Ferihegyen már a légitársaságok is dühösek
Vasárnap délután, ahogy az várható volt, megnőtt a zsúfoltság a Ferihegyi repülőtéren, noha messze nem volt olyan tarthatatlan a helyzet, mint péntek este, amikor a türelmetlen, egész napos sorban állástól fáradt utasok egymás lökdösésével próbálták levezetni dühüket. A reptéren a szokásosnál erősebb a rendőri jelenlét, és az egyenruhások jobb belátásra bírták a dulakodókat. Ettől függetlenül ez ugyanúgy ismeretlen jelenség volt eddig Ferihegyen, mint az, hogy egy, sorban állás közben rosszul lett utas nem tud kijutni a kígyózó embertömegből, mert senki nem segít neki. A Ferihegyre Üzemelő Légitársaságok Érdekvédelmi Szervezete szombaton azt követelte: a szakszervezetek és a Budapest Airport vezetése üljenek le komolyan tárgyalni egymással. Ez tegnap megtörtént, de eredménytelenül zárult az egyeztetés. Az érdekképviseletek továbbra is azt állítják, hogy a BA-menedzsment semmitmondó válaszokat ad nekik.
A tegnapi zsúfoltság miatt a menedzsment a fapados - eredetileg 1-es terminálról üzemelő - járatok indulásának felfüggesztése mellett döntött, ami a WizzAir vezetőinél verte ki a biztosítékot: inkompetensnek nevezték a reptér vezetését, s azt állították, hogy ez a döntésük ellentétes az EU versenyszabályaival, ezért kártérítést is követelnek. A WizzAir hatmilliós utasforgalmából 820 ezer utazik Ferihegyen keresztül, s menetrendje különösen érzékeny a járattörlésekre. Váradi József, a légitársaság vezérigazgatója szerint a négy napja tartó káosz arra utal, hogy a BA menedzsmentje egyáltalán nem ura a helyzetnek, és teljes mértékben figyelmen kívül hagyja az utasok érdekeit, illetve azt a tényt, hogy a légitársaságok a repülőtér ügyfelei, és a repülőtérnek szolgáltatási kötelezettsége van feléjük. Várhatóan az Easyjet is be fogja nyújtani a számlát. Más légitársaságok is megelégelték a helyzetet, diplomatikusabb mondatokkal próbálnak nyomást gyakorolni a reptér vezetésére.
- Még sosem volt ilyen drámai a helyzet Ferihegyen - mondta a Népszabadságnak Lichtenberger Tamás, a Ferihegyre Üzemelő Légitársaságok Érdekképviseletének elnöke. A szakember, aki a Lufthansa egyik hazai vezetője, állítja: az erőforrások kimerülőben vannak, ezért felszólították a két sztrájkoló szakszervezetet és a repülőtér vezetését, hogy emelkedjenek felül önös érdekeiken, és végre álljanak szóba egymással annak érdekében, hogy mielőbb normális üzemmódban működhessen a reptér. A szervezet másik vezetője, a Malév üzemeltetési vezérigazgató-helyettese, Fehérváry Géza hozzátette: mindkét félnek javaslatot tettek egy olyan munkaügyi közvetítő bevonására, aki már ismerős vendég a repülőtéren, hiszen már bizonyított a Malév és az ottani szakszervezetek egy korábbi konfliktusa alkalmával. Nem cáfolták azt az értesülésünket, hogy a Szociális és Munkaügyi Minisztérium egyik vezető beosztású munkatársáról van szó.
A légitársaságok képviselői szerint a reptéren dolgozóknak és a nem sztrájkoló BA-alkalmazottaknak fogytán az ereje, mert öt napja folyamatos ügyeletben vannak, órákat alszanak, és iszonyú stressznek vannak kitéve.
A légitársaságok is egyre nagyobbat buknak a sztrájkon. A Budapest Airport két legnagyobb forgalmat bonyolító légitársasága a Malév és a Lufthansa. Mint megtudtuk, előbbi 130 milliárd körüli éves árbevételének egy ezrelékét is kiteheti az elmúlt pár nap vesztesége. 100-200 millió forint közé taksálják a sztrájk által okozott kárt, nem beszélve a presztízsveszteségről és a bizalomvesztésről, mivel az utas emlékezetében a kellemetlenségek miatt nem a Ferihegyi reptér marad meg bűnösként, hanem a légitársaság neve, illetve Budapest. Ez pedig az egész hazai turizmusnak kárt okoz.
A helyzetnek egyébként maga a BA is vesztese lehet, ugyanis közép-európai kapacitások szabadulnak fel a jövőben az Austrian Airlines és a Lufthansa egyesülése miatt, tehát a légitársaságok új járatokat is hozhatnának Budapestre, feltéve, hogy megbíznak a stabil működésében. Ez a helyzet viszont nem ezt erősíti.
