A sztrájk rontja az országimázst
- Éppen most hívtak Londonból, hogy az egyik vendégünk Pozsonyba érkezne repülővel, és szeretné, ha elhoznánk - kezdi a beszélgetést Deák Imre, a Danubius Hotels vezérigazgatója. Szerinte sok fővárosi szálloda szembesül ezekben a napokban hasonló kéréssel. Főképp az üzletemberek szeretnének célba érni - mondta.
A turisták inkább elgondolkoznak, vállalkozzanak-e az utazásra, vagy máshová menjenek. - Senki sem szereti, ha baj van a repülőjárattal, a politikai bizonytalanságokról nem is beszélve - mondja a vezérigazgató. Az emberek gondolkodásába beépülnek ezek az információk, és amikor arról döntenek, hol töltsék szabadidejüket, eszükbe jut, mi volt Budapesten. Március 15. és október 23. például a "várható események" miatt nem éppen népszerű időszak.
- A sztrájkot jól időzítették - mondja Deák Imre. Rossz szájízzel emlékszik majd Magyarországra az, akinek ez volt az évben az utolsó utazása. Az, hogy határozatlan időre hirdették, csak fokozza a bizonytalanságot. - Még nincsenek statisztikák a sztrájk okozta anyagi veszteségekről, ám megvan a nehezen számszerűsíthető hatása Magyarország megítélésében - tette hozzá.
Kopócsy Andrea, a Magyar Szállodaszövetség elnöke szerint az egy-két napos reptéri sztrájk nem szokatlan a világban, emiatt az emberek általában nem mondják le az utazást, inkább pár nappal később érkeznek, ha tehetik. Niklai Ákos, a Magyar Turizmus Zrt. igazgatóságának elnöke a hazai jegyértékesítés visszaesésére hívja fel a figyelmet. Novemberben az előző év azonos időszakához képest 15 százalékkal kevesebb repülőjegyet vásároltak Magyarországon. Ferihegy forgalma is inkább stagnál, mintsem növekedne. - A sztrájk miatt a gyakran utazó üzletemberek egy idő után elgondolkoznak azon, milyen más lehetőséget találhatnak a bizonytalan ferihegyi légi közlekedés helyett.
Autóba ülnek, és meg sem állnak Bécsig - teszi hozzá Niklai Ákos. - A kiszámíthatóság alapvető fontosságú az utazások során. Télen egyébként is kevés a vendég, és egy-egy ilyen akcióval, ami most Ferihegyen folyik, több hónapos előkészítő munkát tesznek tönkre - állítja. A főváros speciális helyzetben van: a turizmusból származó bevételek 70 százaléka Budapesten realizálódik. Ha a fővárosban baj van, akkor az az egész ágazatra veszélyes. - Hogyan akar egy olyan ország pénzt keresni a turizmuson, ahol megkopott a vendégszeretet, és egyik nap a légi közlekedés, másikon a vasút nem működik? - teszi fel fel a költői kérdést az elnök.