egyetlen pályázó sem nyerhet közbeszerzési eljárást, ha indoklása alapján látszik, hogy az általa ajánlott ár nem fedezi a szerződés teljesítéséhez kötött béreket és közterheket.

Eszerint az új törvény véget vet majd a minisztériumok, állami intézmények eddigi gyakorlatának, amikor is a vagyonvédelmi szolgáltatásokért jellemzően fele annyit fizetnek, mint amennyiből egy vagyonőr adóval és járulékokkal terhelt munkabére és a cég szerény nyeresége kigazdálkodható lenne.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.