Roham az online áruházakban

A webáruházakban nyoma sincs a válságnak: az idei ünnepi szezonban rekordárbevételre, a tavalyi másfélszeresére számítanak az online kereskedők. Bár az internetes boltok portékája jól fogy, maga a szektor egésze csak lassan fejlődik a hazai fogyasztók bizalmatlansága miatt.

A "normál" kiskereskedelemben elképzelhetetlen mértékű forgalomnövekedésről számoltak be lapunknak a webáruházak vezetői. Bár a szezonnak még nincs vége - a karácsony előtti utolsó pillanatokig pörög a kassza -, eddigi eladási adataik alapján úgy tűnik, hogy a tavaly decemberhez képest 40-50 százalékkal nőtt árbevételük.

A hazai (pontosabban: magyar nyelvű) internetes kiskereskedelem húzóágazata továbbra is az elektronikai termékek adásvétele, az egyéb termékek csak kisebb részt képviselnek. Várkonyi Balázs, az Extreme Digital ügyvezető igazgatója egyenesen online boomról beszél az idei szezon kapcsán. A cég a tavalyi hétmilliárdos forgalmát az idén nyolcmillárdra fogja növelni, ám eközben jóval nagyobb arányban nőtt a neten értékesített portékák aránya.

Hasonló tendenciáról számolt be az 1,2 millárdos forgalmú eBolt, melynek minőségbiztosítási vezetője, Mecséri Ildikó 40 százalékos forgalomnövekedést tapasztalt tavaly decemberhez képest. Enyhe forgalomcsökkenésről egyetlen kereskedőtől hallottunk, Hutvágner Barna, a Netdepo.hu Kft. ügyvezetője szerint a tavalyi évhez képest valamivel lanyhább forgalom annak is betudható, hogy a NetDepo.hu inkább a magas árkategóriába tartozó házimozi-rendszerekkel, hifiberendezésekkel és prémiummárkás készülékek eladásával foglalkozik.

Az alacsonyabb árkategóriájú termékeknél, illetve márkáknál az internetes törzsvásárlók számára egyelőre csak virtuálisan létező válság eddig inkább felpezsdítette a piacot. Az Extreme Digitalnál például októberben pánikszerű felvásárlást érzékeltek. - Könnyen lehet, hogy a negatív gazdasági hírek nyomán a vásárlók úgy gondolhatták, jobban járnak, ha előrehozzák karácsonyi vásárlásaikat - véli Várkonyi Balázs, aki szerint ugyanakkor mindez novemberre lecsengett. Jelenleg a gazdasági helyzettel kapcsolatos vevői félelmek legfeljebb abban mutatkoznak meg, hogy az egyes termékekből az alacsonyabb árkategóriájúak jobban fogynak, főként a vidéki vásárlók körében.

Még inkább elvált egymástól az offline és az online kereskedés különbsége a könyveknél, amely máskülönben a hazai elektromos kereskedelem második legnagyobb szegmense. A kétfajta kereskedelmi lehetőség összehasonlítására, mondhatni, kényelmes lehetősége van Dietrich Tamásnak, a Bookline.hu vezérigazgatójának, mivel a webes könyvpiac jó részét lefedő cégnek "hagyományos" könyvesboltja is van. Míg ez utóbbinak a forgalma jobbára stagnál, a neten a tavaly év végén eladott 142 ezer könyvhöz képest december közepén már 207 ezer könyvnél tartanak. (Ez 46 százalékos bővülést jelent az eladott darabszám tekintetében. Ennél egy-két százalékkal nagyobb mértékben nőtt a pénzben kifejezett forgalom, ami a nyomdaipari költségek árfelhajtó hatásának tudható be.)

