Téli álomba szenderülnek az amerikai autógyárak

Ötvenkilenc üzemben kezdik meg a kényszerszabadságolásokat a detroiti hármak, lehet, hogy sok helyütt nem indul újra a gyártás. Elképzelhető viszont, hogy a Barack Obama januári, elnöki beiktatása után az autógyártók is bőven részesülnek majd a körvonalazódó 850 milliárd dolláros gazdaságélénkítő csomagból.

A szokásos téli szünetnél jóval hosszabb időre állnak le az idén a nagy amerikai autógyárak; a mai nappal kezdődő kényszerszabadságolások összesen 59 üzemet érintenek. Az állami segítség elmaradása és a hitelforrások elapadásával összefüggő igen rossz eladási mutatók miatt a Chrysler mától mind a harminc gyárában legalább egy hónapra, egyes márkák és üzemek esetében pedig február elejéig állítja le a sorokat. A detroiti hármak közül nála a legnagyobb az eladásokban a visszaesés, 28 százalékos tavalyhoz képest. A General Motorsnál az elnyújtott leállás húsz, a Fordnál pedig kilenc üzemet érint. Mindezt egyrészt a kereslet hiánya indokolja, másrészt a gyártók igen komoly készpénzgondokkal küszködnek, így mindenen megpróbálnak takarékoskodni. Kisebb mértékben, de a leállások érintik a hármakhoz képest kevesebb mint feleannyi munkaerőt alkalmazó itteni japán gyártókat is. A Toyota tizenöt hétre már szüneteltette a pick-up kisteherautók gyártását, és ideiglenesen leállította mississippi üzemének az építését, ahol elvben 2010-től készülnének a Prius hibrid autók.

Nagy kérdés: vajon a hazaiaknál a hosszabb szünet a teljes leállás előjele? - Ha én a Chryslernél dolgoznék, aggódnék, hogy nem nyit ki újra az üzem - nyilatkozta Brian Johnson, a Barclays Capital iparági elemzője. Már látszanak a gondok a január eleji, szokásos észak-amerikai autóshow-val kapcsolatban is. A GM azt is közölte: a készpénzgondok miatt halasztódik 370 millió dolláros beruházása, annak a gyárnak a felépítése, ahonnan a remények szerint az óriásvállalatot majdan megmentő Chevrolet Volt, a hálózatról tölthető villanyautók ezrei gördülnének ki. A GM-nek 11 milliárd, a Chryslernek 3 milliárd dollár készpénzre van sürgősen szüksége. Ez utóbbi a hitelüzletágát, a Chrysler Financialt is kénytelen takaréklángra állítani. A Ford csak tartalékhitelért áll sorba Washingtonban. A GM-nél cáfolják a The Wall Street Journal értesülését, miszerint felmelegítették volna a fúziós tárgyalásokat a Chrysler tulajdonosával, a Cerberus Capital Managementtel.

A Moody's eközben 70 százalékos valószínűséggel állítja, hogy a GM szerkezetátalakítással egybekötött csődvédelemre kényszerül, de a befektetők így legalább dolláronként 25 centet megmenthetnek. Miután a kongresszusban elbukott a 14 milliárd dolláros segélycsomag, a Fehér Ház továbbra is dolgozik a gyors segítség részletein - erősítette meg a sajtónak George W. Bush elnök. Henry Paulson pénzügyminiszter a 700 milliárdos pénzügyi mentőcsomag még rendelkezésre álló felének megnyitását fontolgatja az autógyártók részére. Ugyanakkor magára osztaná az "autócár" szerepét, azaz a kormánybiztosét, aki felügyelné, hogy a szerkezetátalakítás megfelelően zajlik-e. Ez a tisztség eredetileg a 14 milliárdos kongresszusi csomagban szerepelt, és a menedzsment hatáskörének jelentős megnyirbálásával járt együtt.

Barack Obama környezetéből származó értesülés szerint 850 milliárd dollár lehet majd annak az élénkítő csomagnak a nagysága, amelyhez a leendő elnök jövőre jóváhagyást kér a kongresszustól. Az is elképzelhető: ha az autógyártók kora tavaszig kihúzzák Bush "lélegeztetőgépén", a demokrata elnök, illetve a capitoliumi többség ebből is ad nekik valamennyit - a nagy infrastrukturális beruházások mellett. Elvégre Obama egyik fő célja 2,5 millió amerikai munkahely teremtése, illetve megtartása elnöksége első két évében, márpedig a hazai autógyártók talpon maradásától közvetve milliók állása függ.

Mary Schapirót jelölik a tőzsdefelügyelet élére

Barack Obama tegnap a SEC, a tőzsde- és értékpapírpiac-felügyelet élén kezdeményezett váltással igyekezett megnyugtatni a piacokat és a befektetőket. A Bear Stearns-, a Lehman Brothers-, újabban pedig a Bernand Madoff-féle, akár 50 milliárd dolláros pilótajáték-botrány kapcsán sokat bírált Christopher Cox helyére az elismert szakembernek tartott Mary Schapiro kerül. Nő még nem töltötte be eddig ezt a posztot. Schapirótól azt várják: helyreállítja a SEC megtépázott tekintélyét, erősíti a befektetői bizalmat a pénzpiacokon.

A Chrysler detroiti összeszerelő üzemében is leáll a munka februárig
A Chrysler detroiti összeszerelő üzemében is leáll a munka februárig
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.