Átverős karácsonyi akciók

Tízből egy akciós terméket nem találnak meg a vásárlók - derült ki a Mystery Visit Kft. decemberben végzett próbavásárlásaiból. A cég az áruházak tisztaságát, a hitelügyintézést és a drága, tartós fogyasztási cikkek mellé dukáló tanácsadást vette górcső alá. Az utóbbi meglehetősen gyenge színvonalúnak bizonyult a teszten, az esetek harmadában eladó sem volt az osztályon. Az Auchan, a Cora, az Interspar és a Tesco öt-öt áruházában a karácsony előtti vásárlási körülményeket vizsgálta december 11-14. között a Mystery Visit Kft.

A piackutatók arra voltak kíváncsiak, hogy a négy hipermarketlánc áruházai közül melyikben találhatjuk meg rendben a katalógusból előre kiválasztott termékeket, mennyire szakszerűen segítenek az eladók vagy az áruhitel-ügyintézők.

A vizsgált üzletek általában tiszták, környezetük rendezett - általánosságban. Két Cora és két Tesco áruház portája azonban az átlagosnál szemetesebb, koszosabb volt, míg az Auchan és az Interspar ugyanezen tényezők szemszögéből példaértékűnek találtatott. Az áruházon belül gyakran zsúfolt, rendezetlen az árukínálat (az esetek 20 százalékában fordult elő). A próbavásárlók e tekintetben a Cora és az Interspar üzleteket értékelték a legrosszabbra.

Több volt a probléma az árakkal. Gyakran nem az akciós újságban meghirdetett áron adták az üzletben az árucikkeket. A próbavásárlás során a shoppereknek 20 olyan terméket kellett minden áruházban megkeresniük, amelyek megjelentek az áruház aktuális katalógusában. Az esetek többségében (70 százalékában) nagyon könnyen ráleltek ezekre. Viszont az esetek tíz százalékában nem is találták meg a terméket sehol sem. Lánconként vizsgálva a problémát elmondható, hogy míg az Auchan üzletekben az aktuális katalógusból összesen keresett száz termékből egy nem volt fellelhető, addig a Tescóban 10, az Intersparban 13, míg a Corában 14.

Egy másik, aggodalomra okot adó hiányosság az árkijelzés helytelensége, mely habár kis százalékban fordul elő (2,5 százalékban), de sérti a fogyasztóvédelmi szabályokat.

A környezet- és az áruvizsgálat után a próbavásárlók szaktanácsot kértek tartós fogyasztási cikk vásárlásához. Ez már rögtön a vásárlási szituáció elején nehézségekbe ütközött. Az esetek 30 százalékában eladó sem volt az osztályon. Minden második eladó több termékre is felhívja a vevő figyelmét, viszont 10 százalékuk egyetlen terméket sem ajánott - ez utóbbit Auchan és Tesco üzleteknél tapasztalták. Az esetek több mint felénél nem vagy csak felületesen ismertette az eladó az ajánlott terméket. Az eladók barátságossága, segítőkészsége és szakmai tájékoztatása mindössze az Auchan áruházaiban bizonyult kielégítőnek, a legrosszabb értékelést a Tesco kapta. Mindössze a próbavásárlók 40 százaléka érezte úgy a tanácsadást követően, hogy minden szükséges információt megkapott a kiválasztott termékről.

Az áruhitelek területén az ajánlott konstrukciók banktól, futamidőtől és hitelnagyságtól függően igencsak változók. Általánosságban elmondható, hogy az áruházak igyekeznek ingyenhitelekkel elnyerni a vásárlók kegyeit, kivételt képez ez alól a Cora. Az igényelt hiteleket jellemzően egy órán belül elbírálják a pénzintézetek, csupán egy esetben (Cora) kapta azt az információt a próbavásárló, hogy mindehhez több napra lesz szükség.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.