Autómentő a Fehér Házból
Azonnal emelkedni kezdett a General Motors (GM) és a Ford részvényeinek értéke péntek reggel, amint nyilvánosságra került a Fehér Ház három hónapra szóló terve a hazai autógyártók megsegítésére. (A három nagy közül a Chrysler nem tőzsdei cég.) Ez csupán percekkel azelőtt történt, hogy George W. Bush elnök bejelentette volna az ezt célzó intézkedéseket.
A "pénzért szerkezetátalakítást" alapgondolatú terv lényege: a súlyos likviditási gondokkal küszködő GM és Chrysler most 13,4 milliárd dollár rövid lejáratú hitelt kap, amit februárban - az egyelőre csak tartalékhitelre szoruló Forddal együtt - 4 milliárddal fejelnek meg. Jövő március 31-ig "életképességi" tervet kell felmutatniuk. Az állam opciós jegyeket kap, hogy bevásárolhassa magát, a cégvezetői jövedelmeket pedig korlátozzák. Nem fizethetnek osztalékot, kétharmaddal csökkenteniük kell az adósságukat, és az állami hitel törlesztése elsőbbséget élvez más tartozásaikhoz képest. Fel kell számolniuk a szakszervezeti működtetésű állásbankokat, amelyekben a leépített dolgozók akár két évig is csaknem teljes fizetésüket kapják, amíg átképzik őket, nagyobb tranzakciókat pedig csak a könyveikbe betekintést nyerő állam engedélyével hajthatnak végre. A hármasból az értékesítés 28 százalékos visszaesése miatt a Chrysler ez évi eladásai a legrosszabbak, de még talán ennél is mellbevágóbb az, hogy a GM csaknem 73 milliárd dollárt vesztett az elmúlt négy évben.
Így lényegében az állam a 700 milliárd dolláros pénzügyi csomag terhére a "hátsó ajtón" visszacsempészi a kongresszusban elbukott tervét az "autócár", azaz a menedzsment jogait korlátozó biztos intézményére. A szenátusban a republikánusok miatt nem ment át a javaslat.
Bush elnök pénteken azt mondta: a gyártóknak időre van szükségük a szerkezetátalakításhoz. - Rendkívüli idők ezek. Bukni hagyni őket nem felelős cselekedet - hangoztatta, kijelentve: "jelenleg aligha működne a tizenegyes fejezet", azaz a csődvédelem - kizárva ezzel azt a verziót, hogy a kormány már most "levezényelt csődben" gondolkodik. A Moody's a minap 70 százalékra tette a csődvédelmi kérelem esélyét a GM esetében. Ám a januárban távozó elnök úgy vélte: a gyárak erre nincsenek felkészülve, ez most még a felszámolás irányába vezetne. - Ez rontaná a gyenge munkaerő-piaci helyzetet, súlyosbítaná a pénzügyi válságot. Szenvedő gazdaságunkat mélyebb és hosszabb recesszióba taszítaná - fogalmazott, kimondva: "feladtam a szabadpiaci elveket, hogy megmentsem a szabadpiaci rendszert". Az Egyesült Államok hivatalosan éppen egy éve van recesszióban, a munkaerő-piaci helyzet évtizedek óta nem volt ilyen kilátástalan. A michigani Autóipari Kutatások Központja szerint a három nagy amerikai gyártó bedőlésével 3,5 millió munkahely szűnne meg közvetve. Ez pedig aligha lenne veretes adat, hiszen az idei, igencsak viharos időkben az USA kétmillió munkahelyet veszített.
A GM-et, a legnagyobb óriást a mostani segítséggel is fenyegeti a csőd, miután az év végéig 11 milliárd dollár értékben kellene számlákat kiegyenlítenie. Ezzel együtt Rick Wagoner, a cég első embere nagyon bizakodóan nyilatkozott: reményét fejezte ki, hogy teljesíteni fogják a nyereségesség feltételét. A személyét érintő bírálatokra válaszul közölte, nem kíván felállni székéből. Mint mondta, együttműködik a szakszervezetekkel, és a 700 milliárdos csomag megnyitásával számos állást lehet megmenteni. Ugyanakkor kétségtelen, hogy a szerkezetátalakítás leépítéseket, illetve a munkavállalói juttatások megnyirbálását jelenti.
Barack Obama is hosszú távú szerkezetátalakításra biztatta az érintetteket, akik szerinte "nehéz választás" előtt állnak. A megválasztott elnök szükségesnek nevezte a hitelcsomagot.
A hó elején a Capitoliumban kalapozva a hármak már több, velük szemben támasztott elvárásra is bólintottak. A GM például 2012-re versenyképes lesz a Toyotával. Négy márkára, a Chevrolet-re, a Cadillacre, a Buickra és a GMC-re összpontosít, a többit, köztük a Saabot, a Hummert és a Pontiacot eladja, felszámolja, illetve konszolidálja. Az amerikai munkaerő létszámát a mostani 96 ezerről három év alatt 65-75 ezerre építik le. A Chrysler a szerkezetátalakításokkal évi 3,5-9 milliárd dolláros költségmegtakarítást ígér. A Ford a többi közt a Volvo eladását fontolgatja, hogy készpénzhez jusson. Három év alatt bezár négy üzemegységet. Mindhárom cégvezető vállalja, hogy 2009-re csak jelképes, egydolláros fizetést kap.