Jöhet a benzinszámlagyűjtés
Februártól többen fizetnek majd adót az általuk vagy cégük által használt autók után, mint eddig, ám sokaknak az új adó alól sem lesz olyan nehéz kibújniuk. A nemrég elfogadott új cégautóadót akkor kell majd fizetni, ha a jármű tulajdonosa egy vállalkozás, a magánszemélyeknek pedig akkor, ha autójuk után ők maguk vagy más költséget vagy értékcsökkenési leírást számol el - például ha egy betéti társaság kültagjáé a gépkocsi, amelyre az útnyilvántartásban hivatkoznak. Akkor azonban nem kell fizetni, ha a munkavállaló a munkába járás címén kapja a gépkocsija után a kilométerenkénti kilenc forintot, s akkor sem, ha egy üzleti út miatt kiküldetési rendelvény alapján kap némi költségtérítést az üzemanyag után. Az sem ad majd okot a cégautóadó fizetésére, ha magánszemély pénzügyi lízinggel vásárol autót - feltéve, hogy nem számol el utána költséget.
Magyarán, ha megoldható úgy a magánszemély autója utáni költségek elszámolása, hogy arról kiküldetési rendelvény is szóljon, akkor gyakorlatilag nem kell majd fizetni. Zara László, az Adótanácsadók Egyesületének elnöke hozzáteszi: ma persze lehetetlen megbecsülni, mennyi lesz a jövőben a fiktív, utólag legyártott és visszadátumozott kiküldetési rendelvény. Az ugyanakkor biztos, hogy az evás vállalkozásoknak (kivéve az egyéni vállalkozókat, hiszen ők magánszemélyek) februártól fizetni kell majd a cég tulajdonában álló autók után.
Lényeges, hogy ha nem kiküldetési rendelvény alapján számolnak el költséget valaki autója után, akkor a tulajdonost nyolc napon belül erről írásban értesíteni kell. Ha ez nem történik meg, akkor a költséget elszámoló cég vagy személy fogja megfizetni az adót a tulaj helyett az adott hónap(ok)ra.
A havi hét- vagy 15 ezer forintos adót a költségelszámolást követő hónap első napjától, illetve cégek esetében az autó megvásárlását követő hónaptól kell fizetni. S ha a cég eladja az autót, akkor annak a hónapnak a végéig kell fizetni, amikor értékesítette. Vagyis ha egy hónapon belül veszi és adja el, nem kell az új adóval foglalkozni. A magánszemélyeknél azokra a hónapokra kell fizetni, amelyekben költséget számoltak el. A dátumokat a benzinszámla kiállításának napja vagy épp az a nap adja meg, amelyen az útnyilvántartásban szerepeltetik a gépkocsit. S akkor sem kell tovább fizetni az adót, ha ellopják a gépkocsit.
Az új cégautóadóval persze némileg változik a máig töretlen népszerűségnek örvendő útnyilvántartás funkciója. Sokan azért vezették ezt, mivel ezzel elkerülhető volt a mai, a jövő évinél jóval magasabb terhet jelentő cégautóadó fizetése. Nem beszélve arról, hogy igen hatékonyan lehet csökkenteni a fiktív útnyilvántartással a jövedelemadó-fizetést is, hiszen gyakorlatilag ellenőrizhetetlen, valóban megtettek-e az autóval annyi kilométert, mint amit megjelöltek. Most akár valós, akár fiktív útnyilvántartást vezet valaki, kell fizetnie a cégautóadót, vagyis az pluszköltség lesz. Annak, aki egész évben fizet, 2009-re 77 vagy 165 ezer forint lesz az adó. Zara László azt valószínűsíti, mivel a céges gépkocsik magánhasználata adómentes lesz, jövőre a benzinszámlák gyűjtése lesz a sláger. Márpedig aligha várható, hogy az APEH a nem túl nagy bevétellel kecsegtető üzemanyag-elszámolásokra annyi időt tudna szánni, hogy a borítékolható túlzott benzinfogyasztásra a túlnyomó többségben fény derüljön.
Azoknak, akik a mai cégautóadó szerint adóznak, jellemzően kisebb teher lesz a jövő évi. A cégautóadó havonta hétezer forint lesz a kisebb teljesítményű autókra: benzines kocsiknál 1600 köbcentiméteres hengerűrtartalom, dízelautóknál 1200 köbcentiméteres kamratérfogat alatt. E felett havonta 15 ezer forint a teher.
Az adót negyedévente kell majd befizetni, minden negyedévet követő hónap 20. napjáig, s ekkor nemcsak fizetni kell, hanem bevallást is be kell majd adni a törvény szerint. Zara László ugyanakkor szkeptikus a tekintetben, hogy az érintett magánszemélyek egyáltalán tudnak-e majd arról, hogy egy pluszbevallással együtt fizetniük kellene. Az adó kiszámításánál lényeges lesz, hogy a gépjárműadót le lehet majd vonni a cégautóadóból.