Újabb orosz-ukrán alku
Miközben a gázvita kapcsán a nagy felhasználók részvételével szombaton, Moszkvában összehívott nemzetközi értekezleten - amelyen az Európai Unió is képviseltette magát - lényegében semmilyen konkrét eredmény nem született, addig az utána folytatódó Julia Timosenko ukrán és Vlagyimir Putyin orosz kormányfő közötti megbeszélések váratlanul fordulatot és megegyezést hoztak. A már négyszemközt zajló, éjszakába nyúló tárgyalások után a felek arról számoltak be, hogy egyaránt megállapodtak az Európának szánt tranzitszállítások feltételeiről és az Ukrajnának közvetlenül eljuttatandó gázmennyiségről, valamint annak áráról.
A felek a részletekről elmondták, hogy a kétoldalú gázkereskedelemben teljesen áttérnek az európai árképzésre, de Oroszország idén még 20 százalékos kedvezményt ad Ukrajnának az ily módon számított földgázárból. Ehhez viszont feltételül szabták, hogy az Ukrajnán keresztül az európai országoknak szállított orosz földgáz tranzitdíja idén a tavalyi szinten marad. Jövő év elejétől viszont megszűnik minden "baráti engedmény", azaz az Ukrajnának szállítandó orosz földgáz árát, illetve a tranzitdíjat is teljes egészében az európai árképzés alapján számítják ki. A két kormányfő utasította a Gazprom orosz és a Naftogaz ukrán energetikai céget, hogy a megegyezések szerint készítsék elő az új szerződéseket, s a tegnap esti hírek szerint a két cég képviselői ma Moszkvában alá is írják a kialkudott gázmegállapodást. Az ukrán kormányfő szavai szerint - akit az ITAR-TASZSZ idézett - az aláírást követően azonnal helyreállítják a teljes európai gáztranzitot.
Ezzel kapcsolatban tegnapi sajtótájékoztatóján Molnár Csaba energiaügyi miniszter úgy fogalmazott: még nem tudni, mikor érkezhet Magyarországra Ukrajna felől orosz gáz. Az orosz-ukrán egyezség ugyan a szállítások megindításáról megszületett, ám a felek a technikai feltételekben még nem állapodtak meg. A miniszter szerint minden eddiginél nagyobb az esély arra, hogy a hét elején, akár már ma, meginduljon a tranzit Ukrajna felől. Amennyiben sikerül megállapodni abban is, hogy csere formájában az európai szállításokat a magyar- szlovák-ukrán határ közelében lévő gáztárolókból kezdik meg, akkor néhány órára van szükség ahhoz, hogy Magyarországra érkezzen a földgáz; ha nem, akkor mindez egy-másfél napot vesz igénybe. Az FGSZ Földgázszállító Zrt. mindenesetre felkészült az Ukrajnából érkező földgáz; fogadására.
A megállapodás kapcsán az Interfax hírügynökség egy orosz kormányforrásra hivatkozva úgy fogalmazott: a megállapodás fontos eleme, hogy ezek után a Gazprom és a Naftogaz közvetlen kapcsolatban áll majd egymással. Szerinte hosszú távú megállapodásról van szó, s mindez együttesen teljesen átláthatóvá, kiszámíthatóvá és piaci jellegűvé teszi az orosz-ukrán gázkapcsolatokat. A tárgyalásokon külön kezelték az Ukrajnának szóló gázszállításokat és a tranzitot, és egyetértés van abban, hogy a tranzit technológiai biztosítása a tranzitország feladata. Hozzátette: amint megindult az európai gázszállítás, feleslegessé válik az ellenőrző nemzetközi megfigyelő csoport tevékenysége. A megfigyelők helyzetét a Gazpromnál viszont máshogy látják. Az orosz óriáscégnél úgy vélik, hogy a csoport tevékenysége hozzájárult a megállapodások eléréséhez, és tevékenységének folytatása hasznos lenne a tranzit felújítása után is Oroszországnak, Ukrajnának és az EU-nak egyaránt.
A szerződés részleteit vizsgálva mindenesetre úgy tűnik, hogy Kijev nem csinált túl jó üzletet. Jelenleg ugyanis az átlagos európai ár 450 dollár, vagyis a 20 százalékos kedvezmény szerint Ukrajnának egyelőre 360 dollárt kell fizetnie ezer köbméter gázért, és a korábbi szerződés értelmében idén még 1,7 dollárt kap tranzitdíjként minden ezer köbméter után száz kilométerenként. Korábban Ukrajna ezer köbméterenként valamivel több mint 200 dollárt tartott volna elfogadhatónak, s a most egyeztetett 360 dolláros árhoz képest az igencsak gáláns, 250 dollár körüli orosz ajánlatot is vadul utasította vissza.
Az egyelőre bizonytalan: a kialkudott árak egész évre szólnak-e, vagy a szerződés rögzíti, hogy év közben a piaci árak alakulásának megfelelően változnak, de az utóbbira utal az európai árképzés bevezetéséről szóló megjegyzés. Mivel a gáz árát több hónapos késéssel az olajárak alakulása alapján kalkulálják, bizonyosnak tűnik, hogy az orosz gáz piaci ára hamarosan a felére vagy annál is nagyobb mértékben csökken.
A megállapodásról szóló, régóta várt híreket hallva Európa több országában is fel kellene sóhajtani a megkönnyebbüléstől, erről azonban szó sincs. Az Európai Bizottság tegnap ugyan nyilatkozatban üdvözölte a gázvita megoldását célzó szombat éjjeli orosz-ukrán megállapodást, s különösen azt, hogy mai akár újra is megindulhat az Európába irányuló gázszállítás, Brüsszel azonban emlékeztetett arra, hogy ebben a vitában már többször ébredtek hiú remények, így Európa egyelőre konkrétumokra, vagyis a gázra vár. Amíg ez nincs, addig minden csak üres ígéret. Hasonlóan reagált, vagyis üdvözölte a megegyezést a német kormány is, hangsúlyozva ugyanakkor, hogy most a tetteket szeretnék látni. Michael Glos gazdasági miniszter a kabinet álláspontját ismertetve hangoztatta: most az a legfontosabb, hogy a földgáz a lehető leggyorsabban eljusson a megrendelőkhöz, s a szállítások a jövőben zavartalanul, megbízhatóak legyenek. Az EU soros cseh elnöksége még a hétvége előtt kijelentette: a tárgyalások eredményességétől, a gázszállítások újraindításától függ, hogy az EU szavahihető üzleti partnernek tekinti-e Moszkvát és Kijevet, fenntarthatónak tartja-e Oroszországhoz, illetve Ukrajnához fűződő kapcsolatainak eddigi szintjét.