Tegnap este a szakszervezetek közölték: a repülőtér összes, mintegy 3500 dolgozójának érdekképviselői szolidaritási sztrájkot fontolgatnak, így elképzelhető, hogy a sztrájkoló két szakszervezethez csatlakozik valamennyi reptéri reprezentatív szakszervezet. Csorba Attila, a sztrájkbizottság alelnöke hangsúlyozta: a szakszervezetek jelenlegi döntésükkel növelni akarják a nyomást a munkáltatóra az érdemi tárgyalások megkezdése érdekében. Valószínűleg ennek köszönhető az is, hogy Csorba Attila kora délután Gaskó István VDSZSZ-elnökkel közösen tartott sajtótájékoztatót. A sztrájkbizottság köreiből úgy tudjuk: e tekintetben már korántsem volt egységes a társaság, ugyanis több aktivista szerint a jelenleg folyó vasutas-sztrájk megítélése nagyban különbözik a reptéri akciótól, és ronthatja annak társadalmi támogatottságát.
A Budapest Airport érdeke a sztrájkra adott eddigi válaszával a szakszervezetek letörésén túl a Malév bedöntése, hogy így szabaduljon meg egy a privatizációs szerződésben vállalt kötelezettségétől - állítja Kovács Zoltán, a Repülőtéri Dolgozók Szabad Szakszervezetének elnöke által jegyzett közlemény. Mivel a Malév jelenleg is nyolcmilliárd forint körüli összeggel tartozik a BA Zrt.-nek, ráadásul a legnagyobb, Budapestre üzemelő légitársaság, nem tűnik életszerűnek, hogy a BA vezetése a sztrájk alatti lépéseivel szándékosan sodorja még nehezebb helyzetbe a Malévet.
A kialakult kommunikációs patthelyzet egyik oka az, hogy a vezetőség tolmáccsal kénytelen kommunikálni az emberekkel és a szakszervezeti vezetőkkel - a legtöbb esetben a nyelvtudás hiánya akadályozza a közvetlen kommunikációt és a bizalom kialakulását - állították lapunknak a reptér vezető munkatársai.
A sztrájkolók főbb követelései
1. A létszámleépítések leállítása és az átlátható, kiszámítható munkarend kialakítása annak érdekében, hogy tervezhető legyen a magánélet.
3. A határozott idejű munkaszerződéseket váltsák fel határozatlan idejűekkel.
4. A pihenő- és mellékhelyiségek állapota méltatlan egy EU-repülőtérhez, biztosítsák az alapvető higiéniát és felszereltséget.
5. Az új kollektív szerződésben vállalják, hogy a cég három évig nem mondja fel. Ellenkező esetben nem vehetők komolyan a cég szándékai.
6. Ne zaklassák a szakszervezeti tisztségviselőket és tegyék lehetővé a szabad mozgásukat a reptéren.
7. Kiszervezések leállítása.
8. A röntgengépek kezelőinek járó öt nap pótszabadság elismerése, mivel ott ionizáló sugárzásnak vannak kitéve.
9. A BA Zrt. üdülőjének visszaszerzése és rendeltetésszerű hasznosítása a jövőben, a dolgozók érdekében.
A Budapest Airport Zrt. válaszai
1. Eddig 122 ember távozott felmondással vagy közös megegyezéssel, ebből 21 korengedményes nyugdíjazás volt. 172 új embert vettek fel.
A munkaügyi központok szerint a BA jogszerűen járt el.
2. Ha bebizonyosodik, hogy létezik olyan szabály, ami alapján a BA nem megfelelően teljesített kifizetéseket az elmúlt három évben a társaság vállalja a felelősséget.
Ennek eldöntésére vegyenek igénybe független, mindkét fél által elfogadott munkajogiszakértő irodát.
3. Az Utasbiztonsági Osztályon 309 emberből 74 dolgozik határozott idejű szerződéssel, a biztonsági ellenőrök közül pedig senki. A cég nem zárja ki a határozott
szerződések átalakítását, ha tisztázott az új munkarend és ez alapján erre szükség van.
4. A BA osztja az aggodalmakat. A sürgős teendőkről akcióterv készül, a munkák elkészültét ellenőrizzék közösen.
5. A BA egy évre vállalja a kollektív szerződés tartását, s kiköt "vis maior" eseteket is: esetleges terrortámadás, drasztikus utasszám-visszaesés, stb. A Ksz-ről
azonban csak a szakszervezetekkel lehet megállapodni, a sztrájkbizottsággal nem.
6. A BA eddig is betartott minden jogszabályt, azonban a biztonsági szabályokat és a reptérrendet a szakszervezeti vezetőknek is be kell tartaniuk.
7. Ez a cég döntése, de például az üzemeltetési feladatokat saját cégbe szerveznék ki, s arról hajlandóük megállapodni az érdekképviselettel, hogy azt a BA bizonyos
ideig nem értékesíti.
8. Az ÁNTSZ vizsgálata szerint ezek a gépek nem okoznak pótszabadságra okot adó sugárzást. Ezt ma közzé teszik írásban és a cég belső számítógépes hálózatán.
9. A BA felkérte a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-t hogy tegye meg a szükséges intézkedéseket a bírósági ítéletnek megfelelően.