A nagy webáruházak forgalmának rendkívül gyors ütemű - évente 50 százalék körüli - növekedésének kézenfekvő magyarázata, hogy nálunk jelenleg gyerekcipőben jár ez a piac, és bőven van lehetőség a fejlődésre. A 20 nagyobb és a több száz kisebb online kereskedőcég - az idén várhatóan 60-70 milliárd forintos forgalma ugyanis továbbra is csak csepp teljes hazai, nagyjából 3000 milliárd forintos - az élelmiszerek nélkül számított - kiskereskedelmi piac tengerében.

Magyarországon az online kereskedelem részaránya egyelőre inkább csak ezrelékekben mérhető, szemben Nyugat-Európával, ahol teljesen természetes, hogy építőanyagtól kezdve stílbútoron át az éneklő kanárimadarat is a világhálón vásároljanak. A fejlődést az is hátráltatja, hogy a hazai internetes boltok áruválasztéka a külföldiekéhez képest meglehetősen szűk. Az elektronikai cikkek viszonylagos dominanciája nem véletlen a hazai webes felhozatalban: ott ugyanis jóval kisebb az esély, hogy a vásárló "mellé lő", azaz jobban mer látatlanba vásárolni.

Nálunk az igazi online-boom nemcsak azért várat magára évek óta mert viszonylag alacsony a széles sávú internet elterjedtsége, hanem mert a hazai fogyasztó továbbra is rendkívül bizalmatlan a netes vásárlással szemben. Ezt jól jelzi, hogy évek óta változatlanul igen alacsony - 5-10 százalék körüli - az internetes fizetés aránya. A megrendelések túlnyomó részében a házhoz szállítás után készpénzben történik a fizetés. Jellemző, hogy a legtöbben a személyes adataik megadásától húzódoznak - kereskedői tapasztalatok szerint a név megadásától néha éppenséggel jobban berzenkednek, mint a bankkártyaszámáétól. Az is gyakori jelenség, hogy egy családból, vagy ismeretségi körből egyetlen egy ember regisztrál az adott kereskedő weblapján, és mindenki őrajta keresztül intézi a vásárlását.

Piaci vélekedések szerint ennek, és a magyar piac viszonylagos gyengeségének tudható be, hogy a külföldön nagy webáruházakat üzemeltető kereskedőláncok nálunk még egy jó darabig nem fogják erőltetni a magyar nyelvű weblap elindítását.

Mire figyeljünk netes vásárláskor?

Kerüljük az olyan weblapot, ahol nincs feltüntetve a kereskedő neve, székhelye vagy telephelye, elérhetőségei.

Az online aukcióknál az utánvétes fizetést érdemes választani, mert előfordulhat, hogy a vevő nem azt kapja, ami a fényképen szerepelt.

Tisztázandó, hogy a vételár tartalmazza-e az adókat, a szállítási és járulékos költséget.

Gyanúra ad okot, ha egy e-kereskedő kizárólag elővétellel hajlandó szállítani.

Ha neten fizetünk, a weblap böngészősorának egy kulcs vagy zárt lakat ikon feltüntetésével jeleznie kell, hogy az oldal biztonságos. A böngészőben https://-re fog változni a webhely címének kezdete.

Internetes vásárlásnál még véletlenül se adjuk meg bankkártyánk PIN kódját. Aki ilyet kér, az rosszban sántikál.

Érdemes először kisebb értékű "próbavásárlással" tesztelni a szolgáltatást.

A vásárló a kézhezvételtől számított nyolc napon belül indoklás nélkül viszszaküldheti a portékát - akkor is, ha az árunak nincs semmiféle baja. A postaköltség a vásárlót terheli, a kereskedőnek ellenben 30 munkanapon belül vissza kell térítenie a termék árát.

Érdemes a megrendelés folyamatát, adatait archiválni, ez egy későbbi jogvita esetén jól jöhet.

Forrás: Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság/Népszabadság-gyűjtés

Karácsony előtti nagyüzem az eBolt raktárában
Karácsony előtti nagyüzem az eBolt raktárában
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.