Máris akcióznak a kereskedők a válság ellen
A baljós gazdasági hírek elől vásárlásba menekülnek az emberek - legalábbis egyelőre semmi jele annak, hogy a recesszió árnyékában a hazai fogyasztók a nyugatabbra élő "sorstársaikhoz" hasonlóan jelentősen visszafogták volna költekezésüket. Ellenkezőleg: az ünnepi szünet után újra kinyitó áruházakat több helyütt valósággal megrohanták a vevők. A kasszák előtt néhol az aranyvasárnapira emlékeztető sorok álltak - némileg felülírva a hazai kiskereskedelem forgalmának évek óta ismétlődő, bevett koreográfiáját.
A statisztikai adatokból jól követhető a kiskereskedelmi eladások lázgörbéje. Ez a téli holt idény után valamikor húsvét előtt kezd felívelni, majd a karácsonyi bevásárlószezonban, jellemzően az aranyvasárnapon tetőzik. Ezután a két ünnep közötti, jóval szerényebb nekirugaszkodások után a forgalom új évre jó 30 százalékot esik vissza a decemberi szinthez képest.
Ennek azonban egyelőre semmi nyoma, ami annak is betudható, hogy sok helyütt az áruházak idejekorán belevágtak az új évi leárazásokba. Jelenleg a potya áron kiárusított bejgli, szaloncukor, karácsonyfadísz mellett a legnagyobb árcsökkenés a ruházati termékeknél figyelhető meg, ahol van példa 70 százalékos áresésre is, de az akciókba bekerülnek jellemzően háztartási elektronikai készülékek is - tudtuk meg a Tesco szóvivőjétől, Hackl Mónikától. Bár elvileg a karácsony vége az elektronikai termékek kiskereskedői számára is a téli holtszezon kezdete kellene hogy legyen, a karácsonyt követő napokban rengetegen voltak a Media Markt áruházaiban. Szánthó Balázs, a műszaki áruházlánc koncepciómenedzsere úgy látja: ennek az is lehet az oka, hogy sokan kaptak ajándékkártyát vagy -utalványt karácsonyra - esetleg pénzt -, amelyeken most vásároltak műszaki cikket. De sokan voltak, akik a nem tetsző ajándékok helyett most választottak újat - élve a lehetőséggel, hogy blokk vagy garancialevél birtokában levásárolhatják, illetve becserélhetik az eredeti csomagolásban visszavitt műszaki cikket.
A leárazás két-három évvel ezelőttig inkább afféle praktikus eszközként szerepelt a kereskedők fegyvertárában, arra szolgált, hogy a szezon elmúltával villámgyorsan kisöpörjék az ünnepekről viszszamaradt készleteket. Újabban azonban a nagy kereskedőláncok tudatosan készülnek a szezonvégi leárazásokra. Bár nálunk egyelőre senkit sem taposnak agyon az áruházakba nyitás után beözönlő vevők, nem ritka látvány közöttük az olyan, aki két-három nagy áruházlánc akciós újságjaival a zsebében érkezik, illetve a szezonban kifejezetten az ünnep utáni leárazásokra hajt.
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint a java még hátravan. Szerinte 2009 első fele jó eséllyel az elhúzódó akciók és a nagy kereskedelmi láncok közötti még keményebb árverseny időszaka lesz. A főtitkár szerint az akciót hirdető táblák a válság, pontosabban a recesszió barométerei. A vásárlóerő csökkenésével ugyanis mindinkább az árakciózás válik a nagy kereskedelmi cégek fő vevőcsalogató eszközévé. A piac nálunk is arrafelé halad, hogy a kereskedők portékáik egyre nagyobb hányadát fogják "szezonon kívüli" árakciók során eladni. Ez ügyben az etalont az Egyesült Államok piaca jelenti, ahol az ünnepi szezon elejéig gyakorlatilag veszteségesek a kiskereskedelmi cégek, és csak a november elejétől kezdődő szezonban termelik ki az éves nyereséget.
Szeptember-október körül egyébként a negatív gazdasági hírek érkeztével a kereskedők körében is némileg eluralkodott a pánik: vajon a válság nem viszi el a karácsonyi forgalmat? Azonban október közepére már látható volt, hogy a hazai fogyasztó megint némi fáziskéséssel követi a reálgazdasági eseményeket, így a megszorításokkal terhelt 2006-os karácsonyi szezonhoz hasonlóan most is elmaradt a fogyasztás nagyobb mérvű visszaesése. Másrészt Vámos szerint a hitelválság közvetlen következményeit, azaz a devizahitelek törlesztő- részleteinek a megdrágulását szerencsésen enyhítette, hogy közben esett a benzin- és az élelmiszerár, továbbá vélelmezhető, hogy sokan az október táján felvett jelzáloghiteleik terhére költekeztek. Az áruvásárlási hitelek ezzel szemben tavasz óta gyakorlatilag "beragadtak", azaz újat kevesebbet vesznek fel, és az állományuk is csökken. Mindenesetre válsággal vagy anélkül, de nálunk van terepe az árakciózásnak. Piackutatói vizsgálatok évről évre refrénszerűen ismétlődő megállapítása, hogy a hazai vásárlók kiugróan magas hányada érzékeny az akciókra. (Tavaly a Nielsen szerint a hazai fogyasztók 80 százaléka figyeli tudatosan az akciókat, és annak alapján vásárol.) Erre rímel Gillemot Katalin, az Auchan szóvivőjének a megállapítása, aki szerint az emberek az utóbbi egy-két évben sokkal megfontoltabban költekeznek. A paradoxonnak tűnő megállapítás magyarázata egyszerű: a 2007-es, 3 százalékos kiskereskedelmi forgalomcsökkenés után a szakma 2008-ra 1-1,5 százalék közötti csökkenésre számít. Ez, az 1998 óta, mondhatni, folyamatos forgalomnövekedésre "berendezkedett" kereskedelmi láncok üzletmenetében komoly érvágást jelent, azonban az egyszeri vevőnek egyelőre alaposan át kell böngésznie a kassza után a számlát ahhoz, hogy kiderüljön: valójában mennyivel él rosszabbul - ha egyáltalán -, mint négy éve. A fogyasztói bizalmi indexek zuhanása híven tükrözi, hogy a vásárlók a bőrükön érzik a közelítő fenyegetést. Ha árumennyiségre nem is vesznek sokkal kevesebbet, de már sokkal inkább körmére néznek a portékának, így az állítólagos olcsóságra építő reklámkampánnyal nagyon is célba talál a kereskedő.
Visszaesett az amerikai internetes boltok karácsonyi forgalma
Az internetes vásárlások 2001 óta első ízben csökkentek az Egyesült Államokban. Az ünnepi időszakban 3 százalékkal kevesebbet költöttek el az amerikaiak az online boltokban, mint egy évvel ezelőtt. A végszámla 25,5 milliárd dolláros volt, s ez nem tartalmazza az internetes aukciókat és a vállalati nagybeszerzéseket. A fogyasztói költést rendszeresen mérő comScore elnöke, Gian Fulgoni szerint a visszaesésnek két fő oka van: egyfelől a válság miatt óvatosabbakká váltak a vásárlók, másrészt most öt nappal rövidebb volt a karácsonyi vásárlási szezon, ami a hálaadás ünnepével kezdődik, és gyakorlatilag szentestéig tart. A most zárult negyedévben egyébként 36,8 milliárd dollár volt az internetes boltok forgalma, 4,3 százalékkal kevesebb, mint a 2007. végi időszakban. (K. B.)