Az orosz állam kezébe kerül a Malév?

Az orosz állami bank pénzügyi befektetője, az orosz állami légicég szakmai irányítója lehet a Malévnak - írta a Kommerszant. Az értesülés közlése a tervek "félhivatalos kommunikációjának" számíthat.

Hamarosan az orosz állami fejlesztési bank, a Vnyesekonombank (VEB) tulajdonába kerülhet a Malévot birtokló AirBridge Zrt. 49 százalékos tulajdonrésze - írta a moszkvai Kommerszant című lap. Az újság szerint ráadásul a pénzintézet máris tárgyalásokat folytat a tulajdonrész esetleges eladásáról az Aeroflotnak. Ám az is elképzelhető, hogy az orosz állami légitársaságot "csak" megbízzák a Malév irányításával.

A VEB közvetve a Malév legnagyobb hitelezője. A Borisz Ambramovics 49 százalékos tulajdonában álló AirBridge-nek az orosz állami bank adta a Malév privatizációs szerződésében vállalt tőkeemeléshez szükséges 50 millió eurót.

A közel háromezer alkalmazottat foglalkoztató Malév megmentése nyár vége óta lehet napirenden. A főtulajdonos Borisz Ambramovics orosz légitársaságairól, az AirUnion szövetségről augusztus végén derült ki: fizetésképtelen. A szövetség és Ambramovics társaságai végül orosz állami kézben "szerveződtek újjá", és Abramovicsnak a Malév maradt az egyetlen légitársasága. Lapunknak akkor a Malév azt mondta: az oroszországi problémák nincsenek kihatással a cég működésére.

Csakhogy a magyar cég is gondokkal küzd. A Malév ugyanis óriási adósságokat halmozott fel beszállítói felé, akiknek mostanában kezd fogyni a türelmük. Több stratégiai szállító már a felszámolás elindításán gondolkodik, vagy azon: leállítja szolgáltatásait.

A Malévnek így mentőövre volna szüksége.

A Kommerszantnak orosz kormányzati körökből megerősítették a Népszabadság múlt heti értesülését, miszerint az orosz-magyar kormányközi egyezetéseken már szeptember óta napirenden van a Malév tőkehelyzetének rendezése. A Kommerszant szerint a kérdés először szeptember 30-án került szóba az orosz-magyar kormányközi bizottság moszkvai ülésén, majd Viktor Zubkov orosz első miniszterelnök-helyettes és Veres János pénzügyminiszter december 10-én is tárgyalt az ügyről. A lap szerint ekkor Zubkov stratégiai partnerként javasolta az Aeroflotot, és ez - írják - megfelelt a magyar félnek. "Számunkra az volt a fontos, hogy megmutassuk: Oroszország érdekelt a Malév-tulajdonrész megtartásában" - idézik az orosz kormányforrást.

Hivatalosan sem a jelenleg is Magyarországon tartózkodó Borisz Abramovics környezetében, sem az Aeroflotnál nem erősítették meg a lap értesüléseit. Ám a Kommerszant a VEB felügyelőbizottságában ülő forrása megerősítette: a bank a Malévban - tulajdonosában - szeretne részvényessé válni, és szakmai partnerként az Aeroflotot képzeli el. A lap azt is írta, hogy az orosz vevő képviselője pénteken jelen volt a Malév pénteki közgyűlésén.

Lapunk a múlt héten arról írt, hogy az orosz fél még nem ismertette konkrét terveit az ügyben. Így a kormányközi egyeztetésen vázolt tervek egyelőre csak szóbeli ígéretnek minősülnek. Forrásunk szerint hivatalos tájékoztatás tegnapig nem érkezett a magyar félhez. Ugyanakkor, a Kommerszant értesülései "egyfajta kommunikációnak minősülnek, amely meg szokta előzni a hivatalos tájékoztatást".

Ismeretes: a Malév pénteki rendkívüli közgyűlése azért függesztette fel a munkáját, mert "néhány fontos részlet tisztázásra várt" a cég tőkehelyzetének rendezése kapcsán. Értesülésünket - miszerint a januári kormányközi egyeztetéseken a politikusok dönthetik el, miként működik tovább a Malév - megerősítik az orosz lap által idézettek is.

49, ami majdnem száz

Ahhoz, hogy a Malév értékes maradjon - vagyis uniós jogosítványokkal rendelkező cég -, Európai Unión kívüli befektetőknek nem lehet többsége a cégben - sem közvetve, sem közvetlenül.
A megoldás: Abramovics 49 százalékos tulajdonos a Malévet 99,5 százalékban bírtokló AirBridge-ben, viszont két magyar befektetőtársa között oszlik meg a maradék 51 százalék. Így bárki vásárolja meg Abramovics üzletrészét, a két magyar magánszemély "annak érdekében" marad tulajdonos - legalábbis a Kommerszant szerint.

Alekszej Szinyickin, az Aviatranszportnoje Obozrenyije című repülésügyi szaklap főszerkesztője szerint bár a Malév problémás társaság, de "az Aeroflot az adott helyzetben nem zárkózhat el az üzlettől". A Kommerszantnak nyilatkozó szakember úgy véli: a Malév jelentős műszaki és repülőgép-javító szolgáltató bázisa vonzó lehet az orosz társaságnak.

Borisz Abramovics (balról) és Gönczi János, a Malévet eladó egykori vezérigazgató
Borisz Abramovics (balról) és Gönczi János, a Malévet eladó egykori vezérigazgató
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.