Őrségváltás a sztrádákon - Hatóság vadászik a bliccelőkre
Utoljára vették fel a szolgálatot szilveszter napján az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) mobil útdíjellenőrző csoportjai. A sztrádákon bliccelőkre leső narancssárga kamerás kisautók maradtak, a tereléses ellenőrzéseknél használt 13 kisbusz viszont az éjféli pezsgőbontás után kényszerpihenőre vonult. Az őket kezelő 56 szakembernek pedig útilaput kötöttek a talpára. Feladataikat a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) vette át.
Az őrségváltás a sztrádákon az év első napjaiban még nem durrant nagyot. Az úthasználati díjak és a bliccelőkre kiszabható büntetések nem változtak, és az immár virtuális matrica értékesítésében sincs változás. Az autópályákon felszerelt rendszámleolvasó kamerák is tovább működnek: igaz, adataikat egy szerződés alapján az ÁAK átadja a közlekedési hatóságnak. Mindebből azonban az autósok semmit nem vesznek észre, mert a szerződés alapján a büntetésekről is az autópálya-kezelő ügyfélszolgálata levelez a bliccelőkkel.
Feltűnést legfeljebb az okozhat, hogy az autópályákon az ÁAK narancssárga gépkocsijai helyett a közlekedési hatóság fehér autói járőröznek majd. Belőlük hatvan a hadra fogható. Később azonban az ÁAK büntetések befizetésére megfelelő infrastruktúrával - pénztárral, kártyaleolvasóval - felszerelt buszai is munkába állnak majd az NKH színeiben. A hatósági flottát további 23 új járőrkocsi teszi teljessé.
Az NKH ellenőrei egyelőre tárcsával integetve próbálják megállítani a közlekedőket. A hatóságnál azonban szeretnék, ha járőrautóik kék jelzőfényt kapnának. Két ellenőrt ugyanis 2007-ben kamionok gázoltak halálra, és tavaly is többen szereztek súlyos sérüléseket.
A közlekedési hatóság háromszáz egyenruhás ellenőre ezzel együtt a sztrádadíjak megfizetése mellett már ma is szinte majdnem mindent ellenőrizhet, amit egy rendőr. Jogosítványuk arra is kiterjed, hogy a bliccelők járművét - legyen az motorkerékpár, személyautó vagy kamion - mindaddig visszatartsák, amíg a sofőr, esetleg utasai ki nem fizetik az útdíjat és a hozzá tartozó büntetést.
Az NKH ellenőrei az idén - ahogy a kamionokkal már évek óta teszik - az autópályákon, fizetős utakon kívül is igazoltatják majd a személygépkocsival közlekedőket. Ilyenkor természetesen nem az útdíjfizetés igazolását kérik számon. Ehelyett a gépkocsi forgalmi engedélyének, zöldkártyájának érvényességét, a kötelező biztosítás meglétét vagy éppen a kerekekre szerelt gumik állapotát, a világítóberendezések működőképességét vizslatják majd. A teherautóknál pedig a tengelysúlymérés és a menetlevelek ellenőrzése marad napirenden.
Elektronikus ellenőrzés késésben
Időzavarba került a közúti közlekedési elektronikus ellenőrzési rendszer (KKEER) kiépítésével a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH). A minden szabálytalankodót "látó" - a korábbi hírek szerint - mintegy 17 milliárd forintból kiépítendő Nagy Testvér megszületését az NKH-nál 2009-re várták. A KKEER jelentőségét az adná, hogy leegyszerűsítené és hatékonyabbá tenné a hatóság munkáját. A kamerái által leolvasott rendszámok alapján egyszerre, automatikusan és helyben ellenőrizné a gépkocsik valamennyi okmányának érvényességét. Szükségtelenné téve ezzel a megállításos ellenőrzéseknél megszokott időigényes adatlekérdezéseket. Az országhatárokon elhelyezett kamerákkal pedig kiszűrhetnék az ÁAK jelenlegi rendszerével ellenőrizhetetlen, a sztrádákon gyakran díjfizetés nélkül közlekedő külföldi kamionokat. Mindebből azonban pénz híján néhány hónapig még biztosan nem lesz semmi. (Munkatársunktól)