Atlanti konténercsata a láthatáron

Katasztrofális következményei lehetnek az Európai Unió és az Egyesült Államok kereskedelmére nézve, ha a tervek szerint, 2012-től életbe lép a tengeri konténerek százszázalékos átvizsgálása.

Az Európai Bizottság ezért a kongresszusnál próbálja elérni a módosítást, a megbízható kereskedelmi partnerek kölcsönös elismerését. Kovács László vámügyi EU-biztos, aki a napokban a transzatlanti gazdasági tanács ülésén vett részt Washingtonban, elmondta: Európában nemcsak a brüsszeli bizottság, hanem az üzleti szférát tömörítő Business Europe, a tagországok és a kikötői hatóságok is módosítást szeretnének elérni.

Az amerikaiak a szúrópróbaszerűtől eltérő, teljesnek mondott konténer-ellenőrzést úgy képzelik: a világ mintegy 700 tengeri kikötője saját költségén hozza létre az ehhez szükséges infrastruktúrát. Kovács kérdésünkre elmondta: egyes kikötőkben már elkezdődtek kísérleti projektek, és az ellenőrzéseknél amerikai vámosok is jelen voltak. Európa úgy véli: ha bevezetik, a teljes szűrés a horribilis költségek mellett lelassítja a két kontinens közötti kereskedelmet. - Politikusként pedig azt is hozzáteszem: a biztonság illúzióját kelti. Népszerűen hangzik a teljes körű átvizsgálás, de a vegyi fegyvereket például nem tudja kimutatni - mondta a biztos. Az Európai Bizottság azt javasolja: a két kereskedelmi partner ismerje el egymás biztonsági normáit és vámprogramjait - elfogadva, hogy kockázatelemzés alapján a megbízhatónak tartott gazdasági szereplők szállítmányait azért át lehessen vizsgálni. De az USA fogadja el az európai AEO-tanúsítvánnyal rendelkező százakat, az EU pedig elismerné ennek amerikai megfelelőjét, a C-TPAT-t.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.