Toporgás Ferihegyen
Tizenkét pontba foglalták konkrét követeléseiket a szakszervezetek, majd este biztos, ami biztos, a német Hochtief csoport igazgatótanácsának elnökéhez fordultak azt kérve, hogy utasítsa a magyarországi menedzsmentet az európai munkajogi normák követésére. Ennek egy része a reptér vezetésének is új információ volt, a közvéleménynek pedig mindenképp. Tudósítóink szerint ez inkább hagyományos forgalomlassító demonstrációnak minősíthető, tegnap egész nap, fennakadás nélkül működött a reptér. Csak délután négy körül alakult ki tumultus, a reptér ez alatt vizet és szaloncukrot biztosított az utasoknak.
Extra járattörlésekre nem került sor, csak azt a 13 gépet tartották a földön, amelyről a Malév még előző este határozott. Sok utas módosította utazásának időpontját, az átfoglalásokat a sztrájkra való tekintettel a társaságok ingyen elvégezték.
A szakszervezetek 12 pontba foglalták követeléseiket, melyek végre konkrétumokat is tartalmaztak. - Jogi és munkaügyi szakembereink elemzik a kéréseket, hogy fel tudjunk készülni a sztrájk utáni tárgyalásokra - kommentálta a dokumentumot Szollár Domokos a Budapest Airport szóvivője, finomabb hangvételben, mint ahogy eddig beszélt. Nem cáfolta értesülésünket arról, hogy munkaügyi közvetítőt is igénybe vesznek a konfliktus megoldásához, de erről még nem született döntés. A helyszíni beszélgetéseink alapján kiderült: az álláspontok nem csak a szakszervezet irreális követelései miatt merevedtek meg. Azért is, mert ezekről valótlan információik vannak, amely arra utal, hogy a munkáltató nem tájékoztatja őket megfelelően. A sztrájkbizottság vezetői például olyan intézkedésektől tartanak az üzemeltetési szolgáltatások kiszervezése kapcsán, amelyek teljességgel lehetetlenek, s tervben sincsenek. A pontok nemcsak követeléseket, vádakat is tartalmaznak: például, hogy a vállalatvezetés nyomására sokan közös megegyezéssel távoztak a cégtől. A cég szerint a kiszervezéseket nem függesztik fel. Pedig a dolgozók szerint a már kiszervezett szolgáltatások színvonala csökkent.
Komoly különbségek figyelhetők meg az azonos munkakörben dolgozók fizetése között. Ez azért van, mert a cég még a régi, 2002-es bértáblát használja, az új belépők bérét ma is e szerint állapítják meg. Vagyis, a régi dolgozókhoz képest 70-80 százalékos különbség alakul ki. Szollár szerint ez igaz, viszont az új dolgozók ennyiért is vállalják a munkát.
Az elmúlt napokban csak kollektív szerződésként, vagy átszervezésként emlegetett vita valójában bér-kérdés. A jelenlegi 12 órás munkarend ugyanis több szabadnappal jár, amikor a dolgozó másodállásában tevékenykedhet, esetleg családi életet élhet. A cég viszont át akarja állítani őket a nyolcórás munkarendre, ám bérkompenzáció nélkül. - Így kiesik viszont egy sor pótlék, így ami a BA-nak 15-20 százalékos spórolás, a munkásoknak legalább ekkora jövedelmkiesés - vélik a szakszervezeti vezetők. Az idő a BA kezére játszik. Január közepéig a régi KSZ van érvényben, utána - elfogadott KSZ híján - a munka törvénykönyvének előírásai érvényesülnek. Azaz: nyolc óra.
Már csak hab a tortán, hogy a szakszervezet állítja: az elmúlt három évben rendszeresen kellett "biztonsági okok miatt" túlmunkát végezniük. Állítják, hogy a cég az erről szóló adataikat nem, vagy vonakodva adja ki a szakszervezetnek. A szóvivő szerint ez rágalom: rendesen fizetik a béreket. A dolgozók úgy látják, hogy a cég spórol a munkaerővel, így a téli alacsonyabb forgalomhoz igazítja a munkaerő-állományt, ami miatt nyáron rendszeres a túlmunka. Ilyenkor a cég inkább határozott idejű szerződéseseket vesz fel. A szakszervezet követeli, hogy legalább 25-30 százalékkal növeljék a határozatlan szerződéssel dolgozók számát.
Ehhez képest apróság, hogy a céges szakzsargonban csak "vaspondrónak" hívott kis fekete bogarak kiírtásáért is küzdenek. Szollár Domokos viszont mondja: a cég amenynyire csak tudja, javít a munkakörülményeken, így korábban is arra kérte a dolgozókat, hogy írják össze, hogy milyen kifogásaik vannak, és milyen ötleteik a megoldásra.