Gázcsapnyitó aláírások Moszkvában
Ma hajnalra újraindulhat Ukrajnán át az orosz földgázszállítás Európába, miután aláírták az ezt lehetővé tevő ukrán-orosz szerződést. Az ukrán fél szerint az orosz gáz legkorábban szerdán érkezik meg a Balkánra és Szlovákiába. (A magyar gázrendszer-irányító cég estig nem kapott értesítést a szállítás újraindulásáról.)
A ceremónián az elmúlt hetek feszült nyilatkozataihoz képest Vlagyimir Putyin és Julia Timosenko szinte udvaroltak egymásnak, nagyra értékelve egymás szerepét a konfliktus rendezésében. Márpedig emiatt Ukrajna az év eleje óta, az EU pedig - a leállított tranzit miatt - január hetedike óta nem jutott orosz földgázhoz.
- Külön szeretném megköszönni Julia Timosenkónak, hogy a kritikus pillanatban magára vette a nehéz probléma megoldásával járó felelősséget, és hozzáállásával kiutat mutatott a zsákutcába jutott tárgyalásoknak - mondta az aláírás után az orosz kormányfő, hozzátéve, hogy a világgazdasági krízis miatt nehéz helyzetbe került Ukrajnát Oroszország mindenben kész támogatni. Timosenko erre hasonló köszönettel válaszolt, kiemelve, hogy az átlátható, piaci alapokra helyezett megállapodás révén új távlatok nyílhatnak meg a két ország együttműködésében. A hosszú távú szerződés ellenére azonban nem kizárt, hogy a megállapodás újabb konfliktust rejt magában, legalábbis jövőre, amikor a feleknek piaci alapú tranzitdíj-elszámolásra kell áttérniük. A jelenlegi 1,7 dolláros egységár után a Gazprom jövőre 2-4, a Naftogaz 4-9 dolláros árra számít ezer köbméterenként és száz kilométerenként.
A hétfői szerződés szerint Moszkva az idén 20 százalékos kedvezménnyel ad Ukrajnának földgázt. Szakértők szerint azonban még vita tárgya lehet az is, hogy milyen bázisösszegből indulnak ki a felek: a Gazprom 450, a Naftogaz 280-300 dolláros egységárat tekint kiindulópontnak ezer köbméterenként. Különbség adódhat abból is, mekkora időszakot vesznek a felek alapul: a gázárat meghatározó, olajárhoz kötött formula negyedévenkénti árkorrekciót jelent, így az éves és a negyedéves árak eltérnek egymástól.
Mivel az elmúlt héten már többször is a gázháború lezárását ígérték a felek, ezúttal már csak a múlt időnek hisznek az EU-ban, azaz akkor tekintik lezártnak a konfliktust, ha majd zavartalanul érkezik a gáz Oroszországból. Így vannak ezzel Moszkvában is, ahol azonban bíznak abban, hogy az aláírt szerződés nem esik az ukrán kormányfő és az államfő, Viktor Juscsenko közötti ellentétek áldozatául. Putyin szavai alapján azonban Moszkva számára előnye is volt a gázkonfliktusnak: Megmutatta, hogy nem elodázható az ukrán hálózat modernizálása, és más szállítási útvonalakra is szükség van. Putyin ez alatt nyilván a Balti-tengeren át Németországot elérő Északi és a Fekete-tengeren át a Balkánra futó Déli áramlat tervére gondolt.
Kijev részben elérte célját, miután az orosz fél belement abba, hogy a tranzit kérdését az Ukrajnának szánt földgáz árának ügyével egyszerre rendezze. (Igaz, Putyin hangsúlyozta, hogy a két kérdés nem függ öszsze.) Siker az is, hogy a tranzitdíjak növeléséhez hozzájárult Moszkva - jóllehet csak 2010-től. Az új szállítási sémában a felek elállnak a közvetítőktől, így a Rosukrenergótól is. A magyarországi beszállítások ötödét fedező orosz-ukrán cég azonban idén még leszállítja a közép-európai országokkal letárgyalt mennyiséget.
A szlovák partner hivatalosan értesítette a Molt, hogy a felajánlott napi 1,5 millió köbméter földgázt fogadni szeretné, ha erre a technikai lehetőség biztosított - jelentette be Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója a Nabucco földgázvezeték előkészítésének és megvalósításának folyamatát segítő parlamenti eseti bizottságának ülésén.