Temetői hangulat a Magyar Suzukinál
Egy műszaknyi embert hazaküldtek a Suzuki esztergomi gyárából, a cég buszjáratokat szüntet meg, és felajánlotta dolgozóinak, hogy aki december 19-ig leszámol, annak nem kell többet dolgozni jönni, és két hónapig még megkapja a fizetését - tájékoztatta az MTI-t a vállalat több, névtelenséget kérő dolgozója. A Suzuki kommunikációs vezetője, Ruska Viktória elmondta, hogy gyár a két műszakos termelésre történő átállása miatt a volt harmadik műszak következő munkanapja december 19-én lesz - ám ez nem jelenti azt, hogy a harmadik műszakban dolgozókat bocsátanák el.
A korábbi tájékoztatás szerint az intézkedéseket a rendelési mennyiségek drasztikus csökkenése indokolja, az elbocsátás a gyártáshoz kapcsolódó irodai munkaköröket is érinti. A bejelentések szerint a tervezett 300 ezer helyett 282 ezer autó készül az idén Esztergomban, jövőre pedig már csak 210 ezer darab a terv. A vállalat hivatalos bejelentése szerint december 8-tól két műszakban termel tovább a Magyar Suzuki Zrt., az intézkedés miatt az 5500 alkalmazott közül 1200-at küldenek el. Arról csak januárban döntenek, hogy kiket, ám az már biztos, hogy az eredetileg tervezettnél kevesebb embert, állítja Ruska Viktória.
A csoportos létszámleépítés keretfeltételeinek kidolgozása jelenleg is tart az üzemi tanács és az MSC vezetése között, ám erről csak januárban adnak tájékoztatást. A kedden hazaküldött dolgozókat ugyanolyan mértékben érintheti a létszámleépítés, mint a további két másik csoportban dolgozókat, hiszen az elbocsátási kritériumrendszer minden műszakban mindenkire egyformán vonatkozik. A hazaküldött dolgozók a cég szerint rendes fizetést kapnak.
"A technikai szüneten lévők csak alapbért kapnak, ami 20-25 ezer forint kiesést jelent" - mondták el a hazaküldött dolgozók az MTI-nek, akik szerint "temetői hangulat" uralkodik az üzemben.
A munkások szerint költségtakarékosság indokolja azt a rendelkezést is, hogy két hónapig megkapja a fizetését az, aki december 19-ig önként leszámol, ugyanis a gyárnak ekkor nem kell végkielégítést fizetni, ami háromévente egy hónapnyi fizetés.
Közben arról is döntöttek, hogy az esztergomi Suzuki megszünteti harminc kilométeren túli munkásjáratait. A cég a költséghatékonyság egyik lépésének szánja a január közepén életbe lépő változást. A dolgozóknak a távolabbi településekről a menetrend szerinti járatokkal vagy saját járművel kell eljutniuk munkahelyükre.
A kommunikációs vezető tájékoztatása szerint költségtakarékossági okokból felülvizsgálták a vállalati buszjáratokat. Az üzemi tanáccsal történt egyeztetés után a kihasználtság alapján döntötték el, melyiket törlik, hiszen vannak települések, ahonnan néhány, de olyan is akad, ahonnan egyetlen dolgozó közlekedett. A településlista összeállításában a távolság és a költséghatékonyság dominált.
A gyár vezetői szerint az alkalmazottak hétköznapokon tömegközlekedési eszközökkel is be tudnak járni munkahelyükre. Hangsúlyozták: a távolabbi településekről elég elmenni a legközelebbi községbe, ahol megmaradtak a munkásjáratok. A Suzuki dolgozói úgy gondolják: ezzel az intézkedéssel a cég arra kényszeríti a munkavállalókat, hogy önként mondjanak fel, így nem kell végkielégítést fizetniük. A Suzuki ezt cáfolja, a cég az üzemi tanáccsal egyezteti szándékait, a szakszervezettel nem.
Az MTI birtokába került dokumentumban a személyzeti igazgató, Izsák György tájékoztatja a munkavállalókat, hogy január 5-től 13 magyar és 12 szlovák településről megszünteti a munkásszállítást. A listán kisebb falvak mellett Tatabánya, Tata és Komárom is szerepel.
A gyár ajánlata szerint a szerződéses járatokra a munkások a lakhelyükhöz közeli megállóban szállhatnak fel. Tatabányai dolgozók elmondták, legközelebb Süttőn lehet felszállni a buszra, a megállóig közös autózást szerveznek majd.