Európa egyelőre nem aggódik

Európa gázellátására eddig nem volt érzékelhető hatással, hogy az orosz-ukrán gázárvita kapcsán a Gazprom mérsékelte - gyakorlatilag lenullázta - a Kijevnek szállított energiahordozó mennyiségét. A vita tárgyalásokon történő gyors rendezésére szólította fel a feleket mind az Egyesült Államok, mind pedig a gázfogyasztásának mintegy 25 százalékát Oroszországból beszerző Európai Unió. A konfliktus az európai szállításokban nem okoz fennakadást - ezt mindkét vitázó fél illetékesei hangsúlyozták.

Olyannyira, hogy miközben az Ukrajnának szánt földgáz mennyiségét redukálta a Gazprom, az Európának címzett mennyiséget megfejelte napi 20 millió köbméterrel, ezzel átmenetileg 326 millióra növelve az exportot. Ezt azonban Ukrajna hamar lenullázta, mivel koraeste 21 millióval csökkentették az országon nyugati irányba átengedett gázmennyiséget.

Bárhogy is végződjön az egyezkedés, a mostani helyzet Európát másként érinti, mint a 2006 januárjában kirobbant első orosz-ukrán gázszállítási vita. Akkor az elszámolási nézeteltérés odáig fajult, hogy Ukrajna nyomásgyakorlási eszközként megcsapolta az Európának szánt gázszállítmányt, s emiatt két-három napig ellátási zavarok támadtak a kontinensen. Most a tárolók csaknem mindenütt csordultig tele várják a vita elültét. A legnagyobb német ellátó, az E.ON Ruhrgas már norvég és holland partnerekkel szerződött a kieső gáz pótlására. Az orosz gáz legfontosabb piacán azonban a vita elnyúlását nem úsznák meg korlátozások nélkül, főként ha az időjárás az eddiginél is hidegebbre fordulna - ezt az E.ON-nál is elismerik. Az 51 százalékban az orosz szállításoktól függő Ausztriában is bíznak a gyors rendezésben, még akkor is, ha az OMV színültig teli tárolókkal indult neki a télnek - írja a Bloomberg.

A tárgyalások kisebb-nagyobb megszakításokkal folynak, a legutolsó hírek szerint Ukrajna kompromisszumos javaslattal állt elő: kész ezer köbméterenként 235 dolláros árat adni az orosz földgázért abban az esetben, ha az orosz fél a tranzitdíjat ezer köbméterenként és 100 kilométerenként 1,7 dollárról 1,8 dollárra emeli - írja az MTI. Ami biztos: a jelenlegi pénzügyi helyzet és Ukrajna gazdasági állapota nem teszi lehetővé a 250 dolláros ár elfogadását.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.